Robię dwupłata
|
grkaminski |
Dodany dnia 01.06.2010 11:01
|
modelarz
Postów: 63
Data rejestracji: 04.03.09
|
Witajcie,
W celu wypełnienia wolnego czasu zabrałem się za budowę samolotu. Będzie to Pitts Samson o rozpiętości 120 cm wykonany ze styroduru (elementy konstrukcji kupione na Allegro ważą ok. 600 gramów). Dłubię go sobie niespiesznie i zastanawiam się nad wyposażeniem. Zdjęcia pokażę wkrótce. Pierwsze dylematy dotyczą serw, i tu pytanie do doświadczonych Kolegów: czy popularne 9-gramowe serwa z HC będą wystarczające do takiego modelu - chodzi mi głównie o lotki, które są podwójne (jak to w dwupłatowcu )?
Grzegorz
-------------------------
Spektrum DX6i
CopterX 450SE v2
Lama v3
Hurricane 550
Akrobacik Raven
Pitts Samson
Hawker Hurricane ESA
Warsztat - Extra 300 |
|
|
|
robloz |
Dodany dnia 01.06.2010 11:15
|
Moderator
Postów: 2387
Data rejestracji: 19.05.08
|
W Ultimate (1600g) mam zamontowane 1 serwo centralnie "standartowe" na 4 lotki . Możesz też dać po jednym serwie na 2 lotki np HS 81 lub zamiennik z HK (chyba TowerPro są takie z metalowymi trybami) chociaż wydaje mi się, że przy tej wadze te małe też dałyby radę.
W Biesie 100cm rozp. miałem lotki na dolnym płacie sterowane po jednym serwie z HK (te 9g.)
Edytowane przez robloz dnia 01.06.2010 11:49
Robert
Taranis-2.4Ghz
combat- Me 110 . P 40. "zero"
Makiety -Fly Baby.
Budowa- Zlin Z 37 Cmelak. |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 02.06.2010 15:30
|
Administrator
Postów: 2235
Data rejestracji: 20.05.08
|
Widziałem wczoraj te elementy - ładny modelik się zapowiada i całkiem spory. Serw HXT 900 bym do niego nie założył. Raczej szukaj HS-81 albo odpowiednika (może coś z segmentu mini, a nie mikro).
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
robloz |
Dodany dnia 02.06.2010 22:41
|
Moderator
Postów: 2387
Data rejestracji: 19.05.08
|
Możesz dać takie:
http://www.abc-rc...serwa.html
Robert
Taranis-2.4Ghz
combat- Me 110 . P 40. "zero"
Makiety -Fly Baby.
Budowa- Zlin Z 37 Cmelak. |
|
|
|
grkaminski |
Dodany dnia 07.06.2010 12:03
|
modelarz
Postów: 63
Data rejestracji: 04.03.09
|
Dzięki, Panowie. Serwa dam większe i mocniejsze. Jeszcze pytanie do Roberta - jak rozwiązałeś połączenia lotek górnego płata z dolnym? Myślę o drucie 2-3 mm. Będzie wystarczający?
Edytowane przez grkaminski dnia 07.06.2010 12:04
Grzegorz
-------------------------
Spektrum DX6i
CopterX 450SE v2
Lama v3
Hurricane 550
Akrobacik Raven
Pitts Samson
Hawker Hurricane ESA
Warsztat - Extra 300 |
|
|
|
robloz |
Dodany dnia 07.06.2010 12:30
|
Moderator
Postów: 2387
Data rejestracji: 19.05.08
|
Mam nadzieję, że rysunek pomoże
napisy trochę niewyrażne:
końcówki popychaczy wklejone na pręt węglowy ( w moim przypadku ok 1.5mm)
Edytowane przez robloz dnia 07.06.2010 12:32
Robert
Taranis-2.4Ghz
combat- Me 110 . P 40. "zero"
Makiety -Fly Baby.
Budowa- Zlin Z 37 Cmelak. |
|
|
|
grkaminski |
Dodany dnia 18.06.2010 08:42
|
modelarz
Postów: 63
Data rejestracji: 04.03.09
|
Serwa HS-81 zakupione. Prace powoli się posuwają. Jeszcze pytanie o skłon silnika. Czy robić i ile stopni?
