Tytu³: RC P³ock :: DH94 Moth Minor 1:5

Dodane przez SlavikS dnia 07.08.2011 13:14
#1

Po pierwszych do¶wiadczeniach w zawodach makiet wg "p³ockiego" regulaminu i problemach ze startem z naszego trawiastego pasa postanowi³em zrobiæ Motha jeszcze raz, ale tym razem jednak trochê wiêkszego. Pojecha³em na du¿e Xero, a w nim bardzo mi³a Pani zrobi³a mi powiêkszenia planów do skali 1:6 i skali 1:5. Przyjrza³em siê im w domu i po wykonaniu kilku pomiarów postanowi³em postawiæ na skalê 1:5 - bêdzie 1,5 raza wiêksza od swojej poprzedniczki i ju¿ w wersji spalinowej. Ograniczenia regulaminowe wagi modelu do 5 kg raczej wykluczaj± zastosowanie napêdu benzynowego. Bêdzie najprawdopodobniej dobry czterotakt.

DH94 Moth Minor - skala 1:5
Plany: Jerry L. Bates (powiêkszone ze skali 1:8)
Rozpiêto¶æ: 207 cm
D³ugo¶æ: 141 cm
Waga: planowana do 3,5 kg
Planowany napêd: spalinowy 4 takt (w zale¿no¶ci od wagi)

Ostatnio pogoda nas nie rozpieszcza, wiêc zacz±³em d³ubaninkê.
Jak to zwykle u mnie bywa, na pierwszy ogieñ posz³y stateczniki. Tym razem zastosowa³em inn± technologiê. Na depron 6mm naklei³em szablony, po czym je wyci±³em. Brzegi oklei³em ta¶m± malarsk±.

www.ss.petronet.pl/Moth2/1.jpg

Na tak przygotowanym kopycie owin±³em 5 pasków balsy 1mm uprzednio zmoczonej w p³ynie do mycia okien z amoniakiem (amoniak bardzo skuteczne zwiatcza balsê i wtedy siê nie ³amie) i posmarowanej klejem do drewna.

www.ss.petronet.pl/Moth2/2.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/3.jpg

Po wyschniêciu doszlifowa³em sklejon± balsê do grubo¶ci depronu i takim sposobem mam wytrzyma³± ramê konstrukcji statecznika.

www.ss.petronet.pl/Moth2/4.jpg

To samo zrobi³em ze statecznikiem poziomym.

www.ss.petronet.pl/Moth2/5.jpg

Papierowy szablon zosta³ ostro¿nie zerwany z depronu, przykryty foli± i na tej bazie zacz±³em do ramy dok³adaæ kolejne elementy statecznika poziomego.

www.ss.petronet.pl/Moth2/6.jpg

Poniewa¿ profil statecznika jest dwuwypuk³y na spód i górê statecznika w miejscu ³±czenia czê¶ci doklei³em paski balsy grubo¶ci 2,5mm. W sumie da³o mi to grubo¶æ 11mm na d¼wigarze statecznika i w³a¶nie paski balsy o takiej wysoko¶ci zosta³y wklejone w miejscach ¿eber (balsa 2,5mm). Na brzegach statecznika wystaj± symetrycznie poza grubo¶æ ramki o 2,5mm. Pozwoli to po doszlifowaniu ¿eber do wysoko¶ci ramki nadaæ ostateczny profil statecznikowi. Po tej operacji statecznik zostanie rozciêty na dwie czê¶ci.

www.ss.petronet.pl/Moth2/7.jpg

Tyle do tej pory. Nie pali mi siê z t± budow±, wiêc relacja zapewne bêdzie d³uga ;)

Dodane przez Andy dnia 07.08.2011 14:10
#2

Noooo,
Slaviks nied³ugo dogonisz rozmiarami Rafa³a i jego Fourniera ;)

Czekam na dalsze odcinki - zawsze u Ciebie uda mnie siê podpatrzeæ co¶ z "warsztatu modelarskiego"


Dodane przez SlavikS dnia 09.09.2011 09:24
#3

Pogoda warsztatowa - relacji ci±g dalszy ;)

Statecznik poziomy po 2 godzinach uwa¿nego szlifowania nabra³ ostatecznego profilu.
Etapami, t± sam± technologi± co statecznik poziomy, zrobi³em statecznik pionowy. Najpierw sklejone do kupy elementy konstrukcyjne o grubo¶ci 6 mm.

www.ss.petronet.pl/Moth2/8.jpg

Potem, dla nadania profilu, zosta³y doklejone w miejscu ³±czenia czê¶ci statecznika paski balsy grubo¶ci 2,5mm, a potem paski balsy wysoko¶ci 11 mm na ¿ebra (balsa 2,5mm). Na brzegach statecznika wystaj± symetrycznie poza grubo¶æ ramki o 2,5mm. Po doszlifowaniu ¿eber do wysoko¶ci ramki wyszed³ ³adny dwuwypuk³y profil. Statecznik pó¼niej zostanie rozciêty na dwie czê¶ci.

www.ss.petronet.pl/Moth2/9.jpg

Przymiarka - ogonek w ca³o¶ci ;)

www.ss.petronet.pl/Moth2/10.jpg

Przyda³oby siê taki ³adny ogonek na czym¶ powiesiæ, wiêc zabra³em siê za konstrukcjê kad³uba. Pierwsza kratownica na desce. Balsa 5mm wzmocniona listewkami sosnowymi 5x5mm.

www.ss.petronet.pl/Moth2/11.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/12.jpg

Tyle na dzisiaj.

Dodane przez SlavikS dnia 14.09.2011 11:13
#4

Konstrukcji kad³uba ci±g dalszy.

Druga kratownica dosycha na desce. W miêdzyczasie wyci±³em komplet wrêg na doln± skrzynkê kad³uba - sklejka 3mm i balsa 4 mm.

www.ss.petronet.pl/Moth2/13.jpg

Z uwagi na to, ¿e wrêga silnikowa jest robiona w ca³o¶ci powêdrowa³a na skraj deski monta¿owej. Planujê j± pó¼niej wzmocniæ tkanin± szklan± i dodatkowym kawa³kiem sklejki 1,5 - 2mm klejonymi na ¿ywicê.

www.ss.petronet.pl/Moth2/14.jpg

Ni¿ej kolejne etapy wklejania wrêg i budowania kratownicy tylnej czê¶ci kad³uba.

www.ss.petronet.pl/Moth2/15.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/16.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/17.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/18.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/19.jpg

Od spodu zosta³o ju¿ tylko wkleiæ platformê do mocowania skrzyd³a.

Tyle na dzisiaj.

Dodane przez SlavikS dnia 25.09.2011 13:46
#5

Konstrukcja kad³uba posz³a znacznie do przodu.

www.ss.petronet.pl/Moth2/20.jpg

Spód kratownicy pokryty bals± 2 mm - s³oje w poprzek kad³uba !!! Wrêgi garba tylnej czê¶ci kad³uba wyciête z balsy 4 mm, przednie z balsy 5 mm. Pod³u¿nice - balsa 5x5 mm.
Wrêga silnikowa zosta³a wzmocniona tkanin± szklan± 80 g/m2 i dodatkowym kawa³kiem sklejki 2mm klejonymi na ¿ywicê.
Ni¿ej fotki kad³uba z ró¿nej perspektywy.

www.ss.petronet.pl/Moth2/21.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/22.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/23.jpg

Wklei³em pó³kê pod mocowanie skrzyd³a i wzmocnienia sklejkowe w centralnej czê¶ci kad³uba jak widaæ na fotce. Mocowanie pó³ki wzmocnione trójk±tnymi listewkami sosnowymi klejonymi na ¿ywicê.

www.ss.petronet.pl/Moth2/24.jpg

Mo¿na zabieraæ siê powoli za pokrywanie tylnej czê¶ci kad³uba - balsa 2 mm. Przód musi poczekaæ na monta¿ ³o¿a silnika i zbiornika paliwa. W tym celu sklei³em ze sob± 2 paski formatek balsy na ty³ i 3 paski na centraln± czê¶æ kad³uba, namoczy³em w p³ynie do mycia okien z amoniakiem i przyszpili³em do wrêg kad³uba w celu nadania odpowiedniego kszta³tu. Po wyschniêciu formatki wygl±daj± tak:

www.ss.petronet.pl/Moth2/26.jpg

i ¶wietnie pasuj± do kszta³tu garbu kad³uba.

www.ss.petronet.pl/Moth2/25.jpg

Ostatecznie oklejony garb:

www.ss.petronet.pl/Moth2/27.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/28.jpg

Sklei³em równie¿ wrêgi konstrukcyjne pod budowê os³ony silnika. Sklejka 2mm wzmocniona listwami sosnowymi 5x5 mm. Planujê na tym owin±æ sklejkê 0,4 mm, po czym wzmocniæ to tkanin± szklan± klejon± na ¿ywicê. Powinno to utrzymaæ kszta³t, wiêc mo¿e uda mi siê zrobiæ uchylne klapy os³ony jak w oryginale. By³by dobry dostêp serwisowy do silnika.

