Chcia³bym podzieliæ siê z Wami wra¿eniami z budowy samolotu 4Fun firmy Morlock Family (ukoñczony w 85%). Konstrukcja bardzo mi siê spodoba³a a szczególnie wykonanie pe³nego kad³uba i konstrukcyjnego skrzyd³a. Konstruktor przewidzia³ wykonanie kad³uba z depronu 3mm (pokrytego foli± pakow± , wzmocniony gdzie nie gdzie bals± 2mm) lecz wyda³o mi siê to zbyt wiotkie. Garb i dolna czê¶æ kad³uba by³a z jednego kawa³ka. Postanowi³em to zrobiæ po swojemu Czê¶ciowo odrysowa³em kad³ub ¿eby uzyskaæ profil z depronu 6mm, wzmocnienia wykona³em z balsy 3mm, wrêgê silnikow± wzmocni³em od strony silnika sklejk± 3mm,nastêpnie epp 1cm a od ¶rodka 5mm balsy (taki przek³adaniec ). Skrzyd³o odwzorowa³em, zmieni³em sposób poszycia nie z dwóch czê¶ci a z jednej, dodatkowo wzmocni³em d¼wigarem sosnowym. Przerobi³em równie¿ mocowanie skrzyd³a do kad³uba na zasadzie ko³ka aluminiowego, gniazdo we wrêdze podwoziowej. Na sp³ywie sklejka 2mm, która stabilizuje ca³e skrzyd³o. Przez doln± klapkê poprowadzi³em ¶rubê poliamidow±, która spina ca³o¶æ. Przekombinowa³em trochê z podwoziem. Drut 2.5mm by³ za cienki i musia³em go wzmocniæ dodatkowym zaczepem na klapce. Kabinkê zrobi³em z butelki Pet. Wcze¶niej wystruga³em kopyto ze sklejonych klocków ¶wierkowych (najlepsza by³aby lipa ze wzglêdu na miêkko¶æ). Wyszlifowa³em, zaszpachlowa³em i wysz³a g³adziutka. Popychacze wyci±³em ze sklejki 1mm i nas±czy³em CA dla wzmocnienia. Zawiasy z kevanu wkleja³em na 2 sk³adnikowy poxypol (prze¼roczysty) daje to elastyczn± spoinê i nie tê¿eje na kamieñ a zawiasy chodz± bez problemu. Drut do popychaczy poprowadzi³em w bowdenach. Pilot wygl±da³ bardziej na wêdkarza bulwarowego dlatego dorobi³em mu s³uchawki i mikrofonik (teraz bardziej przypomina kierowcê wózka wid³owego ). Zegary przedrukowa³em, szkie³ka i s³uchawki wyci±³em z wyt³oczek po lekach. Ca³o¶æ oklei³em papierem ¶niadaniowym na wikol (stateczniki wzmocni³em listw± balsow± 6x6mm). Bardzo to wszystko pracoch³onne. Wycina³em gotowe elementy z papieru i po nas±czeniu nakleja³em. W kuwecie rozrobi³em wikol w stosunku 1:4 a do moczenia papieru a do smarowania elementów 1:1. Nale¿y pamiêtaæ aby symetrycznie naklejaæ paski papieru w przeciwnym razie przy wysychaniu wichruje elementy. Po wyschniêciu daje niesamowit± sztywno¶æ. Nale¿y powtórzyæ smarowanie klejem (sam zrobi³em b³±d, posmarowa³em zbyt gêstym i wysz³y na skrzydle ma³e bruzdy po pêdzlu). Szlifowa³em papierem od 240 do 500. Malowa³em podk³adem szarym. U¿y³em lakieru Motip (samochodowy), jest bardzo dobry, nie zacieka, nie sp³ywa i schnie bardzo szybko. Wszystkie te sposoby s± zaczerpniête z ró¿norakich stron modelarskich i oczywi¶cie naszej p³ockiej (je¶li mogê powiedzieæ naszej gdy¿ jestem tu nowy). Rozpiêto¶æ skrzyde³ 87cm, d³ugo¶æ 80cm, waga "na golasa" 0,38kg.
Jest to mój 4 sklejony model poprzednie to Piper, Toto i Alpha Jeta. W takiej kolejno¶ci bêdê je oblatywa³ (przy okazji ucz±c siê latania ) bo jeszcze ¿aden z nich nie lata³.
Mam pytanie do szanownego grona jaki silnik zastosowaæ do tego samolotu. Chcê motorek bardziej spokojny ni¿ szybki(nerwowy), posiadam radio Hitec Optic 6 2,4.
Do³±czam kilka fotek tego modelu:
Witam Leszku. Widzê du¿± dok³adno¶æ w twoim modelu. Podoba mi siê bardzo , ¿e zadba³e¶ o parê detali jak pilot czy tablica zegarów. Powiedz mi jak wytrzyma³e¶ by zrobiæ trzy modele i ¿adnym nie polataæ ?. Mam nadzieje , ¿e nadrobisz to wszytko w tym sezonie.
Z twojej listy modeli zdecydowanie zacz±³ bym naukê latania od modelu ToTo.
Na zdjêciach modelik wygl±da super. Rozumiem, ¿e "golas" to bez ¿adnego wyposa¿enia. Jak na te rozmiary trochê ciê¿ki. Wyposa¿enie to minimum z 250 g wiêc do lotu wyjdzie ponad 600 g. Bior±c pod uwagê w miarê komfortowe latanie potrzeba oko³o 180 - 200 Wat i taki silnik bym wybiera³ (pakiet Lipo 3S 1800 - 2000 mAh 20 albo 25C i regiel 25A). Czy model bêdzie szybki, czy nie, decyduje ¶mig³o. Jak chcesz polataæ wolniej dobieraj wiêksze ¶rednice z mniejszym skokiem (czyli np 10x4,7 zamiast 9x6).
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
Nie trzeba przesuwaæ o¶ki. W komplecie jest wszystko do monta¿u zarówno przed jak i za wrêg±.
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4