Zobacz temat
Kto jeszcze czyta ten temat? 1 go¶æ(ci)
 Drukuj temat
Turnigy Watt Meter and power Analyzer
SlavikS
#1 Drukuj posta
Dodany dnia 09.02.2010 11:52
Awatar

Administrator


Postów: 2236
Data rejestracji: 20.05.08

Kupi³em sobie co¶ takiego.
http://www.hobbyc...duct=10080

www.hobbycity.com/hobbycity/store/catalog/T-wattmeter.jpg

Wczoraj przetestowa³em - zajefajna rzecz do napêdów elektrycznych. Mo¿na bez zgadywania i bardzo wygodnie pomierzyæ wszystkie parametry napêdu elektrycznego w uk³adzie zasilania. W³±cza siê szeregowo miêdzy bateriê,a a regulator i na wy¶wietlaczu widaæ wszystkie potrzebne warto¶ci - napiêcie baterii, pr±d i moc w Watach. Poza tym pamiêta szczytowe warto¶ci tych parametrów, wiêc nie trzeba siê gapiæ na wy¶wietlacz podczas testowania sprzêtu.
Mo¿na precyzyjnie dobraæ ¶mig³o do napêdu bez ryzyka, ¿e silnik czy regler pójdzie z dymem.
Wczoraj pomierzy³em napêd w Extrze EPP. Producent zaleca³ do tego silnika ¶mig³o max 8x4. Po pomiarze okaza³o siê, ¿e z takim ¶mig³em nie bierze nawet 8A. Za³o¿y³em 10x5 - pr±d wzrós³ do max 12A, moc ponad 120W i tak na razie zostawiê. Bez miernika na pewno bym takiego ¶mig³a nie zaryzykowa³.
Ma to jeszcze kilka funkcji, ale przynajmniej dla mnie mniej przydatnych.
Gdyby kto¶ chcia³ sprawdziæ swoje zabawki to bêdzie mo¿na skorzystaæ Smile

P.S. Jakby kto¶ kupowa³ to nie zapomnijcie o koñcówkach - miernik przychodzi z go³ymi kablami (nota bene bardzo krótkimi).
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
 
Grabos
#2 Drukuj posta
Dodany dnia 09.02.2010 15:30
Awatar

modelarz


Postów: 320
Data rejestracji: 19.05.08

No w³a¶nie producenci silników zawy¿aj± pobór pr±du i np do mojego silnika w motoszybowcu zalecany jest regiel 40A kupi³em 50A ale po sprawdzeniu pr±du przek³adnikiem pr±dowym okaza³o siê ze spokojnie mogê za³o¿yæ regulator 25A i latam do tej pory i nic siê nie dziejeSmile To chyba robione jest specjalnie bo wiêkszy regiel to wiêkszy wydatek a co za tym idzie zysk dla producentaSad
Bez ta¶my i tak nie poleci...
 
Andy
#3 Drukuj posta
Dodany dnia 09.02.2010 15:56
Awatar

modelarz


Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08

Grabos,
do mojego silnika w motoszybowcu

jaki masz na my¶li silnik i jaki regulator?
U mnie te¿ wreszcie krystalizuje siê czas podej¶cia do tematu Cobra 17, wyposa¿enie juz nabyte i chcia³bym porównaæ.
No chyba, ¿e Slaviks
Gdyby kto¶ chcia³ sprawdziæ swoje zabawki to bêdzie mo¿na skorzystaæ ]

mnie odwiedzi i pomierzy parametry w moich zabawkach Wink- zapraszam
Andy rcradom.pl/admin/foto/stukas.gifrcradom.pl/admin/foto/corsair4.gif
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz

- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17
 
artplo
#4 Drukuj posta
Dodany dnia 09.02.2010 16:52
Awatar

modelarz


Postów: 380
Data rejestracji: 18.05.08

Chyba sie skuszeSmile
W Polsce sa podobne urzadzenia , ale drozsze i wymagany jest komputer , zeby odczytac wartosci
Aurora 9
Tarot 650/Naza V2
 
Grabos
#5 Drukuj posta
Dodany dnia 09.02.2010 17:22
Awatar

modelarz


Postów: 320
Data rejestracji: 19.05.08

Mam ten silnikhttp://hobbycity....oduct=7073
I ten regulator
http://hobbycity....Controller

Nie pamiêtam dok³adnie jaki pobiera³ dok³adnie pr±d ale przy ¶migle APC12x6-E spokojnie starcza³Smile przy zasilaniu 2650mAh 3S 20C
Bez ta¶my i tak nie poleci...
 
