DH94 Moth Minor 1:5
|
Andy |
Dodany dnia 25.12.2011 11:03
|
modelarz
Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
A nie mówi³em ju¿ dawno, ¿e nasz Slaviks to "pomys³owy Dobromir"?
W sumie to znacznie prostsza i ³atwiejsza technologia wykonania z laminatu elementów modeli o ma³o skomplikowanych kszta³tach.
Edytowane przez Andy dnia 25.12.2011 15:21
Andy
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|
|
dorob |
Dodany dnia 26.12.2011 13:10
|
modelarz
Postów: 334
Data rejestracji: 12.10.10
|
Po woli do przodu, ale za to jakie efekty
Pozdrawiam
MarCin
FotoDorob |
|
|
|
robloz |
Dodany dnia 26.12.2011 13:49
|
Moderator
Postów: 2387
Data rejestracji: 19.05.08
|
Slawek jak zwykle ma super pomysly. Z kilku na pewno skorzystam przy budowie P 11.
Mnie tylko patrzac na relacje "trafia szlak" , ze nie mam gdzie teraz konczyc Sztukasa.
Robert
Taranis-2.4Ghz
combat- Me 110 . P 40. "zero"
Makiety -Fly Baby.
Budowa- Zlin Z 37 Cmelak. |
|
|
|
dorob |
Dodany dnia 26.12.2011 18:09
|
modelarz
Postów: 334
Data rejestracji: 12.10.10
|
Robert, we wtorki i czwartki (a mo¿e i czê¶ciej), mo¿esz przecie¿ korzystaæ z modelarni.
Pozdrawiam
MarCin
FotoDorob |
|
|
|
Piotrek B |
Dodany dnia 26.12.2011 21:01
|
modelarz
Postów: 1319
Data rejestracji: 12.08.09
|
Robert, nie rób P-11, proszê.
Nie biorê grawitacji na powa¿nie. |
|
|
|
robloz |
Dodany dnia 26.12.2011 22:03
|
Moderator
Postów: 2387
Data rejestracji: 19.05.08
|
A to czemu? Zawsze chcialem go zrobic.tylko nie mialem dobrych (sprawdzonych) planow.
Robert
Taranis-2.4Ghz
combat- Me 110 . P 40. "zero"
Makiety -Fly Baby.
Budowa- Zlin Z 37 Cmelak. |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 09.01.2012 23:31
|
Administrator
Postów: 2235
Data rejestracji: 20.05.08
|
Powoli pracujê nad owiewk± silnika.
Owiewkê wyszpachlowa³em modelarsk± szpachl± dwusk³adnikow± Robbe i doszlifowa³em - cholernie twarda siê ta szpachla zrobi³a - zesz³o mi ³adnych parê godzin na szlifowanku
Przykrêci³em silnik do przymiarki i przymierzy³em owiewkê.
Zmie¶ci³ siê
Skoro siê mie¶ci zacz±³em do owiewki dodawaæ szczegó³y makietowe. Na wloty powietrza z przodu owiewki zrobi³em kopyto z balsy, które nastêpnie obci±gn±³em foli± Oracover (oklei³em ¿elazkiem modelarskim). Na tym kopycie wylaminowa³em wloty z 3 warstw tkaniny szklanej 18g/m2. Na fotce jeden wlot wklejony na miejsce, drugi jeszcze na kopycie.
Aktualnie ju¿ oba na miejscu. Doda³em równie¿ dwa okienka rewizyjne, które widaæ na zdjêciach orygina³u - to ju¿ w kolejnych fotkach jak wiêcej przybêdzie. Kombinujê zrobiæ praw± czê¶æ owiewki uchylan± do góry ¿eby by³ dostêp do silnika, gniazda ¿arzenia i przewodów paliwowych bez zci±gania owiewki z modelu. Do rozwi±zania mam jeszcze temat umiejscowienia i po³±czenia t³umika z silnikiem. Na koniec dorobi siê nosek z balsy, który pokryje resztê silnika i bêdzie cacy.
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 10.01.2012 08:18
|
modelarz
Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
Noooo, widzê, ¿e i garfiti we wnêtrzu maski pozosta³o -
A poza tym:
Kombinujê zrobiæ praw± czê¶æ owiewki uchylan± do góry ¿eby by³ dostêp do silnika, gniazda ¿arzenia i przewodów paliwowych bez zci±gania owiewki z modelu.
- dobry pomys³ -
Nooooo bêdzie cacy
Edytowane przez Andy dnia 10.01.2012 12:18
Andy
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 22.02.2012 14:07
|
Administrator
Postów: 2235
Data rejestracji: 20.05.08
|
Jako, ¿e ostatnio temperatura w warsztacie nie zachêca³a do spêdzania w nim wiêkszej ilo¶ci czasu, to w ciepe³ku wy¿szych pomieszczeñ zrobi³em czyst± robotê - oklei³em stateczniki Litespanem. Po oklejeniu doda³em nitowanie - kropki kleju do drewna Pattex 20 min. nanoszone wyka³aczk±. Niestety nie widaæ tego na fotce, ale wysz³o ca³kiem nie¼le.