Grzegorz
-------------------------
Spektrum DX6i
CopterX 450SE v2
Lama v3
Hurricane 550
Akrobacik Raven
Pitts Samson
Hawker Hurricane ESA
Warsztat - Extra 300 |
|
|
|
robloz |
Dodany dnia 18.06.2010 10:14
|
Moderator
Postów: 2387
Data rejestracji: 19.05.08
|
Z tego co się dowiedziałem budując dwupłata, to zależy od modelu. W moim np. jest w prawo 2st. a w dół 0st przy płatach : dolny na 0st. a górny na -1.5st.. (skłon i wykłon ciągle mi się mylą te pojęcia )
Robert
Taranis-2.4Ghz
combat- Me 110 . P 40. "zero"
Makiety -Fly Baby.
Budowa- Zlin Z 37 Cmelak. |
|
|
|
imper2000 |
Dodany dnia 30.09.2010 23:09
|
modelarz
Postów: 6
Data rejestracji: 30.09.10
|
Witam,
i jak idzie składanie Putts'a. Może jakieś zdjęcia.
Właśnie zakupiłem ten sam zestaw, wiec interesuja mnie wszelkie problemy, rozwiania jakie zastosowales.
Mogłbym uniknąc ewentualnych błędów.
Będzie to mój pierwszy model, wiec wszelkie info bardzo pomocne.
pozdrawiam
Zbyszek |
|
|
|
lopez 16 |
Dodany dnia 01.10.2010 07:23
|
modelarz
Postów: 631
Data rejestracji: 04.09.08
|
Trochę nerwowy model wybrałeś do nauki latania ,wychylenia zmniejsz na 30-40%
Edge 2.20 - w budowie
Xeno multiplex
Flamingo
Hydroboat |
|
|
|
imper2000 |
Dodany dnia 01.10.2010 11:25
|
modelarz
Postów: 6
Data rejestracji: 30.09.10
|
Do latania to jeszcze daleko.
Na razie chce sie nauczyc poskładania czegos.
Ale dzięki za info.
Napewno jak (mam nadzieje) dojdzie do oblotów to wrzuce temat na forum co do najlepszych na początek ustawien. |
|
|
|
imper2000 |
Dodany dnia 01.10.2010 13:03
|
modelarz
Postów: 6
Data rejestracji: 30.09.10
|
Zastanawiam się nad tylnym usterzeniem.
Z tego co wiem powinno być ono sztywne, wiec zastanamiam się czy dodać wzmocnienia z balsy i oklejać je papierem czy może pokryć całe balsą 0,6 mm.
Co o tym myślicie ?
Edytowane przez imper2000 dnia 01.10.2010 13:07 |
|
|
|
robloz |
Dodany dnia 01.10.2010 13:38
|
Moderator
Postów: 2387
Data rejestracji: 19.05.08
|
Jeżeli chcesz usztywnić to wklej tylko pręciki węglowe. Oklejając stateczniki dokładasz trochę gramów na tył co może się zemścić przy wyważeniu.
Robert
Taranis-2.4Ghz
combat- Me 110 . P 40. "zero"
Makiety -Fly Baby.
Budowa- Zlin Z 37 Cmelak. |
|
|
|
imper2000 |
Dodany dnia 01.10.2010 14:41
|
modelarz
Postów: 6
Data rejestracji: 30.09.10
|
Druga sprawa nad jaką się zastanawiam, to mocowanie górnego płata do kadłuba.
Czy wystarczy wykonać ją z rurek węglowych wklejonych w płat i kadłub, czy lepiej zrobić jakąś konstrukcję z czworokątów sosnowych, wklejając w płat kawałki sklejki w miejscach łączenia tej konstrukcji z płatem.
Przychodzą mi na myśl również dwa szersze aluminiowe płaskowniki w dolnej części wchodzące w kadłub i przykręcone/przyklejone do podłużnic sosnowych w górnej przykręcane do płata.