www.ss.petronet.pl/Moth2/29.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/30.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/31.jpg

W czasie schniêcia tego i owego zacz±³em konstrukcjê kó³ka ogonowego. Pamiêtam, ¿e przy ocenie mniejszej siostrzyczki komisja mia³a uwagi co do niemakietowego kó³ka ogonowego. Teraz bêdzie makietowe :)

www.ss.petronet.pl/Moth2/32.jpg

No i dalej robota mi stanê³a - bez silnika i mocowania nie bardzo mog³em zamykaæ kad³ub. Trza by³o wysup³aæ zaskórniaki i zamówiæ ma³e co nieco. Po lekturze forów dyskusyjnych pad³o na czterotakt SAITO FA-100 (17 cm3). Paczuszka dojecha³a, a w niej ma³e dzie³o sztuki - no po prostu cudo.

www.ss.petronet.pl/Moth2/33.jpg

Dokupi³em do niego mocowanie DUBRO, które ma minimalizowaæ przenoszenie wibracji od silnika na konstrukcjê i przej¶ciówkê 90 stopni do t³umika. Bez tego nijak nie mo¿na zmie¶ciæ t³umika pod owiewk± - z za³o¿enia ten t³umik wystaje na kilometry poza model - kto to wymy¶li³? Mo¿na oczywi¶cie dokupiæ elastyczn± rurê t³umika, ale to kolejne 200 PLN :( Puki co bêdê kombinowa³ jak schowaæ ten fabryczny. Spêdzi³em ³adne parê godzin na przymierzaniu, pasowaniu i mierzeniu tego wszystkiego. Wysz³o na to, ¿e przez tylne umiejscowienie ga¼nika mocowanie DUBRO zas³ania ¶ruby regulacji i d¼wigniê przepustnicy. Nijak nie da siê tego przykrêciæ od przodu firewalla tak ¿eby maska silnika wszystko przykry³a. Skutkiem tego mocowanie silnika przykrêci³em za firewallem. Wygl±da to tak:

www.ss.petronet.pl/Moth2/34.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/36.jpg

Wyciête otwory po zamontowaniu DUBRO uszczelni³em silikonem.

Silnik troszkê pochyli³em (przekrêci³em zgodnie ze wskazówkami zegara) - lepiej siê mie¶ci w os³onie.

www.ss.petronet.pl/Moth2/35.jpg

Teraz mogê zrobiæ otwory pod przewody paliwowe i bowden przepustnicy i zabezpieczyæ komorê zbiornika przed wsi±kaniem paliwa - to niebawem.

Dodane przez Andy dnia 25.09.2011 14:16
#6

No, no Slaviks.
Modelik zapowiada siê znakomicie - no i jak zawsze precyzja i perfekcja wykonania. Trzymam kciuki za projekt. Szkoda, ¿e nie zd±¿ysz z ulotnieniem na zakoñczenie sezonu - a mo¿e siê mylê?????

Edytowane przez Andy dnia 25.09.2011 14:17

Dodane przez SlavikS dnia 27.09.2011 15:52
#7

A, to zale¿y kiedy zakoñczenie sezonu ;)
Tak na powa¿nie to jeszcze wiele wiele godzin pracy przede mn±. To tylko tak szybko siê na fotkach ogl±da :)
Oby uda³o siê skoñczyæ na rozpoczêcie sezonu to bêdzie bardzo dobrze. Postaram siê byæ na bie¿±co z relacj±. Znakomit± wiêkszo¶æ elementów do budowy mam, wiêc nie powinno byæ zbytnich przestojów.

Dodane przez Andy dnia 27.09.2011 18:43
#8

Postaram siê byæ na bie¿±co z relacj±.


No w³a¶nie na to bardzo liczymy - :)

Dodane przez dorob dnia 28.09.2011 12:37
#9

Cudeñko, nie spiesz siê, 3mam kciuka ¿eby¶ wygra³ przysz³oroczne makiety.

Dodane przez SlavikS dnia 22.10.2011 00:30
#10

Budowy ci±g dalszy.
Przymierzy³em siê do kó³ka ogonowego, Zgodnie z planem powinno wygl±daæ to tak:

www.ss.petronet.pl/Moth2/37.jpg

Popatrzy³em na fotki orygina³u i wychodzi na to, ¿e kó³ko ogonowe powinno byæ zamontowane nieco inaczej:

www.ss.petronet.pl/Moth2/46.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/38.jpg

Rodzi to pewne komplikacje w sterowaniu kó³kiem przez ster kierunku, wiêc projektant poszed³ na kompromis. Ja mam na to pewien pomy³ - fotki wkrótce.

Zrobi³em pó³kê mocowania serw i pakietu do zasilania elektroniki. Na fotkach widaæ serwa, gniazdo na pakiet, UBEC i wy³±cznik zasilania, który bêdzie dostêpny z kabiny drugiego pilota. Wklei³em te¿ bowden przepustnicy.

www.ss.petronet.pl/Moth2/39.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/40.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/41.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/42.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/43.jpg

Zamontowa³em zbiornik paliwa (450 ml). Wcze¶niej komorê zbiornika spryska³em lakierem bezbarwnym. W razie jakiej¶ nieszczelno¶ci paliwo nie bêdzie wsi±kaæ w elementy konstrukcji. Zbiornik podpar³em na rurkach wêglowych o ¶rednicy 2 mm.

www.ss.petronet.pl/Moth2/44.jpg

Po monta¿u zbiornika paliwa i pó³ki z serwami mog³em zamkn±æ kad³ub od góry.

www.ss.petronet.pl/Moth2/45.jpg

Edytowane przez SlavikS dnia 22.10.2011 00:37

Dodane przez dorob dnia 22.10.2011 02:24
#11

:O jak dla mnie BAJKA, jestem pod ogromnym wra¿eniem precyzji i jako¶ci wykonania.

Dodane przez Andy dnia 22.10.2011 09:38
#12

Po monta¿u zbiornika paliwa i pó³ki z serwami mog³em zamkn±æ kad³ub od góry.


- tak na zawsze ? A jak trzeba bêdzie siê tam dostaæ w razie nag³ej konieczno¶ci?

Dodane przez SlavikS dnia 24.10.2011 07:25
#13

Andy napisa³/a:
Po monta¿u zbiornika paliwa i pó³ki z serwami mog³em zamkn±æ kad³ub od góry.


- tak na zawsze ? A jak trzeba bêdzie siê tam dostaæ w razie nag³ej konieczno¶ci?


Nie zak³adam, ¿e bêdzie taka potrzeba. Poza tym jest wiêcej miejsc w modelu, o których mo¿na powiedzieæ to samo. Przy takim za³o¿eniu ca³y model nale¿a³oby zrobiæ w kawa³kach. Trzeba pamiêtaæ, ¿e od góry bêd± wyciête otwory - piloci musz± gdzie¶ siedzieæ :) wiêc taki dostêp np. do UBEC'a bêdzie. Zbiornik, jakby co, mo¿na wyj±æ do ty³u przez otwory we wrêgach. Próbujê przynajmniej na razie, robiæ jak najbardziej makietowo, a taka zdejmowana góra kad³uba da³aby dodatkowe linie podzia³u, których na oryginale nie by³o.

Dodane przez Andy dnia 24.10.2011 07:28
#14

Próbujê przynajmniej na razie, robiæ jak najbardziej makietowo, a taka zdejmowana góra kad³uba da³aby dodatkowe linie podzia³u, których na oryginale nie by³o.


- rozumiem zamys³ i cel :)

Edytowane przez Andy dnia 24.10.2011 07:31

Dodane przez SlavikS dnia 31.10.2011 20:28
#15

Kó³ko ogonowe na swoim miejscu:

www.ss.petronet.pl/Moth2/47.jpg

Jak widaæ na fotce do sterowania kó³kiem konieczne jest wykonanie przegubu, który ³±czy o¶ mechanizmu kó³ka z prêtem steruj±cym, który wejdzie w rurkê zamontowan± w ster kierunku. Zbytnio nie kombinowa³em i wykorzysta³em mechanizm ze starego parasola - dolutowa³em go do osi. O¶ka zawis³a na p³ytkach laminatowych jednostronnie pokrytych foli± miedzian±. P³ytka dolna zosta³a podciêta, podgiêta i zlutowana pod k±tem, górna zosta³a wklejona w podciêcie wykonane pod odpowiednim k±tem. Klejone oczywi¶cie na ¿ywicê epoksydow±. Podszlifowa³êm te¿ widelec - teraz jest bardziej smuk³y i bardziej pasuje do orygina³u. Na o¶kê naci±gn±³em z naddatkem rurkê termokurczliw± - imituje gumow± os³onê. Kolejnym krokiem bêdzie os³oniêcie mechanizmu sklejk± 0,4 mm i pasowanie usterzenia.