Popracowa³em nad owiewk±. Jak widaæ na fotkach uda³o mi siê uruchomiæ jedn± cze¶æ Zawias zrobiony z bowdena i wklejony na CA. Zapiêcie na magnesy neodymowe. Mocowanie owiewki dopasowa³em do ¶rub, które wystaj± od mocowania ³o¿a silnika.
No i uda³o mi siê rozwi±zaæ sprawê pod³±czenia t³umika tak, ¿eby schowa³ siê w ca³o¶ci pod os³onê.
W tym celu rozci±³em oryginalny fabryczny ³±cznik na dwie czê¶ci. W wyniku tego ciêcia powsta³y dwa nagwintowane króæce, na które idealnie pasuj± kolanka miedziane do instalacji CO (12 mm ¶rednicy).
Teraz mogê dorobiæ szczegó³y makietowe od do³u owiewki - wiem gdzie potrzebny jest otwór na wylot spalin no i dorobiæ nos.
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 22.02.2012 14:15
|
modelarz
Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
Slaviks,
- no normalnie bajerek ta otwierana owiewka - tak jak w historycznych samochodach osobowych - po³owa uchylna do góry - ja to pamiêtam jeszcze takie samochody -
Andy
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|
|
AQUARIUS |
Dodany dnia 23.02.2012 11:45
|
Moderator
Postów: 1752
Data rejestracji: 07.10.08
|
Czy mi siê zdaje, czy na tej masce widaæ kawa³ek kalendarza Petrotelu?
"Gdybym mia³ wybraæ, wola³bym ptaki ni¿ samoloty "
C. Lindberg |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 23.02.2012 15:38
|
Administrator
Postów: 2235
Data rejestracji: 20.05.08
|
AQUARIUS napisa³/a:
Czy mi siê zdaje, czy na tej masce widaæ kawa³ek kalendarza Petrotelu?
Nie zdaje Ci siê Pisa³em wcze¶niej:
Konstrukcjê os³ony z wrêg sklejkowych owin±³em kartonem ze starego firmowego kalendarza
Niez³y karton - fajnie naci±gn±³ ¿ywic± Pry¶nie siê podk³adem to nie bêdzie widaæ chiñczyka.
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 26.02.2012 19:54
|
Administrator
Postów: 2235
Data rejestracji: 20.05.08
|
Prac nad owiewk± ci±g dalszy. Z balsowego klocka s³usznych rozmiarów wystruga³em nosek, spasowa³em z reszt± owiewki i wklei³em do niego uprzednio wylaminowany na kopycie wlot powietrza. O niejednej przymiarce do silnika i kad³uba ju¿ nie bêdê pisa³ Potem nosek zosta³ sklejony z przedni± wrêg± i ostatecznie lekko doszlifowany do kszta³tu. Od spodu wklei³em równie¿ wylaminowane na kopytach elementy, które widaæ na rzutach 3D i zdjêciach.
Dopasowa³em te¿ ko³pak do ¶mig³a (trzeba by³o sporo rozszlifowaæ otwory do jego grubo¶ci), a skrêcone wszystko na gotowo wygl±da tak:
Czas braæ siê za skrzyde³ko.
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 27.02.2012 07:31
|
modelarz
Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
Fajnie ta "mordka" wygl±da.
Dopasowa³em te¿ ko³pak do ¶mig³a (trzeba by³o sporo doszlifowaæ otwory do jego grubo¶ci)
- z regu³y tak jest - nawet a mojej Katanie te¿ by³a to do¶æ spora operacja.
Czas braæ siê za skrzyde³ko.
- no kurcze najwy¿szy czas - bo jak przyjdzie kwiecieñ to areator te¿ czeka -
Edytowane przez Andy dnia 27.02.2012 07:33
Andy
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 12.03.2012 11:42
|
Administrator
Postów: 2235
Data rejestracji: 20.05.08
|
No to i u mnie trochê przyby³o
Pracê nad skrzyde³kiem rozpocz±³em od wyciêcia elementów sklejkowych centrop³ata i szablonów skrajnych ¿eber (planujê wszystkie ¿ebra obrobiæ w bloku). Ze wzglêdu na rozmiar skrzyd³a postanowi³em je podzieliæ w po³owie centrop³ata. W tym celu kupi³em aluminiow± rurkê o ¶rednicy 10 mm i wylaminowa³em na niej gniazada bagnetów do wklejenia w centrop³at. Aluminiowa i wylaminowana na niej rurki bêd± tworzy³y ³±cznik skrzyd³a. Na fotce wszystkie elementy centrop³ata (g³ównie sklejka modelarska 2 i 3 mm) gotowe do klejenia.