Andy
#6 Drukuj posta
Dodany dnia 09.02.2010 20:11
Awatar

modelarz


Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08

Grabos,
to wyposa¿enie napêdowe mamy takie same:
- silnik ten sam
- tylko regulator http://hobbycity....oduct=2165
bo taki by³ polecany. Ale jak widaæ mo¿e by taki jak Twój, tym bardziej, ¿e przewidywane ¶migie³ko jest te¿ mniejsze - sk³adane 9 x 5 lub 9 x 5,5

Andy rcradom.pl/admin/foto/stukas.gifrcradom.pl/admin/foto/corsair4.gif
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz

- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17
 
stawoj
#7 Drukuj posta
Dodany dnia 09.02.2010 21:40
modelarz


Postów: 1362
Data rejestracji: 18.05.08

Parê s³ów o poborze pr±du.

To trochê jest bardziej z³o¿one i trzeba braæ pod uwagê kilka rzeczy na raz. Bior±c pod uwagê pobierany pr±d, musimy wiedzieæ , ¿e taki sam idzie z pakietu, poprzez kable do regulatora i przez uzwojenie silnika. W podawanych parametrach silnika, regulatora i pakietu s± podawane zazwyczaj szczytowe maksymalne dopuszczalne pr±dy, które w praktyce mog± tylko trwaæ kilka sekund.Zapominamy o tych parametrach i zje¿d¿amy o 30%. To bêdzie nasz maksymalny, rzeczywisty, ci±g³y pobór pr±du. Pobór pr±du zale¿y od zastosowanego ¶mig³a i jego obci±¿enia oraz dodatkowych urz±dzeñ typu serwa, regulator, odbiornik, ¿yroskop i inne gad¿ety. Dobieraj±c napêd do modelu zaczynamy oczywi¶cie od silnika a nastêpnie odpowiedniego ¶mig³a tak aby ci±g tego zestawu i pobór pr±du, by³ taki jaki dla danego modelu jest potrzebny lub przez nas przewidziany.Sporo osób dobieraj±c zestaw napêdowy kieruje siê zazwyczaj tylko i wy³±cznie maksymalnym pr±dem który mo¿e oddaæ regulator. Dla bezpieczeñstwa je¿eli nie bardzo dbamy o wagê kupujemy regulator z zapasem my¶l±c ¿e jak przedobrzymy to regulator wytrzyma. I faktycznie regulator wytrzyma ale silnik ju¿ nie, bo na przyk³ad regulator jest na 25 A a silnik mo¿e przepu¶ciæ przez swoje uzwojenia tylko 16 A i to przez kilka sekund. czyli przedobrzaj±c ze ¶mig³em przegrzewamy i palimy silnik i automatycznie regulator.
Taki sam pr±d oczywi¶cie oddaje pakiet. I tu na samym pocz±tku staje magiczna litera C. 10C, 15C, 20C 30 C to warto¶ci maksymalne i chwilowe i najczê¶ciej zawy¿one. Gdzie¶
wyczyta³em, ¿e spokojnie mo¿na odj±æ po 5 C aby przybli¿yæ siê do rzeczywistej wydajno¶ci. Pakiety lipo jak ¿adne inne bardzo nie lubi± pracy przy górnych parametrach pr±dowych. Wyci±ganie maksymalnych pr±dów skróci czas ich ¿ywotno¶ci nawet o 3/4.

Przyk³ad.
silnik 3F o maksymalnym pr±dzie 16 A
regulator 25 A
pakiet 3S 20C 800mAh

Czyli dla silnika ci±g³y pr±d (75% warto¶ci szczytowej)raczej nie mo¿e przekraczaæ 12 A
Regulator spokojnie wystarcza bo wiemy ju¿, ¿e wy¿ej ni¿ 12 A daæ nie mo¿emy.
Pakiet teoretycznie 800*20C (rzeczywiste 15C) odda szczytowo 12 A ale jak wcze¶niej napisa³em na maksa nie powinien chodziæ wiêc górn± granic± bêdzie 10 A.