Dodane przez Andy dnia 31.10.2011 21:12
#16

Zbytnio nie kombinowa³em i wykorzysta³em mechanizm ze starego parasola - dolutowa³em go do osi.

- zawsze wiedzia³em, ¿e nasz GZO to "Pomys³owy Dobromir" - ;)
Bardzo fajny pomys³.

Dodane przez SlavikS dnia 06.11.2011 13:17
#17

Mechanizm sterowania przykryty sklejk± 0,4 mm. Rozci±³em statecznik pionowy, wstawi³em zawiasy (na razie na sucho) i spasowa³em z mechanizmem sterowania kó³kiem ogonowym. Zawiasy zostan± wklejone po oklejeniu obu czê¶ci statecznika.

www.ss.petronet.pl/Moth2/53.jpg

Rozci±³em równie¿ statecznik poziomy. Muszê usterzenie spasowaæ przed oklejeniem boków kad³uba - chcê ukryæ ca³e sterowanie steru wysoko¶ci w ¶rodku. W tym celu z ko³ka dêbowego o ¶rednicy 10 mm zrobi³em ³±cznik, w który wklei³em na ¿ywicê prêt stalowy z dolutowan± na ¶rodku d¼wigni± - konstrukcja ³±cznika na fotce.

www.ss.petronet.pl/Moth2/54.jpg

Obie po³ówki tylnej czê¶ci steru wysoko¶ci zosta³y sklejone z ³±cznikiem na ¿ywicê. Teraz szlifowanko, pasowanie zawiasów i reszty mechaniki steru wysoko¶ci.

Edytowane przez SlavikS dnia 23.12.2011 23:21

Dodane przez robloz dnia 06.11.2011 13:39
#18

W miejscu lutowania prêt jest okr±g³y?
Chodzi mi o to, aby w czasie eksploatacji siê nie poluzowa³o. Wszystkie osie sterów i wszelkich popychaczy jakie lutowa³em w okrêtach by³y spi³owane w miejscu lutowania na prostok±t.

Dodane przez SlavikS dnia 06.11.2011 13:55
#19

Okr±g³y. D¼wignia dodatkowo wchodzi w wyciêcie w ko³ku i oblana jest ¿ywic±. Mam nadziejê, ¿e wytrzyma. Ju¿ poklejone to nie bêdê rozbiera³, ale cenna uwaga na przysz³o¶æ - dziêki!

Dodane przez SlavikS dnia 23.12.2011 23:13
#20

Prace powoli posuwaj± siê na przód.
Ster wysoko¶ci spasowany. Dorobi³em popychacz z rurki wêglowej - na koñcach wklei³em metalowe snapy. Na fotce ni¿ej widaæ ukryty w kad³ubie mechanizm sterowania statecznika poziomego.

www.ss.petronet.pl/Moth2/50.jpg

Ze stalowych linek do uwiêzi zrobi³em mechanizm (linki) sterowania steru kierunku w uk³adzie pull-pull, po czym oklei³em na gotowo kad³ub bals± 1,5 mm. W miejscu ³±czenia tego poszycia z poszyciem garba powsta³ uskok 0,5 mm (garb by³ pokrywany bals± 2mm) - zrobi³em go umy¶lnie. Na zdjêciach orygina³u w³a¶nie taki uskok jest wyra¼nie widoczny.

Zabra³em siê za os³onê silnika. Konstrukcjê os³ony z wrêg sklejkowych owin±³em kartonem ze starego firmowego kalendarza, a nie jak pierwotnie zak³ada³em sklejk± 0,4 mm. Karton bardzo ³adnie mi siê u³o¿y³ na konstrukcji i kad³ubie zabezpieczonym foli±.

www.ss.petronet.pl/Moth2/51.jpg

Nastêpnie przes±czy³em karton ¿ywic± epoksydow± i zalaminowa³em dwiema warstwami tkaniny szklanej - pod spód 80 g/m2, a na wierzch delikatn± 18 g/m2. Przy okazji wylaz³ na wierzch jaki¶ chiñski rysunek co by³ na odwrocie kartki :)

www.ss.petronet.pl/Moth2/52.jpg

Po wyschniêciu laminatu odci±³em co niepotrzebne i przeszlifowa³em papierem. Jestem bardzo zadowolony z efektu po³±czenia tego kartonu z laminatem - wysz³o naprawdê rewelacyjnie. Popracujê jeszcze nad t± os³on± i dopiero wrzucê fotki.

Dodane przez Andy dnia 25.12.2011 11:03
#21

A nie mówi³em ju¿ dawno, ¿e nasz Slaviks to "pomys³owy Dobromir"?
W sumie to znacznie prostsza i ³atwiejsza technologia wykonania z laminatu elementów modeli o ma³o skomplikowanych kszta³tach. :)

Edytowane przez Andy dnia 25.12.2011 15:21

Dodane przez dorob dnia 26.12.2011 13:10
#22

Po woli do przodu, ale za to jakie efekty :o

Dodane przez robloz dnia 26.12.2011 13:49
#23

Slawek jak zwykle ma super pomysly. Z kilku na pewno skorzystam przy budowie P 11.
Mnie tylko patrzac na relacje "trafia szlak" , ze nie mam gdzie teraz konczyc Sztukasa.

Dodane przez dorob dnia 26.12.2011 18:09
#24

Robert, we wtorki i czwartki (a mo¿e i czê¶ciej), mo¿esz przecie¿ korzystaæ z modelarni.

Dodane przez Piotrek B dnia 26.12.2011 21:01
#25

Robert, nie rób P-11, proszê.

Dodane przez robloz dnia 26.12.2011 22:03
#26

A to czemu? Zawsze chcialem go zrobic.tylko nie mialem dobrych (sprawdzonych) planow.

Dodane przez SlavikS dnia 09.01.2012 23:31
#27

Powoli pracujê nad owiewk± silnika.
Owiewkê wyszpachlowa³em modelarsk± szpachl± dwusk³adnikow± Robbe i doszlifowa³em - cholernie twarda siê ta szpachla zrobi³a - zesz³o mi ³adnych parê godzin na szlifowanku :)

www.ss.petronet.pl/Moth2/57.jpg

Przykrêci³em silnik do przymiarki i przymierzy³em owiewkê.

www.ss.petronet.pl/Moth2/58.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/59.jpg

Zmie¶ci³ siê :D

Skoro siê mie¶ci zacz±³em do owiewki dodawaæ szczegó³y makietowe. Na wloty powietrza z przodu owiewki zrobi³em kopyto z balsy, które nastêpnie obci±gn±³em foli± Oracover (oklei³em ¿elazkiem modelarskim). Na tym kopycie wylaminowa³em wloty z 3 warstw tkaniny szklanej 18g/m2. Na fotce jeden wlot wklejony na miejsce, drugi jeszcze na kopycie.

www.ss.petronet.pl/Moth2/60.jpg

Aktualnie ju¿ oba na miejscu. Doda³em równie¿ dwa okienka rewizyjne, które widaæ na zdjêciach orygina³u - to ju¿ w kolejnych fotkach jak wiêcej przybêdzie. Kombinujê zrobiæ praw± czê¶æ owiewki uchylan± do góry ¿eby by³ dostêp do silnika, gniazda ¿arzenia i przewodów paliwowych bez zci±gania owiewki z modelu. Do rozwi±zania mam jeszcze temat umiejscowienia i po³±czenia t³umika z silnikiem. Na koniec dorobi siê nosek z balsy, który pokryje resztê silnika i bêdzie cacy.

Dodane przez Andy dnia 10.01.2012 08:18
#28

Noooo, widzê, ¿e i garfiti we wnêtrzu maski pozosta³o - ;)
A poza tym:
Kombinujê zrobiæ praw± czê¶æ owiewki uchylan± do góry ¿eby by³ dostêp do silnika, gniazda ¿arzenia i przewodów paliwowych bez zci±gania owiewki z modelu.

- dobry pomys³ - :)

Nooooo
bêdzie cacy

Edytowane przez Andy dnia 10.01.2012 12:18

Dodane przez SlavikS dnia 22.02.2012 14:07
#29

Jako, ¿e ostatnio temperatura w warsztacie nie zachêca³a do spêdzania w nim wiêkszej ilo¶ci czasu, to w ciepe³ku wy¿szych pomieszczeñ zrobi³em czyst± robotê - oklei³em stateczniki Litespanem. Po oklejeniu doda³em nitowanie - kropki kleju do drewna Pattex 20 min. nanoszone wyka³aczk±. Niestety nie widaæ tego na fotce, ale wysz³o ca³kiem nie¼le.

www.ss.petronet.pl/Moth2/64.jpg

Popracowa³em nad owiewk±. Jak widaæ na fotkach uda³o mi siê uruchomiæ jedn± cze¶æ :) Zawias zrobiony z bowdena i wklejony na CA. Zapiêcie na magnesy neodymowe. Mocowanie owiewki dopasowa³em do ¶rub, które wystaj± od mocowania ³o¿a silnika.

www.ss.petronet.pl/Moth2/61.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/62.jpg

No i uda³o mi siê rozwi±zaæ sprawê pod³±czenia t³umika tak, ¿eby schowa³ siê w ca³o¶ci pod os³onê.
W tym celu rozci±³em oryginalny fabryczny ³±cznik na dwie czê¶ci. W wyniku tego ciêcia powsta³y dwa nagwintowane króæce, na które idealnie pasuj± kolanka miedziane do instalacji CO (12 mm ¶rednicy).

www.ss.petronet.pl/Moth2/63.jpg

Teraz mogê dorobiæ szczegó³y makietowe od do³u owiewki - wiem gdzie potrzebny jest otwór na wylot spalin no i dorobiæ nos.

