Popatrzy³em trochê na to, ale jak na razie to wiêkszo¶æ materia³ów skupia siê na klasycznie rozumianych dronach. ULC zapowiada oddzieln± publikacjê materia³ów odno¶nie modeli lataj±cych. My¶lê, ¿e trzeba trochê poczekaæ. Sytuacja z dnia na dzieñ bêdzie siê klarowaæ. Na razie to jeden wielki chaos
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
Z tego co czyta³em na forach i co pisz± koledzy z Bobrownik, to przepisy dotycz± dronów czyli bezza³ogowych statków powietrznych czyli modele: wielowirnikowców, samolotów, szybowców, helikopterów itp.
Esiaki te¿ ju¿ siê ³api± na nowe przepisy.
Poczekamy zobaczymy....
Robert
Taranis-2.4Ghz
combat- Me 110 . P 40. "zero"
Makiety -Fly Baby.
Budowa- Zlin Z 37 Cmelak.
Tak, to co piszesz, to siê zgadza - w tych przepisach dron jest rozumiany jako bezza³ogowy statek powietrzny (BSP). Ja pisa³em, ¿e wszystkie materia³y aktualnie dostêpne, do których dotar³em, skupiaj± siê na u¿ytkowaniu dronów w rozumieniu "wielowirnikowce" i to jeszcze sprzedawane w sklepach, które w ci±gu roku bêd± musia³y byæ skonwertowane na któr±¶ z klas C0 - C5, bêd± musia³y nadawaæ numer operatora, informowaæ, ¿e latasz w strefie niedozwolonej, itp. ...
Nie znalaz³em materia³ów jak to siê ma do naszych modeli lataj±cych, w naszym potocznym rozumieniu. W materia³ach na YT ULC anonsowa³ oddzielny materia³ na ten temat, ale puki co, tego nie ma. Nie ma te¿ praktycznie ¿adnych materia³ów co do lotów w ramach klubów i stowarzyszeñ - poza formularzem wniosku, a ten formularz odnosi siê do szeregu dokumentów, które pewnie trzeba bêdzie w ramach klubu stworzyæ. Mo¿e ULC wygeneruje jakie¶ wzory.
Do chwili wyja¶nienia sytuacji trzeba flotê uziemiæ i trzymaæ rêke na pulsie.
Miêdzy innymi dlatego warto byæ w klubie ¿eby samemu siê o to nie martwiæ
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
Zgodnie z nowymi przepisami, które wesz³y od nowego roku z modelami lataj±cymi rozumianymi jako bezza³ogowe statki powietrzne kategorii sta³op³at (A) o masie startowej mniejszej ni¿ 25 kg ³apiemy siê w kategorii OPEN A3.
W zwi±zku z tym trzeba siê zarejestrowaæ na stronie ULC ( https://drony.ulc... ) jako operator BSP i zaliczyæ szkolenie on-line + 40 pytañ testowych. Po rejestracji i egzaminie ze strony ULC'u mo¿na pobraæ dwa dokumenty - potwierdzenie rejestracji operatora z numerem, który trzeba nanie¶æ na modele i potwierdzenie zaliczenia szkolenia i egzaminu na kategorie A1 i A3.
To ponoæ wystarczy ¿eby modelami lataæ tak jak dotychczas przynajmniej do koñca tego roku - z ograniczeniami wynikaj±cymi z obowi±zuj±cego prawa - w zasiêgu wzroku, nie wy¿ej ni¿ 120m i nie bli¿ej ni¿ 150m od zabudowañ.