Z tego wynika, ¿e z takiego zestawu by optymalnie go wykorzystaæ, górn± granic± bêdzie 10 A
I trzeba tak dobraæ ¶mig³o by przy najwiêkszym obci±¿eniu nie p³yn± wiêkszy pr±d ni¿ 10 A.
Aby dodaæ jeszcze trochê "soli" to na przyk³ad najtañsze mikro serwo z obci±¿eniem potrafi braæ 0,5 A. Maj±c 4 takie serwa w modelu i ca³y czas nimi krêc±c, mamy dodatkowe 2 A obci±¿enia. Do tego trzeba dodaæ pr±d pobierany przez odbiornik.

Jak widaæ, naszym w±skim gard³em stal siê pakiet wiêc mo¿emy zwiêkszyæ jego pojemno¶æ co pozwoli zwiêkszyæ wydajno¶æ pr±dow±. I tak, pakiet 1300 mAh 20 C odda nam ju¿ oko³o 20 A.
Ale, je¿eli nie mo¿emy zwiêkszyæ wagi to szukamy pakietu 25 C 800 mAh lub nawet 30C 800 mAh co da nam tak¿e oko³o 20 A.

Maj±c dobrane ¶mig³o do silnika i wyliczony pobór pr±du przy danym pakiecie ,mo¿emy wyliczyæ oddawan± moc.
Je¿eli ta moc ci nie wystarczy musisz wybraæ inny silnik o innych parametrach i na nowo podobieraæ pozosta³e akcesoria.

Dobieraj±c tak zestaw wyd³u¿amy ¿ywotno¶æ naszej elektroniki, wyd³u¿amy czas lotu, wykluczamy do minimum rozbicie modelu z winy awarii elektroniki.

Ja do mierzenia poboru pr±du wykorzystuje takie o to skomplikowane urz±dzenie.

rcplock.pl/images/bocznik.jpg

Jest to zwyk³y bocznik pr±dowy, który wpinamy miêdzy pakiet a regulator. Jest tak wyskalowany, ¿e spadek napiêcia na tym boczniku jet równoznaczny z poborem pr±du.
Pod³±czam do cienkich kabelków woltomierz i tyle ile napiêcia pokarze tyle p³ynie pr±du przez kable zasilaj±ce od pakietu do regulatora.

Budowa:
1 wtyk T, 1 gniazdo T i trochê kabelków Smile

Wady:
Oczywi¶cie nie jest tak dok³adny co miernik pokazany wy¿ej, nie zapamiêtuje szczytowych sygna³ów, nie oblicza sam mocy.

Zalety:
Cena dwóch wtyczek Smile
Edytowane przez stawoj dnia 09.02.2010 23:58
 
SlavikS
#8 Drukuj posta
Dodany dnia 09.02.2010 22:56
Awatar

Administrator


Postów: 2236
Data rejestracji: 20.05.08

Wojtek wszystko super wyja¶ni³.
Ten opis na pewno siê przyda ka¿demu kto dobiera napêd do swojego modelu - mo¿e powinno siê go przenie¶æ, skopiowaæ do sekcji "Technika w samolotach RC" i przykleiæ ¿eby nie zgin±³ w¶ród innych. Sporo pocz±tkuj±cych - i nie tylko Wink - ma dylematy co do doboru silnika, regulatora, pakietu co widaæ i na naszym forum Smile Takie opisy s± bardzo cenne i warto by je by³o gdzie¶ zbieraæ.

P.S. Mam taki bocznik jak opisa³ Wojtek (zrobiony i wyskalowany przez Paw³a). Aktualnie mi nie potrzebny, wiêc gdyby kto¶ reflektowa³ to mogê go sprezentowaæ. Mimo wszystko trochê wygodniej mi siê u¿ywa tego mierniczka Turnigy Wink
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
 