Dodane przez Andy dnia 22.02.2012 14:15
#30

Slaviks,
- no normalnie bajerek ta otwierana owiewka - tak jak w historycznych samochodach osobowych - po³owa uchylna do góry - ja to pamiêtam jeszcze takie samochody - ;)

Dodane przez AQUARIUS dnia 23.02.2012 11:45
#31

Czy mi siê zdaje, czy na tej masce widaæ kawa³ek kalendarza Petrotelu? ;)

Dodane przez SlavikS dnia 23.02.2012 15:38
#32

AQUARIUS napisa³/a:
Czy mi siê zdaje, czy na tej masce widaæ kawa³ek kalendarza Petrotelu? ;)


Nie zdaje Ci siê :) Pisa³em wcze¶niej:

Konstrukcjê os³ony z wrêg sklejkowych owin±³em kartonem ze starego firmowego kalendarza


Niez³y karton - fajnie naci±gn±³ ¿ywic± :) Pry¶nie siê podk³adem to nie bêdzie widaæ chiñczyka.

Dodane przez SlavikS dnia 26.02.2012 19:54
#33

Prac nad owiewk± ci±g dalszy. Z balsowego klocka s³usznych rozmiarów wystruga³em nosek, spasowa³em z reszt± owiewki i wklei³em do niego uprzednio wylaminowany na kopycie wlot powietrza. O niejednej przymiarce do silnika i kad³uba ju¿ nie bêdê pisa³ :) Potem nosek zosta³ sklejony z przedni± wrêg± i ostatecznie lekko doszlifowany do kszta³tu. Od spodu wklei³em równie¿ wylaminowane na kopytach elementy, które widaæ na rzutach 3D i zdjêciach.

www.ss.petronet.pl/Moth2/65.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/66.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/67.jpg

Dopasowa³em te¿ ko³pak do ¶mig³a (trzeba by³o sporo rozszlifowaæ otwory do jego grubo¶ci), a skrêcone wszystko na gotowo wygl±da tak:

www.ss.petronet.pl/Moth2/68.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/69.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/70.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/71.jpg

Czas braæ siê za skrzyde³ko.

Dodane przez Andy dnia 27.02.2012 07:31
#34

Fajnie ta "mordka" wygl±da.
Dopasowa³em te¿ ko³pak do ¶mig³a (trzeba by³o sporo doszlifowaæ otwory do jego grubo¶ci)

- z regu³y tak jest - nawet a mojej Katanie te¿ by³a to do¶æ spora operacja.
Czas braæ siê za skrzyde³ko.

- no kurcze najwy¿szy czas - bo jak przyjdzie kwiecieñ to areator te¿ czeka - ;)

Edytowane przez Andy dnia 27.02.2012 07:33

Dodane przez SlavikS dnia 12.03.2012 11:42
#35

No to i u mnie trochê przyby³o :)

Pracê nad skrzyde³kiem rozpocz±³em od wyciêcia elementów sklejkowych centrop³ata i szablonów skrajnych ¿eber (planujê wszystkie ¿ebra obrobiæ w bloku). Ze wzglêdu na rozmiar skrzyd³a postanowi³em je podzieliæ w po³owie centrop³ata. W tym celu kupi³em aluminiow± rurkê o ¶rednicy 10 mm i wylaminowa³em na niej gniazada bagnetów do wklejenia w centrop³at. Aluminiowa i wylaminowana na niej rurki bêd± tworzy³y ³±cznik skrzyd³a. Na fotce wszystkie elementy centrop³ata (g³ównie sklejka modelarska 2 i 3 mm) gotowe do klejenia.

www.ss.petronet.pl/Moth2/72.jpg

Centrop³at sklejony w ca³o¶ci - bêdzie rozciêty pó¼niej:

www.ss.petronet.pl/Moth2/73.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/74.jpg

Po sklejeniu centrop³ata wzi±³em siê za pasowanie goleni podwozia. Jak zwykle trzeba sobie odpowiedzieæ na pytanie jak zrobiæ mocowanie podwozia ¿eby siê nie wybudowa³o podczas twardszego l±dowania ;) Wykombinowa³em, ¿e golenie podwozia wstawiê w klocki z twardego bukowego drewna, które nastêpnie wklejê na ¿ywicê przy skrajnych ¿ebrach centrop³ata. Ca³a trudno¶æ polega na ustawieniu goleni pod odpowiednimi k±tami. D³ugo zastanawia³em siê jak rozwi±zaæ ten problem bo wywiercenie otworów w klocku pod identycznymi k±tami bez wiertarki sto³owej jest praktycznie niemo¿liwe :) Wobec tego stwierdzi³em, ¿e najpierw w wiêkszych klockach wywiercê odpowiednie otwory i spasujê w miarê ciasno golenie, a potem doszlifujê klocek do kszta³tu noska ¿ebra tak ¿eby te k±ty wysz³y odpowiednio. Sposób okaza³ siê skuteczny :) Klocki bukowe podszlifowa³em trochê mocniej ¿eby mieæ mo¿liwo¶æ manewru w trakcie klejenia, a po klejeniu uzupe³ni³em wolne przestrzenie bals± i doszlifowa³em do kszta³tu ¿eber. Doln± czê¶æ otworu na golenie wzmocni³em pier¶cieniami z rurki miedzianej - widaæ na fotce.

www.ss.petronet.pl/Moth2/75.jpg

Centrop³at na goleniach:

www.ss.petronet.pl/Moth2/76.jpg

Podwozie planujê zrobiæ demontowane. Golenie ciasno wsuwaj± siê w przygotowane otwory, wiêc zostaje tylko zablokowaæ mo¿liwo¶æ ich wysuniêcia do do³u w czasie lotu. Wymy¶li³em ju¿ na to patent, ale to ju¿ w kolejnym odcinku :)

Dodane przez Andy dnia 12.03.2012 12:05
#36

Noooo, piknie siê kszta³tuje skrzyde³ko i "nó¿ki" :)

Edytowane przez Andy dnia 12.03.2012 12:05

Dodane przez robloz dnia 12.03.2012 12:31
#37

Proponowa³bym ( no chyba ¿e masz to ju¿ zaplanowane) wkleiæ w jedn± rurkê tê bli¿ej d¿wigara prêt wêglowy. Puste rurki z czasem siê wygn±.
Zazdroszczê tempa - super!!!

Edytowane przez robloz dnia 12.03.2012 12:32

Dodane przez dorob dnia 12.03.2012 20:52
#38

Coraz ³adniej to wygl±da, jestem pod ogromnym wra¿eniem.

Dodane przez SlavikS dnia 13.03.2012 07:41
#39

robloz napisa³/a:
Proponowa³bym (no chyba ¿e masz to ju¿ zaplanowane) wkleiæ w jedn± rurkê tê bli¿ej d¼wigara prêt wêglowy. Puste rurki z czasem siê wygn±.


My¶lê, ¿e to nie jest konieczne. To jest dolnop³at, wiêc czê¶æ centrop³ata bêdzie opieraæ siê o kad³ub co zmniejsza ramiê giêcia. Dodatkowo ka¿da po³ówka centrop³ata bêdzie z przodu stabilizowana ko³kiem do kad³uba (¿eby ustaliæ pozycjê p³ata), a z ty³u przykrêcona ¶rub± plastikow±. Na razie zostaje pusta rurka - zobaczymy jak to siê bêdzie zachowywaæ. Taki gruby prêt wêglowy to dodatkowa waga, a ja staram siê z ni± walczyæ jak mogê. W tym celu przea¿urowa³em sklejkê d¼wigara w centrop³acie. Z punktu widzenie wytrzyma³o¶ci konstrukcji to raczej bez znaczenia bo s± dodatkowe rurki bagnetów, a w ten sposób zyska³em na wadze 25g :) Centrop³at na tym etapie zosta³ rozciêty.

www.ss.petronet.pl/Moth2/77.jpg

No i mój patent na demontowalne podwozie. My¶lê, ¿e fotki najlepiej to poka¿±.

www.ss.petronet.pl/Moth2/78.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/79.jpg

Przez ko³ki mocuj±ce goleñ przewierci³em otwory na rurkê bowdena, w któr± wchodzi prêt stalowy 2mm. Nastêpnie ustawi³em goleñ w po¿±danym po³o¿eniu i przewierci³em wykorzystuj±c zrobiony wcze¶niej otwór w ko³kach jako prowadnicê wiert³a. W ten sposób otwory spasowa³y siê idealnie. Po w³o¿eniu goleni po prostu wsunê prêt w rurkê w obie po³ówki centrop³ata i po jego skrêceniu bêdê mia³ zablokowane golenie podwozia. Oczywi¶cie zaklejê zewnêtrzne skrajne otwory bowdena ¿eby prêt nie wylaz³ przez skrzyd³o ;) Na fotce na razie wystaje ¿eby pokazaæ ideê patentu.

