Kiedy ostatni raz widzieli¶cie model na uwiêzi na naszym lotnisku? Ja nie pamiêtam. Kiedy co¶ takiego pilotowali¶cie? Ja jeszcze nigdy! Ciekawo¶æ i chêæ sprawdzenia w locie jednego z silników o których pisa³em tutaj. A, ¿e jak zwykle z czasem krucho to decyzja pad³a na model Brzd±c z ksi±¿ki "Modele akrobacyjne na uwiêzi"; . Planów szkolnych modeli jest sporo, ale ten wydawa³ mi siê na tyle prosty i szybki w budowie, ¿e by³em w stanie go w kilka wieczorów ogarn±æ (zanim z reszt± opadnie pierwszy zapa³ i model trafi do pud³a na kolejne trzy sezony). Trochê listew, trochê styro. Skrzyd³a ciête od szablonów, manualnie (ploter wci±¿ zakonserwowany czeka na uruchomienie). Zmieni³em profil skrzyd³a na NACA bo ten w planach by³ jaki¶ taki...
Najtrudniejszy by³ zbiornik- to raczej robota dla jubilera ni¿ dla pocz±tkuj±cego modelarza - wysz³o jak wysz³o, zobaczymy czy siê sprawdzi. Pokrycie z ta¶my samoprzylepnej klejonej na zak³adkê. Popychacz z aluminiowego tiga do spawania. Waga gotowego modelu to 290 g. Szukam teraz odpowiednich linek i trzeba bêdzie b³êdnik trochê pomêczyæ...
"Gdybym mia³ wybraæ, wola³bym ptaki ni¿ samoloty "
C. Lindberg
Rewelka
To trzeba bêdzie kr±g oczy¶ciæ
Linki mam - wezmê w niedzielê. Musisz sobie tylko r±czkê dorobiæ bo to siê niestety nie zachowa³o.
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
Ja pamiêtam. Pod koniec lat 70-tych przyje¿d¿ali ludzie na kr±g i puszczali takie modele. Nawet kiedy¶ by³em z ojcem na zawodach modeli na uwiêzi. Fajnie wygl±da pêtla takim modelem, mo¿na go rozbiæ o pas w momencie no i dostaæ krêcio³ka w g³owie od tylu obrotów. Chêtnie pomogê przy oczyszczaniu krêgu.
Bywa³em na tych zawodach - w roli widza oczywi¶cie
Nasz instruktor najpierw dawa³ ceg³ê uwi±zan± na sznurku i trzeba by³o j± w powietrzu utrzymaæ krêc±c siê w kó³ko, a potem przej¶æ po linii narysowanej patykiem na szkolnym "boisku". Jak taki test przeszed³e¶ mog³e¶ zacz±æ lataæ na uwiêzi. Mnie siê nie uda³o Tak, ¿e zanim dostaniesz linki przywie¼ ceg³ê i kawa³ sznurka
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
Model szkolny super sprawa.
Ja, jak wiesz Aquariusie mam do czynienia co rok z takimi zawodami.
Przyznam, ¿e i w tej klasie modelarstwa lotniczego technologia posunê³a siê znacznie do przodu. Czo³ówka polskich modelarzy (a my¶lê, ¿e nie tylko polskich) w tej klasie korzysta ju¿ tylko z naopêdów elektrycznych do tych modeli. Ale dodatkow± ciekawostk± jest samo ¶mig³o - ba nawet dwa ¶mig³a. Tutaj równie¿ (podobnie jak w wyczynowym F3P) znalaz³a zastosowanie przek³adnia z dwoma przeciwbie¿nymi ¶mig³ami. Ca³a przek³adnia mie¶ci siê prawie w ko³paku. O kosztach takich przek³adni nie wspomnê. Oczywi¶cie do tego wszystkliego specjalne regulatory do silników, aby gdy samolot leci pionowo do góry dodawa³y mocy do silnika, a jak leci do do³o, to aby moc by³a odejmowana.
To tera¼niejszo¶æ. ale pamiêtam moje pierwsze przygody z modelarstwem lotniczym - dla przyzwoito¶ci nie wspomnê, w którym to by³o roku - to te¿ zaczyna³em zabawê z modelami na uwiêzi.
Edytowane przez Andy dnia 22.08.2018 07:38
Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17