SlavikS
#9 Drukuj posta
Dodany dnia 09.02.2010 22:59
Awatar

Administrator


Postów: 2236
Data rejestracji: 20.05.08

Andy napisa³/a:
No chyba, ¿e Slaviks
Gdyby kto¶ chcia³ sprawdziæ swoje zabawki to bêdzie mo¿na skorzystaæ ]

mnie odwiedzi i pomierzy parametry w moich zabawkach Wink- zapraszam


Andrzej - szykuj zabawki!
W sobotê ¶migam do Bia³ki i przeje¿d¿am przez Radom Wink
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
 
stawoj
#10 Drukuj posta
Dodany dnia 09.02.2010 23:46
modelarz


Postów: 1362
Data rejestracji: 18.05.08

grabos65 napisa³/a:
No w³a¶nie producenci silników zawy¿aj± pobór pr±du i np do mojego silnika w motoszybowcu zalecany jest regiel 40A kupi³em 50A ale po sprawdzeniu pr±du przek³adnikiem pr±dowym okaza³o siê ze spokojnie mogê za³o¿yæ regulator 25A i latam do tej pory i nic siê nie dziejeSmile To chyba robione jest specjalnie bo wiêkszy regiel to wiêkszy wydatek a co za tym idzie zysk dla producentaSad


To wszytko zale¿y jakie ¶mig³o zastosujesz.
W parametrach tego silnika nie doczyta³em jaki max pr±d jest dopuszczalny.
Nie wiem, przy jakim ¶migle taki pr±d pobierze ale w opisach tego silnika w hobbycity pisz± u¿ytkownicy, ¿e przy nie których ¶mig³ach to ponad 40 A nawet mieli (szczególnie tych mniejszych szybkoobrotowych). My¶lê , ¿e to taki bezpieczny zapas aby móc zastosowaæ ro¿ne ¶mig³a.
Edytowane przez stawoj dnia 09.02.2010 23:47
 
stawoj
#11 Drukuj posta
Dodany dnia 12.02.2010 22:58
modelarz


Postów: 1362
Data rejestracji: 18.05.08

Chcia³em jeszcze dodaæ to tematu jedn± najwa¿niejsz± chyba rzecz o której jeszcze nie powiedzieli¶my.

PAKIETY LIPOLOWE "ZABIJA" TAK NAPRAWDÊ WYSOKA TEMPERATURA LUB ROZ£ADOWANIE CELI PONI¯EJ BEZPIECZNEGO NAPIÊCIA

Podczas oddawania przez pakiet wysokich pr±dów o których pisa³em wy¿ej, jego cele robi± siê ciep³e a przy pr±dach szczytowych i ponad znamionowych gor±ce.
To w³a¶nie przegrzanie powoduje zmianê chemiczn± pakietu i jego uszkodzenie co widoczne jest spuchniêciem i du¿ym spadkiem wydajno¶ci.
Kiedy¶ jak pamiêtam, kupowa³em 3 celowy pakiet firmy Dualsky to cele by³y od siebie odsuniête taki punktowymi gumeczkami, tworz±c miêdzy celami kana³y wentylacyjne. Pamiêtam , ¿e ten pakiet bardzo d³ugo mi s³u¿y³. Ostatnio czego¶ takiego w pakietach nie robi± bo przykleiæ na p³ask jedn± do drugiej jest ³atwiej i szybciej.
Uwa¿am te¿, ¿e te grube koszulki, którymi s± obciskane pakiety w du¿ym stopniu ograniczaj± odp³yw ciep³ego powietrza i wentylacjê a jedna cela dogrzewa³a drug±.
W tym sezonie postanowi³em , ¿e bêdê lata³ wy³±cznie przerobionymi pakietami, nie patrz±c ¿e to nówka pakiet a modele bêdê tak przerabia³ by by³ zawsze jaki¶ nawiew na pakiety z zewn±trz

Pozrzuca³em te grube koszulki a miêdzy cele powk³ada³em po 4 takie ma³e paseczki z balsy 1 mm co pozwoli³o mi uzyskaæ idealne szczelinki na ca³ej d³ugo¶ci cel.

rcplock.pl/images/pak1.jpg

rcplock.pl/images/pak2.jpg

Odpowied¼ udzielê sobie pod koniec sezonu.
Edytowane przez stawoj dnia 12.02.2010 23:05
 
Przeskocz do forum:
Podobne Tematy
Temat Forum Odpowiedzi Ostatni post
[S] Turnigy 9x, Accucell 6, motoszybowiec Sprzedam 1 12.10.2016 16:11
[S] - Futaba, Sanwa, Turnigy sprzedam Sprzedam 2 10.08.2016 12:47
[SPRZEDANE] Microheli TURNIGY FBL100 3D Sprzedam 1 08.03.2014 20:11
turnigy 9x Technika w samolotach RC 8 19.05.2013 18:59
[S] - LiPo Turnigy 1000mAh Sprzedam 1 10.05.2013 23:36
statystyka