Dodane przez Andy dnia 13.03.2012 08:35
#40

Patent - pierwsza klasa - jak to u naszego Slaviksa -:)

Edytowane przez Andy dnia 13.03.2012 08:36

Dodane przez robloz dnia 13.03.2012 10:47
#41

Patent pierwsza klasa.

czê¶æ centrop³ata bêdzie opieraæ siê o kad³ub co zmniejsza ramiê giêcia. Dodatkowo ka¿da po³ówka centrop³ata bêdzie z przodu stabilizowana ko³kiem do kad³uba


Rzeczywi¶cie ,nie pomy¶la³em o tym.

ja staram siê z ni± walczyæ jak mogê


W³a¶nie co do wagi, teraz gdybym rozpoczyna³ budowê Ju zrobi³bym wiele rzeczy inaczej (to bêdzie lataj±ca ceg³a) i z tego powodu coraz czê¶ciej mi chodzi po g³owie aby sprzedaæ go i zaj±æ siê P-11.

Dodane przez SlavikS dnia 20.03.2012 21:51
#42

Prac nad centrop³atem ci±g dalszy.

Orygina³ w centrop³acie ma hamulec aerodynamiczny.

www.ss.petronet.pl/Moth2/86.jpg

Pomy¶la³em, ¿e mo¿e w modelu równie¿ by siê przyda³ przy podchodzeniu do l±dowania i zacz±³em kombinowaæ jak to zrobiæ. Wykombinowa³em co¶ takiego:

Spód centrop³ata zosta³ pokryty bals± 2 mm, a w miejscu hamulca cieniutk± sklejk±. ¯eby unikn±æ niedok³adno¶ci pokrycia klei³em poszycie na ca³o¶ci centrop³ata, a nastêpnie, po wyschniêciu, rozci±³em. ¦rodkowe ¿ebra zabezpieczy³em przed przypadkowym sklejeniem naklejaj±c na nie ta¶mê pakow±. Hamulec zrobi³em z wcze¶niej przygotowanego kawa³ka sklejki i balsy - sklejka 1 mm/balsa 1 mm/sklejka 0,4 mm.

www.ss.petronet.pl/Moth2/80.jpg

Z jednej strony hamulca wklei³em zawiasy modelarskie (na sztyft 1,5 mm), z drugiej strony krawêd¼ wzmocni³em p³askownikiem wêglowym. W ¶rodkowych ¿ebrach wyci±³em otwór i wpasowa³em serwo podwoziowe Hitec HS75BB. Jako, ¿e centrop³at dzieli siê na dwie czê¶ci, a hamulec musi byæ ca³y :) to z drutu 1,5 mm zrobi³em sztyfty zawiasów i wklei³em w centrop³at na ¿ywicê w taki sposób ¿eby przy zsuwaniu po³ówek centrop³ata zamknê³y zawiasy hamulca - na fotkach widaæ o co chodzi.

www.ss.petronet.pl/Moth2/81.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/82.jpg

Po zsuniêciu po³ówek centrop³ata mam ruchomy hamulec :)

www.ss.petronet.pl/Moth2/83.jpg

No i oczywi¶cie ¿eby hamulec jako¶ sensownie po³±czyæ z serwem dorobi³em d¼wigniê z laminatu. D¼wignia jest zrobiona na bazie okrêgu i wklejona na ¿ywicê. Sporo siê naprzymierza³em tej d¼wigni bo z ty³u jest rurka bagnetu, która ogranicza ruchy i poniek±d determinuje jej kszta³t i rozmiary.

www.ss.petronet.pl/Moth2/84.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/85.jpg

Zostaje dorobiæ popychacz i ustaliæ miejsce mocowania popychacza do ramienia serwa ¿eby uzyskaæ po¿±dane wychylenie hamulca. No i tu jest pytanie jakie to wychylenie powinno byæ. Jak patrzê na fotki to wygl±da, ¿e ze 45 stopni i chyba co¶ w tych granicach bêdê siê stara³ ustawiæ.

www.ss.petronet.pl/Moth2/87.jpg

Dodane przez Andy dnia 21.03.2012 11:51
#43

No a gdzie jest dalszy ci±g relacji? - :|

Tak fajnie mnie siê ja czyta i ogl±da, ¿e bardzo siê zmartwi³em, tak krótkim aktualnym odcinkiem - ;)

Zapewne sprawdzi³e¶, ale tak na wszelki wypadek powiem, aby wykazaæ swoj± aktywno¶æ w temacie - uwa¿aj na d³ugo¶æ ramienia na hamulcu, aby nie by³o za krótkie. Miejsca na orczyk na serwie jest ma³o (bêdzie pewno do¶æ krótki orczyk), wiêc ramiê na hamulcu musi byæ do¶æ spore. Widzê podszlifowanie w miejscu przebiegu ciêgna, wiêc chyba miara ju¿ by³a ;)

Dodane przez SlavikS dnia 21.03.2012 13:58
#44

Andy napisa³/a:
Widzê podszlifowanie w miejscu przebiegu ciêgna, wiêc chyba miara ju¿ by³a ;)


i to nie jedna ;) Ramiê pozwala na wychylenie nawet pod k±tem 90 stopni. Ca³y pic teraz polega na dobraniu pozycji zakotwiczenia ciêgna na orczyku serwa, bo jak wiadomo, serwo podwoziowe ma tylko dwie pozycje wychylenia (podwozie otwarte/zamkniête) i nie mo¿na go podtrymowaæ np. ¿eby domkn±æ hamulec. Mam ju¿ wymy¶lony na to patent, ale o tym w nastêpnym odcinku ;)

Dodane przez robloz dnia 21.03.2012 14:01
#45

A nie mo¿esz u¿yæ zwyk³ego serwa+spowalniacz? Jest wtedy pe³ny zakres regulacji w obie strony. I waga chyba by³aby mniejsza ni¿ serwa podwoziowego.

Dodane przez SlavikS dnia 21.03.2012 14:30
#46

Pewnie, ¿e móg³bym i nawet siê nad tym wczoraj zacz±³em zastanawiaæ zanim wpad³em na pomys³ jak obej¶æ ten problem. Nawet przymierzy³em serwo do wyciêtego otworu - okaza³o siê trochê mniejsze i otwory do mocowania nie pasuj± :-
Reasumuj±c:
Za:
- serwo podwoziowe ju¿ mam,
- nie mam spowalniacza,
- waga podobna,
- serwo podwoziowe przygotowane jest na wiêksze obci±¿enia, wiêc chyba na takim hamulcu powinno siê sprawdziæ.
Przeciw:
- brak mo¿liwo¶ci trymowania, ale mam na to pomys³.
Serwo bêdzie pod³±czone pod kana³ podwozia, wiêc nie bêdzie proporcjonalnych wychyleñ i mo¿liwo¶ci dynamicznej zmiany po³o¿enia hamulca w czasie lotu. W takim razie serwo podwoziowe powinno wystarczyæ.

Dodane przez Andy dnia 21.03.2012 14:49
#47

Jestem ciekaw jak ten patent siê sprawdzi w dzia³aniu - przyznam, ¿e -prêdzej sk³ania³bym siê do rozwi±zania proponowanego przez Robertino.
No có¿ poczekamy, to i zobaczymy, czy kolejny pomys³ naszego pomys³owego Slaviksa sprawdzi siê w dzia³aniu.

Dodane przez SlavikS dnia 21.03.2012 22:30
#48

Wpad³em dzi¶ na szybko do warsztatu i wcieli³em plan w ¿ycie :)

Popychacz w pozycji hamulec wysuniêty:

www.ss.petronet.pl/Moth2/89.jpg

Popychacz w pozycji hamulec wsuniêty (sprê¿ynka doci±ga hamulec do centrop³ata):

www.ss.petronet.pl/Moth2/90.jpg

I z tego uzyska³em taki k±t wychylenia (tak na oko z 50 stopni):

www.ss.petronet.pl/Moth2/88.jpg

No i to tyle by by³o na dzi¶.

Dodane przez Andy dnia 22.03.2012 09:42
#49

(sprê¿ynka doci±ga hamulec do centrop³ata)

- no w³a¶nie o to siê obawia³em, ¿e hamulec nie bêdzie dok³adnie doci±gany do centrop³ata.
Jestem ciekaw, jak w praktyce sprawdzi siê to rozwi±zanie.