Centrop³at sklejony w ca³o¶ci - bêdzie rozciêty pó¼niej:
Po sklejeniu centrop³ata wzi±³em siê za pasowanie goleni podwozia. Jak zwykle trzeba sobie odpowiedzieæ na pytanie jak zrobiæ mocowanie podwozia ¿eby siê nie wybudowa³o podczas twardszego l±dowania Wykombinowa³em, ¿e golenie podwozia wstawiê w klocki z twardego bukowego drewna, które nastêpnie wklejê na ¿ywicê przy skrajnych ¿ebrach centrop³ata. Ca³a trudno¶æ polega na ustawieniu goleni pod odpowiednimi k±tami. D³ugo zastanawia³em siê jak rozwi±zaæ ten problem bo wywiercenie otworów w klocku pod identycznymi k±tami bez wiertarki sto³owej jest praktycznie niemo¿liwe Wobec tego stwierdzi³em, ¿e najpierw w wiêkszych klockach wywiercê odpowiednie otwory i spasujê w miarê ciasno golenie, a potem doszlifujê klocek do kszta³tu noska ¿ebra tak ¿eby te k±ty wysz³y odpowiednio. Sposób okaza³ siê skuteczny Klocki bukowe podszlifowa³em trochê mocniej ¿eby mieæ mo¿liwo¶æ manewru w trakcie klejenia, a po klejeniu uzupe³ni³em wolne przestrzenie bals± i doszlifowa³em do kszta³tu ¿eber. Doln± czê¶æ otworu na golenie wzmocni³em pier¶cieniami z rurki miedzianej - widaæ na fotce.
Centrop³at na goleniach:
Podwozie planujê zrobiæ demontowane. Golenie ciasno wsuwaj± siê w przygotowane otwory, wiêc zostaje tylko zablokowaæ mo¿liwo¶æ ich wysuniêcia do do³u w czasie lotu. Wymy¶li³em ju¿ na to patent, ale to ju¿ w kolejnym odcinku
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 12.03.2012 12:05
|
modelarz
Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
Noooo, piknie siê kszta³tuje skrzyde³ko i "nó¿ki"
Edytowane przez Andy dnia 12.03.2012 12:05
Andy
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|
|
robloz |
Dodany dnia 12.03.2012 12:31
|
Moderator
Postów: 2387
Data rejestracji: 19.05.08
|
Proponowa³bym ( no chyba ¿e masz to ju¿ zaplanowane) wkleiæ w jedn± rurkê tê bli¿ej d¿wigara prêt wêglowy. Puste rurki z czasem siê wygn±.
Zazdroszczê tempa - super!!!
Edytowane przez robloz dnia 12.03.2012 12:32
Robert
Taranis-2.4Ghz
combat- Me 110 . P 40. "zero"
Makiety -Fly Baby.
Budowa- Zlin Z 37 Cmelak. |
|
|
|
dorob |
Dodany dnia 12.03.2012 20:52
|
modelarz
Postów: 334
Data rejestracji: 12.10.10
|
Coraz ³adniej to wygl±da, jestem pod ogromnym wra¿eniem.
Pozdrawiam
MarCin
FotoDorob |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 13.03.2012 07:41
|
Administrator
Postów: 2235
Data rejestracji: 20.05.08
|
robloz napisa³/a:
Proponowa³bym (no chyba ¿e masz to ju¿ zaplanowane) wkleiæ w jedn± rurkê tê bli¿ej d¼wigara prêt wêglowy. Puste rurki z czasem siê wygn±.
My¶lê, ¿e to nie jest konieczne. To jest dolnop³at, wiêc czê¶æ centrop³ata bêdzie opieraæ siê o kad³ub co zmniejsza ramiê giêcia. Dodatkowo ka¿da po³ówka centrop³ata bêdzie z przodu stabilizowana ko³kiem do kad³uba (¿eby ustaliæ pozycjê p³ata), a z ty³u przykrêcona ¶rub± plastikow±. Na razie zostaje pusta rurka - zobaczymy jak to siê bêdzie zachowywaæ. Taki gruby prêt wêglowy to dodatkowa waga, a ja staram siê z ni± walczyæ jak mogê. W tym celu przea¿urowa³em sklejkê d¼wigara w centrop³acie. Z punktu widzenie wytrzyma³o¶ci konstrukcji to raczej bez znaczenia bo s± dodatkowe rurki bagnetów, a w ten sposób zyska³em na wadze 25g Centrop³at na tym etapie zosta³ rozciêty.
No i mój patent na demontowalne podwozie. My¶lê, ¿e fotki najlepiej to poka¿±.
Przez ko³ki mocuj±ce goleñ przewierci³em otwory na rurkê bowdena, w któr± wchodzi prêt stalowy 2mm. Nastêpnie ustawi³em goleñ w po¿±danym po³o¿eniu i przewierci³em wykorzystuj±c zrobiony wcze¶niej otwór w ko³kach jako prowadnicê wiert³a. W ten sposób otwory spasowa³y siê idealnie. Po w³o¿eniu goleni po prostu wsunê prêt w rurkê w obie po³ówki centrop³ata i po jego skrêceniu bêdê mia³ zablokowane golenie podwozia. Oczywi¶cie zaklejê zewnêtrzne skrajne otwory bowdena ¿eby prêt nie wylaz³ przez skrzyd³o Na fotce na razie wystaje ¿eby pokazaæ ideê patentu.
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 13.03.2012 08:35
|
modelarz
Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
Patent - pierwsza klasa - jak to u naszego Slaviksa -
Edytowane przez Andy dnia 13.03.2012 08:36
Andy
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|