Ja ju¿ po ca³ym procesie - pytania nie s± trudne. Po przej¶ciu szkolenia on-line nie sprawiaj± k³opotów. Na odpowied¼ na pytanie jest 90 sekund i egzaminu nie mo¿na przerwaæ
I jeszcze jedna istotna sprawa - na stronie PA¯P jest nastêpuj±ca informacja:
UWAGA: na mocy przepisów Ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w zwi±zku z rozprzestrzenianiem siê wirusa SARS-CoV-2 (art. 15zzzzl) oraz Wytycznych nr 25 Prezesa Urzêdu Lotnictwa Cywilnego z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie sposobów wykonywania operacji przy u¿yciu systemów bezza³ogowych statków powietrznych w zwi±zku z wej¶ciem w ¿ycie przepisów rozporz±dzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotycz±cych eksploatacji bezza³ogowych statków powietrznych (za³. 1, pkt 1.2) ka¿dy lot BSP w polskiej przestrzeni powietrznej powinien siê odbyæ po poinformowaniu PA¯P o zamiarze wykonania lotu za po¶rednictwem systemu teleinformatycznego, okre¶lonego przez Agencjê. Oznacza to, ¿e ka¿dy lot BSP powinien byæ poprzedzony zrobieniem check-inu w aplikacji DroneRadar.
Edytowane przez SlavikS dnia 14.01.2021 17:49
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
W/g tego o mówi ten go¶æ modelarze bêd± nale¿eæ do grupy szczególnej. Czarna magia z tymi przepisami.
Edytowane przez robloz dnia 15.01.2021 12:50
Robert
Taranis-2.4Ghz
combat- Me 110 . P 40. "zero"
Makiety -Fly Baby.
Budowa- Zlin Z 37 Cmelak.
Jeszcze siê w to nie zag³êbia³em ale co z planowanymi wcze¶niej uprawnieniami do u¿ytkowania modeli w ramach stowarzyszeñ? I czy przepisy dotycz± tylko modeli RC czy wszstkich lataj±cych?
"Gdybym mia³ wybraæ, wola³bym ptaki ni¿ samoloty "
C. Lindberg
Z tymi uprawnieniami w ramach stowarzyszeñ to to dopiero jest w powijakach. W ramach stowarzyszeñ bêd± u³atwienia w przypadku operacji z kategorii innych ni¿ realizowane w kategorii otwartej, ale najpierw klub musi zrobiæ wymagane papiery i dostaæ zezwolenie z ULC'u. Na tê chwilê nie jest nam to potrzebne, wiêc chyba trzeba spokojnie poczekaæ - mo¿e ULC albo AP zrobi± wzorcowe papiery, które klub musi z³o¿yæ. Tak czy inaczej ka¿dy z modelarzy musi mieæ swój numer operatora BSP, wiêc rejestracja nikogo nie minie. Niby jest powiedziane, ¿e za modelarza mo¿e to zrobiæ równie¿ klub, ale rejestracja jest tak bezproblemowa, ¿e to nie ma wiêkszego sensu.
Z tabelki, któr± zamie¶ci³em, wynika, ¿e z modelami lataj±cymi RC ³apiemy siê w kategorii A3 podkategoria "skonstruowane do u¿ytku prywatnego". Rozmawia³em w tym temacie z Mariuszem z SKM Bobrowniki i mi potwierdzi³ ¿e rejestracja i egzamin w klasie OPEN wystarczy ¿eby lataæ jak dotychczas - ponoæ ma tê informacjê od cz³owieka z ULC'u.
Odno¶nie modeli swobodnie lataj±cych to, wg mnie, te przepisy ich nie dotycz±.
robloz napisa³/a:
W/g tego o mówi ten go¶æ modelarze bêd± nale¿eæ do grupy szczególnej. Czarna magia z tymi przepisami.
Ogl±da³em ca³e to seminarium. Równie¿ zwróci³em na to uwagê i to pisa³em wcze¶niej, ¿e ULC zapowiada jakie¶ materia³y w temacie modelarzy. Zwróæcie uwagê, ¿e Pan Dyrektor co innego mówi, a co innego jest na slajdzie - na slajdzie s± sposoby 2 - operacje w ramach klubów albo operacje w ramach kategorii OPEN w podkategorii C4 albo <25kg skonstruowane do u¿ytku prywatnego. Z tego kawa³ka wynika, ¿e sami jeszcze nie wiedz± jakie papiery i wg jakich procedur bêd± wydawaæ klubom. Trzeba spokojnie poczekaæ i puki co, lataæ zgodnie z A3
Edytowane przez SlavikS dnia 15.01.2021 17:15
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4