Dodane przez SlavikS dnia 23.03.2012 08:14
#50

Andy napisa³/a:
(sprê¿ynka doci±ga hamulec do centrop³ata)

- no w³a¶nie o to siê obawia³em, ¿e hamulec nie bêdzie dok³adnie doci±gany do centrop³ata.
Jestem ciekaw, jak w praktyce sprawdzi siê to rozwi±zanie.


Przecie¿ dzia³a, wiêc jak ma siê nie sprawdziæ :)

Dodane przez SlavikS dnia 30.03.2012 07:33
#51

Coby nie by³o, ¿e siê nic nie dzieje :)

Centrop³at skoñczony wraz z mocowaniem do kad³uba.
Zacz±³em praw± po³ówkê p³ata. ¯ebra wykonane w bloku. Wczoraj posk³ada³em te puzle w ca³o¶æ. Efekt na fotce.

www.ss.petronet.pl/Moth2/91.jpg

Edytowane przez SlavikS dnia 30.03.2012 07:33

Dodane przez Andy dnia 30.03.2012 21:36
#52

Noooo, "gonisz Slaviks, gonisz" - ;)
- fakt trochê tych cz±stek by³o na jedn± stronê.

Dodane przez SlavikS dnia 01.04.2012 20:23
#53

Wykorzystujê pogodê ;)
Popracowa³em dzi¶ dalej nad praw± po³ówk± p³ata - jeszcze co nieco do powklejania by³o. W miêdzy czasie przygotowujê maskê do malowania - poci±gniêta 2 razy nitrocellonem i poszlifowana. Wyci±³em te¿ ¿ebra na lew± po³ówkê - niebawem id± na deskê.

Dodane przez SlavikS dnia 26.04.2012 22:00
#54

Ma³y update relacji.

Obie po³ówki p³ata praktycznie gotowe do sklejenia z centrop³atem. Na fotce poni¿ej jeszcze z nie odciêtymi lotkami. Prawy p³at ma tymczasowo usuniête czê¶ci 2 skrajnych ¿eber. Zostan± uzupe³nione po sklejeniu p³ata ze sklejkowym d¼wigarem centrop³ata. Oczywi¶cie z lewym zrobiê to samo :) Przy klejeniu p³atów skrupulatnie pilnowa³em zwichrzenia zgodnie z planem - przy zwê¿aj±cych siê p³atach jest to bardzo istotne i warto na to zwracaæ szczególn± uwagê.

www.ss.petronet.pl/Moth2/93.jpg

Tak wygl±da gotowa lotka:

www.ss.petronet.pl/Moth2/94.jpg

A tak rozwi±za³em mocowanie serw:

www.ss.petronet.pl/Moth2/95.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/92.jpg

Serwo bêdzie wsuniête na zasadzie szuflady i zamkniête klapk± ze sklejki. Na sklejkê jeszcze naklejê cienk± balsê ¿eby finalnie doszlifowaæ do kszta³tu poszycia.
W tzw. miêdzyczasie oklei³em kad³ub cienkim papierem japoñskim na nitrocellon. Powierzchnia gotowa do poci±gniêcia podk³adem. Muszê jeszcze przed malowaniem wkleiæ szyby dla pilotów i dokleiæ stateczniki.

Dodane przez SlavikS dnia 22.01.2013 22:21
#55

No to i u mnie na warsztacie drobne postêpy :)

Po³ówki p³ata sklejone z centrop³atem, oklejone bals± 2 mm, dorobione listwy natarcia i koñcówki p³atów.
Wszystko zosta³o ze sob± spasowane i doszlifowane. Wczoraj oklei³em balsowe pokrycie p³atów, tak jak kad³ub, cienkim papierem japoñskim na nitrocellon. Jako, ¿e pogoda nie pozwala na prace na zewn±trz to siê troszkê nawdycha³em ;) Za to powierzchnia skrzyde³ka g³aciutka jak pupcia niemowlaka.

www.ss.petronet.pl/Moth2/96.jpg

Dzi¶, w ramach odskoczni od skrzyd³a, wzi±³em siê za dorobienie owiewek kabin pilotów. Zrobi³em szablonik, po czym wyci±³em owiewki z pleksi i wpasowa³em do kabiny. Pleksi jest zabezpieczona z obu stron fabrycznie foli± przed porysowaniem - zdejmê j± dopiero po malowaniu. Na obwodzie pleksi nawierci³em otworki ¿eby klej chwyci³ i wklei³em owiewkê na ¶redni cyjanoakryl. Podobnie wykona³em ramê owiewki - sklejka 0,4 mm.

Tak to na tê chwilê wygl±da:

www.ss.petronet.pl/Moth2/97.jpg

To tyle na dzi¶ - tyle roboty i tylko 2 zdjêcia :)

Dodane przez Andy dnia 23.01.2013 17:55
#56

Ale za to jakie szczegó³y modelarsko technologiczne - :)

Dodane przez India dnia 26.01.2013 08:34
#57

Model na zawody.
Jak potrzebny sêdzia do oceny, jak to mo¿e byæ na zawodach- jestem do dyspozycji:)
Dotyczy to oczywi¶cie wszystkich projektów makiet.

Dodane przez lopez 16 dnia 26.01.2013 10:30
#58

Dla mnie bomba:)

Dodane przez robloz dnia 04.02.2013 14:07
#59

Jakie da³e¶ serwa na lotki?

Dodane przez SlavikS dnia 05.02.2013 07:16
#60

India napisa³/a:
Jak potrzebny sêdzia do oceny, jak to mo¿e byæ na zawodach- jestem do dyspozycji
Dotyczy to oczywi¶cie wszystkich projektów makiet.

Chêtnie skorzystam.

Wszystkie serwa to HX5010 - HXT 6.9kg / 39.2g / .16sec Twin bearing servo
http://www.hobbyk...oduct=3743

Dodane przez SlavikS dnia 13.02.2013 21:48
#61

Ma³e postêpy na warsztacie.
Kad³ub zyska³ drug± owiewkê.

www.ss.petronet.pl/Moth2/102.jpg

Spasowa³em równie¿ lotki, zaopatrzy³em je w zawiaski i dopasowa³em mechanikê napêdu. Ca³y mechanizm schowa³ siê w skrzydle.

www.ss.petronet.pl/Moth2/98.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/99.jpg

Po spasowaniu wszystkiego oklei³em otwarte przestrzenie skrzyd³a i lotki Litespanem na Balsalock. Poci±gn±³em to Nitrocellonem, a nastêpnie pobawi³em siê w nitowanie :)

www.ss.petronet.pl/Moth2/101.jpg

Dzi¶ z³o¿y³em wszystko do kupy. Zawiaski wklejone na cyjanoakryl po uprzednim zabezpieczeniu przed sklejeniem czê¶ci ruchomych wazelink±. Skrzyd³o praktycznie jest gotowe do malowania.

www.ss.petronet.pl/Moth2/100.jpg

Zwa¿y³em skrzyd³o ze wszystkimi elementami (bez podwozia) - 1140 g. Mo¿e w ca³o¶ci uda mi siê zmie¶ciæ w 3,5 kg.
Tyle na dzi¶.

Dodane przez Andy dnia 14.02.2013 15:25
#62

Fajnie wysz³o to nitowanie - B)
Jak je robi³e¶?

Edytowane przez Andy dnia 14.02.2013 15:26

Dodane przez SlavikS dnia 14.02.2013 18:59
#63

Kropki kleju Pattex 20 min stawiane wyka³aczk±.

Dodane przez robloz dnia 18.02.2013 21:25
#64

Nity fajna sprawa , super to wysz³o, ale w mojej 11 jest ich trochê za du¿o!!!
Jak± farb± bêdziesz malowa³ koñcow± powierzchniê ?

Dodane przez Andy dnia 18.02.2013 23:10
#65

Pewnie ¿ó³t± - :D

Dodane przez robloz dnia 19.02.2013 07:00
#66

:D

Dodane przez SlavikS dnia 19.02.2013 09:03
#67

No, bêdzie ¿ó³ta :)
Na powa¿nie to farba akrylowa - ¦nie¿ka Supermal - zosta³o mi jej du¿o po poprzednim projekcie Motha. Zapewne nie odporna na paliwo. Dochodzi jeszcze malowanie rondli, napisów, pasów na ogonie, wiêc rodzaje farb bêd± ró¿ne. Planujê to pó¼niej zabezpieczyæ lakierem poliuretanowym ALKYFIX http://www.modele...ts_id=8540

Edytowane przez SlavikS dnia 20.02.2013 07:26

Dodane przez SlavikS dnia 23.02.2013 20:55
#68

Uzupe³nienie relacji - robótki z ostatniego tygodnia.