Edytowane przez imper2000 dnia 01.10.2010 14:52 |
|
|
|
grkaminski |
Dodany dnia 01.10.2010 16:14
|
modelarz
Postów: 63
Data rejestracji: 04.03.09
|
Model w moim wykonaniu miał duże problemy z wyważeniem. Dlatego nie polecam oklejania tylnego usterzenia. Ja wkleiłem pręty węglowe i uważam, że to wystarczy. W płaty wkleiłem z jednej strony listwę sosnową, a z drugiej pręt z włókna szklanego. Pręty węglowe wkleiłem również we wsporniki płatów (te pionowe elementy pomiędzy górnym i dolnym płatem). Górny płat do kadłuba przymocowałem czterema listwami sosnowymi. Dużo uwagi trzeba poświęcić mocowaniu podwozia, bo inaczej się wyłamie przy pierwszym lądowaniu. Ja wkleiłem do środka kadłuba płytkę wyciętą z panela podłogowego, która sięga od wręgi silnika do krawędzi natarcia dolnego płata. Do niej przykręciłem podwozie duralowe. Oczywiście wzmocnienia trzeba również dać wzdłuż kadłuba, najlepiej od wręgi silnika do ogona. Fotki wrzucę trochę później
Edytowane przez grkaminski dnia 01.10.2010 16:42
Grzegorz
-------------------------
Spektrum DX6i
CopterX 450SE v2
Lama v3
Hurricane 550
Akrobacik Raven
Pitts Samson
Hawker Hurricane ESA
Warsztat - Extra 300 |
|
|
|
imper2000 |
Dodany dnia 01.10.2010 16:30
|
modelarz
Postów: 6
Data rejestracji: 30.09.10
|
Dzieki za info.
Czy wklejenie dźwigara węglowego i sosnowego zamiast dwóch węglowych miało jakis konkretny powód, czy poprostu ze względów oszczędnościowych ?
Czy te listwy sosnowe mocujące górny płat do kadłuba, wklejałeś w kadłub czy do konstrukcji wewnątrz kadłuba ?
Zdjęcia oczywiście również wstawia jak tylko skompletuje wszystkie materiały i będzie juz co pokazać. |
|
|
|
grkaminski |
Dodany dnia 01.10.2010 16:40
|
modelarz
Postów: 63
Data rejestracji: 04.03.09
|
Dżwigar sosnowy ładniej wypełnia szczelinę w płacie i potrzeba mniej szpachli. Oczywiście do klejenia styroduru NIE WOLNO używać kleju CA, bo rozpuszcza piankę. Wszystko trzeba kleić na UHU Por. Listwy mocujące górny płat wkleiłem po prostu w otwory w kadłubie, nie sądzę, żeby przenosiły jakieś wielkie obciążenia. W każdym razie u mnie to trzyma.
Obiecane fotki:
mocowanie górnego płata:
podwozie:
rozwiązanie napędu lotek:
i Pitts w całości:
Edytowane przez Andy dnia 01.10.2010 19:28
Grzegorz
-------------------------
Spektrum DX6i
CopterX 450SE v2
Lama v3
Hurricane 550
Akrobacik Raven
Pitts Samson
Hawker Hurricane ESA
Warsztat - Extra 300 |
|
|
|
AQUARIUS |
Dodany dnia 02.10.2010 10:25
|
Moderator
Postów: 1752
Data rejestracji: 07.10.08
|
Ten model jest nieziemski!
"Gdybym miał wybrać, wolałbym ptaki niż samoloty "
C. Lindberg |
|
|
|
imper2000 |
Dodany dnia 03.10.2010 21:45
|
modelarz
Postów: 6
Data rejestracji: 30.09.10
|
Modelik faktycznie wygląda nieźle.
Ja jednak, chciałbym uzyskać gładkie powierzchnie, tak abym mógł później polakierować ?, pokryć folią ?
Chodzi mi generalnie o to, aby finalna powierzchnia modelu wyglądała gładko jak lakier samochodowy.
Jak do tego podejść ? Czy okleić papierem, przeszlifować i okleić folią, może przeszpachlować i polakierować, a może jeszcz jakiś innym najlepiej prosty sposób? |
|
|
|
grkaminski |
Dodany dnia 08.10.2010 09:45
|
modelarz
Postów: 63
Data rejestracji: 04.03.09
|
Z lakierowaniem trzeba uważać, bo rozpuszczalniki niszczą styrodur. Z folią jest podobny problem, bo wysoka temperatura niszczy styrodur. Dobry efekt daje kilkakrotne pomalowanie farbą akrylową, a potem pokrycie 2 - 3 warstwami emulsji do podłóg Sidolux, która impregnuje i nadaje połysk. Pod lakier musisz okleić papierem nasączonym wodnym lakierem do drewna, a następnie szlifować, szpachlować, szlifować itd.
Grzegorz
-------------------------
Spektrum DX6i
CopterX 450SE v2
Lama v3
Hurricane 550
Akrobacik Raven
Pitts Samson
Hawker Hurricane ESA
Warsztat - Extra 300 |
|
|