Przyszed³ czas na wyposa¿enie kad³uba w stateczniki. Statecznik poziomy zosta³ przyklejony do kad³uba. Po doklejeniu statecznika dorobi³em co¶, co na planie nazywa siê "anty spin" - przed statecznikiem poziomym. W oryginale jest to zrobione z blachy donitowanej do kad³uba - tak te¿ stara³em siê ¿eby to wygl±da³o. Wklei³em statecznik pionowy i spasowa³em zawiaski. Ruchom± czê¶æ statecznika wklejê po pomalowaniu. Bêdzie ³atwiej zrobiæ na nim te kolorowe pasy. Po spasowaniu statecznika pionowego z rurki wêglowej dorobi³em zastrza³y statecznika poziomego. G³ówne obrobi³em bals±, dodatkowe tylne zostaj± w kszta³cie rurki. Poni¿ej kilka fotek gotowego ogonka. Wkrêty oczywi¶cie zostan± finalnie wkrêcone po malowaniu ;)

www.ss.petronet.pl/Moth2/103.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/105.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/107.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/108.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/109.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/104.jpg

Skrzyde³ka dosta³y maty antypo¶lizgowe, wlewy paliwa i pokrywy rewizyjne.

www.ss.petronet.pl/Moth2/106.jpg

Powoli koñczê etap konstrukcyjny - zostaje jeszcze popracowaæ trochê nad podwoziem i wykombinowaæ jak obrobiæ kokpit, no i malowanko.

Dodane przez Andy dnia 25.02.2013 00:04
#69

no i malowanko.

- no i latanko - :)

Edytowane przez Andy dnia 25.02.2013 07:20

Dodane przez SlavikS dnia 07.03.2013 20:59
#70

Nie my¶la³em, ¿e tyle mi z tym podwoziem zejdzie :)
Najpierw, z racji tego, ¿e golenie osadzone s± w skrzyd³ach pod k±tem, podgi±³em osie kó³ ¿eby je
spionowaæ. Oprofilowa³em golenie i na ko³a doda³em ko³paki - sklejka 0,4 mm oklejona papierem japoñskim. Od ¶rodka doda³em tarcze hamulcowe, które jednocze¶nie dystansuj± odpowiednio ko³o od goleni. Orygina³ ma na goleniach ograniczniki wysuniêcia amortyzatorów (nie wiem jak to fachowo nazwaæ, ale chyba wiadomo o co chodzi). Moje golenie tego nie mia³y. Mo¿e to i drobny szczegó³, ale postanowi³em dorobiæ. Jeden wieczór wycinanek w grubej p³ytce wêglowej i robienia przegubów i gotowe. Jestem z efektu zadowolony :) Wczoraj mazn±³em golenie podk³adem, a dzi¶ aerografem dosta³y pierwsz± warstwê kolorku. Potrzebne jeszcze drobne poprawki malarskie - jak wysch³o wylaz³y lekkie prze¶wity. No i po malowanku wklei³em przewody hamulcowe ;)
Efekt mojej robótki na fotkach.

www.ss.petronet.pl/Moth2/110.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/111.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/112.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/113.jpg

Niestety mój kompresor odmówi³ wspó³pracy i dalsze malowanie stanê³o do czasu a¿ go zreanimujê - pêk³ pasek klinowy wielorowkowy - muszê poszukaæ w sklepach.

Dodane przez robloz dnia 08.03.2013 07:16
#71

Super to wysz³o. Czy na pewno chcesz wystartowaæ w pó³makietach? ;)

Dodane przez Andy dnia 08.03.2013 08:49
#72

No co tu gadaæ - pikna modelarska robota B)

Dodane przez SlavikS dnia 08.03.2013 18:12
#73

robloz napisa³/a:
Czy na pewno chcesz wystartowaæ w pó³makietach? ;)

TAK :P
Przynajmniej takimi drobiazgami muszê próbowaæ punktowo zbli¿yæ siê do Twojej P-11 bo to niew±tpliwie ciekawszy model :)

Dodane przez SlavikS dnia 16.03.2013 13:01
#74

Kompresor odzyska³ sprawno¶æ bojow± ;)
Kad³ub wstêpnie pomalowany.

www.ss.petronet.pl/Moth2/114.jpg

Dodane przez SlavikS dnia 19.03.2013 22:37
#75

Powoli, w miarê wolnego czasu, postêpuje malowanie.
Skrzyd³a zyska³y docelowa barwê.

www.ss.petronet.pl/Moth2/116.jpg

Powycina³em równie¿ maski na oznaczenia i prysn±³em klejem 3M 75.
A tak powstaj± ³adne literki na kad³ubie ;)

www.ss.petronet.pl/Moth2/115.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/117.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/118.jpg

No i teraz zacznie siê zabawa z trójkolorowymi rondlami australijskiego RAF'u :)

Dodane przez robloz dnia 19.03.2013 22:54
#76

Powoli


Tak powoli, ¿e zaraz bêdzie gotowy model.
Malowanie oznaczeñ wychodzi Ci super. Ja chcê wypróbowaæ drukowania oznaczeñ na cienkiej folii samoprzylepnej. Zobaczymy co z tego wyjdzie.

Dodane przez Andy dnia 20.03.2013 07:51
#77

wypróbowaæ drukowania oznaczeñ na cienkiej folii samoprzylepnej. Zobaczymy co z tego wyjdzie.

- a wychodzi bardzo ³adnie. Robertino, a jak zafundujesz sobie jeszcze napis na tzw. foli transportowej przezroczystej to jest luksus. Naklejanie ka¿dego napisu jest bezproblemowe. Ja tak± technologiê zastosowa³em w Bonanzie.

No i teraz zacznie siê zabawa z trójkolorowymi rondlami australijskiego RAF'u

- mo¿e warto wydrukowaæ na odpowiedniej folii i nakleiæ gotowce.

Edytowane przez Andy dnia 20.03.2013 07:53

Dodane przez robloz dnia 20.03.2013 08:21
#78

napis na tzw. foli transportowej przezroczystej to jest luksus


W moim przypadku to muszê drukowaæ na folii bia³ej. Cyfry i god³o 111 Eskadry s± w wiêkszo¶ci bia³e, a drukarka nie drukuje bia³ego koloru.
Drukowa³e¶ na laserowej czy atramentowej?

Dodane przez SlavikS dnia 20.03.2013 15:04
#79

Takie napisy, o których pisze Andrzej to jest to o co chodzi. Ja poprzednio zamawia³em sobie takie napisy w serwisie naklejki online http://www.naklej... . Teraz te¿ mia³em taki zamiar, ale nie mog³em dobraæ czcionki odpowiadaj±cej literom, które s± na zdjêciach orygina³u. Naszuka³em siê odpowiedniej czcionki w sieci ¿eby dwójka w takim kszta³cie wysz³a. Niestety w kreatorze tego serwisu jest ograniczony zestaw czcionek. Napisy mo¿na zrobiæ na bia³ej folii. Rzeczywi¶cie to wtedy wychodzi perfekcyjnie. Ja te literki musia³em w masce wycinaæ rêcznie skalpelem, a wiadomo - rêka nie maszyna :)

A co do rondli to zdecydowanie malujê - ¿adnej folii na æmie nie bêdzie - nie idziemy na ³atwiznê ;)

Je¿eli chcesz drukowaæ naklejki to w grê wchodzi tylko laser !!! Atrament Ci siê rozmyje przy zabezpieczaniu lakierem.

Edytowane przez SlavikS dnia 20.03.2013 15:07

Dodane przez Andy dnia 21.03.2013 07:48
#80

¿adnej folii na æmie nie bêdzie - nie idziemy na ³atwiznê

- nooooo, to rozumiem B)

Je¿eli chcesz drukowaæ naklejki to w grê wchodzi tylko laser !!!

- i to jest najprawdziwsza prawda.

A odno¶nie foli transportowej - to jest tzw. specjalna lekko przezroczysta kontrfolia naklejana na widoczn± stronê napisu - czyli tzw. prawa stronê. Przed naklejeniem odrywa siê papier pod spodem napisu (lewa strona) pozostawiaj±c ca³y napis na folii transportowej (rozstaw i pozycja literek w ten sposób w ca³ym napisie pozostaj± nienaruszone - naklejamy ca³y napis za jednym podej¶ciem. A folia transportowa jest przezroczysta, aby by³o widaæ dobrze gdzie i jak rozmie¶ciæ napis przed przyklejeniem. No i tzw. transport charakteryzuje siê specjalnym znacznie mniejszym stopniem klejenia). Nie ma najmniejszego problemu z ¿adnym z kolorów - napis jest wycinany laserowo ze specjalnej cienkiej kolorowej folii - nie jest drukowany. Tego rodzaju napisy mam te¿ na Air Wolfie:

img64.imageshack.us/img64/7351/face3a.jpg

img9.imageshack.us/img9/4623/bonanza113.jpg

Jak napis jest jednokolorowy to najkorzystniej jest zastosowaæ technikê wycinania laserowego z folii i klejenie z transportu. Natomiast jak napisy lub inne emblematy s± ró¿nokolorowe, to pozostaje nadruk laserowy na specjalnej odpornej na zmywanie folii.

No albo malowanie z szablonów po kolei poszczególnych kolorów - ;)

Edytowane przez Andy dnia 21.03.2013 07:59

Dodane przez SlavikS dnia 21.03.2013 23:12
#81

W³a¶nie wylaz³em z warsztatu :)
Historia obrazkowa trójkolorowych kokard australijskiego RAF'u:

www.ss.petronet.pl/Moth2/119.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/120.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/121.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/122.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/123.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/124.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/125.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/126.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/127.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/128.jpg

Dodane przez Andy dnia 22.03.2013 12:13
#82

Nooo, efekt doskona³y i nity nawet nie¼le widaæ - B)

Dodane przez SlavikS dnia 23.03.2013 15:22
#83

Kolejny etap za mn±.
Model zosta³ zabezpieczony przed dzia³aniem paliwa warstw± lakieru poliuretanowego Alkyfix produkcji firmy Graupner.
B³yszczy siê teraz jak nie powiem co ;)

www.ss.petronet.pl/Moth2/129.jpg

Powieszony jak ¶ledzie bêdzie sobie spokojnie sech³ w ciepe³ku do jutra.

www.ss.petronet.pl/Moth2/130.jpg

Dodane przez robloz dnia 23.03.2013 16:53
#84

Te¿ zamówi³em ten lakier, ale chyba jeszcze dokupiê dodatek matuj±cy.

Dodane przez SlavikS dnia 23.03.2013 17:15
#85

U mnie akurat ten po³ysk pasuje :)

Dodane przez SlavikS dnia 03.04.2013 08:59
#86

Wykoñczy³em kokpit, wsadzi³em pilota, zamontowa³em silnik i z³o¿y³em wszystko do kupy.
Wygl±da to tak:

www.ss.petronet.pl/Moth2/131.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/132.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/133.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/134.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/135.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/136.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/137.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/138.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/139.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/140.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/141.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/142.jpg

Model poszed³ na wagê - 3780g z pakietem zasilaj±cym.
Sprawdzi³em wywa¿enie - niestety mocno przewa¿a na nos. Muszê do³o¿yæ 115g o³owiu na ogon.
Finalna waga wyjdzie 3900g.

Dodane przez Piotrek B dnia 03.04.2013 09:24
#87

Piêkny! Powodzenia przy oblocie.

Dodane przez Thomas dnia 03.04.2013 09:34
#88

Nooooooo S³awek normalnie CUDO !!! Napisz jak bêdziesz planowa³ oblot, chêtnie zobaczê.

Dodane przez robloz dnia 03.04.2013 10:16
#89

Super, a my¶lê ¿e w realu wygl±da jeszcze lepiej.
Ty ju¿ masz gotowy, a ja mam jeszcze sporo do zrobienia. Nie wiem czy siê wyrobiê do zawodów.

Dodane przez India dnia 03.04.2013 12:58
#90

A nie by³ pilotowany solo z drugiej kabiny?
Zawsze to trochê dziób odci±¿a :)

Dodane przez SlavikS dnia 03.04.2013 13:13
#91

Mam fotki z jednym pilotem w pierwszej kabinie.


www.ss.petronet.pl/Moth2/143.jpg

W drugiej mi siê lala nie zmie¶ci³a :) Zreszt± waga tej figurki w tym miejscu i tak niewiele by pomog³a.
Albo silnik za ciê¿ki, albo za lekko ty³ zrobi³em :) ¯adna ¿±glerka wyposa¿eniem, no mo¿e poza pakietem zasilaj±cym, który musia³by i¶æ na sam ty³ kad³uba, co jest niewygodne i raczej nierealne nie wnios³aby wiêkszej poprawy. Trudno - o³ów idzie max na ty³ i tyle.

Edytowane przez SlavikS dnia 03.04.2013 13:17

Dodane przez lopez 16 dnia 03.04.2013 15:44
#92

Co¶ piêknego,trzymam kciuki za udany oblot:)

Dodane przez Andy dnia 04.04.2013 07:57
#93

No co tu du¿o mówiæ - perfekcyjna robota modelarska. ::
Równie¿ trzymam kciuki za oblot.
A nie zapomnijcie tam na ten oblot Wojciecha zaprosiæ, co by wszystko ³adnie udokumentowa³.

Dodane przez SlavikS dnia 30.04.2013 21:59
#94

A mia³o byæ tak piêknie ;)
Od tygodnia walczê z silnikiem. Pierwsze próby obna¿y³y mój brak do¶wiadczenia z tego typu napêdem, a w zwi±zku z tym i b³êdy jakie pope³ni³em przy konstrukcji uk³adu wydechowego. Sam silnik na ustawieniach fabrycznych odpali³ elegencko, zechla³ moment paliwo i zostawi³ mi na trawniku piêkn± ¿ó³t± plamê :) Pochodzi³ na pod³±czonym ¿arzeniu na wolnych obrotach. W tym czasie co siê mog³o odkrêciæ to siê odkrêci³o. Poprawi³em i zacz±³em próby regulacji zgodnie z instrukcj±. Silnik dosta³ du¿ej kompresji - rozrusznik "heavy duty" made in Taiwan - do silników 30 cm3 da³ d...y. Kupi³em nowy - tym razem Graupnera i dodatkowo ¶wiecê OS Max typ F - wyczyta³em na forach, ¿e najlepsza i trza wymieniæ :) Przy próbach wiêkszych obrotów miedziane kolanka, które lutowa³em mi siê rozlutowa³y :) Znowu kombinacja co z tym zrobiæ. Ja nie wiem jak ludziska sobie radz± z budow± nietypowych uk³adów wydechowych, ale mnie ju¿ zw±tpienie i zniechêcenie wziê³o - co nie wykombinowa³em nie zdawa³o egzaminu - moment siê rozpada³o i przez dziury la³o siê niemi³osiernie. Aktualnie poskrêca³em wszystko na sztywno ¶rubkami M3 (na przelot rurek), z³±cza owin±³em hydraulicznymi paku³ami na epoxy, na to samoprzylepny banda¿ aluminiowy do uszczelniania t³umików i to dodatkowo zawin±³em jeszcze raz paku³ami na epoxy ¿eby siê banda¿ nie odklei³ - sam siê odkleja jak dostaje temperatury choæ ulotka mówi, ¿e powinno byæ wrêcz przeciwnie. Jak to siê nagrzeje to trochê ¶mierdzi i chwilê po zatrzymaniu silnika dymi, ale przynajmniej trzyma. To niestety tylko czê¶æ k³opotów. Nie mogê ustawiæ wysokich obrotów bo jak wkrêcam silnik na maksa to po pierwsze jest taka moc, ¿e bojê siê, ¿e mi model ze stojaka wyrwie i ciê¿ko mi go trzymaæ i jednocze¶nie regulowaæ, a po drugie to mi ko³pak odrywa ³eb ¶ruby go mocuj±cej (na czubku), po czym ko³pak odlatuje w sin± dal. Zastanawia³em siê dlaczego tak jest i doszed³em do wniosku, ¿e na tych obrotach ¶mig³o stawia taki opór, ¿e zaczyna przesuwaæ siê na wale, a wiêc jednocze¶nie przesuwaæ ko³pak i ³eb siê ukrêca. Wszystko musi byæ mocno skrêcone i tak te¿ to skrêcam, ale mimo tego mam taki efekt - tego jeszcze nie rozwi±za³em. Trzeci problem to powrót do wolnych obrotów bez ¿arzenia. Na wysokich chodzi ok z od³±czona fajk±. Zdejmujê obroty i powoli, powoli tak jakby ¶wieca styg³a zaczyna na wolnych zdychaæ. Mo¿e to kwestia regulacji - mo¿e za bogata mieszanka i ¶wiecê zalewa? Kurcze - my¶la³em, ¿e to bêdzie prostsze. Bez pomocy raczej nie dam sobie rady. Jakie¶ sugestie, porady, wsparcie .... HELP !!!!

Dodane przez robloz dnia 01.05.2013 00:27
#95

No to faktycznie masz problem.
Niestety znam siê tyle samo co i Ty. Mój chodzi na wspomnianej ¶wiecy "F". Mo¿e to kwestia paliwa (mo¿esz sprawdziæ na moim), lub rozregulowania zaworów?


Dodane przez India dnia 01.05.2013 08:41
#96

Chyba tylko Marek D±browski lub Maci±g mog± pomóc w tym temacie.

Dodane przez koperfield dnia 01.05.2013 09:57
#97

Witam

Je¿eli chodzi o problem wydechu to nale¿a³oby polutowaæ to lutem twardym (je¿eli chcesz spróbowaæ to mam i palnik i lut srebrny) Tak siê lutuje u nas wzbudniki do pieców indukcyjnych i to jest OK. Ostateczne i najpewniejsze rozwi±zanie to rurki z kwasówki i TIG (je¶li mia³by¶ rurki to spawanie mogê zorganizowaæ). Nie wiem jak pilny to jest temat, ale je¶li by¶ potrzebowa³ pomocy to pisz.

Zapomnia³em dodaæ, ¿e mied¼ mo¿na spróbowaæ spawaæ TIG-iem, (ale tego jeszcze nie testowa³em)

Pozdrawiam

Edytowane przez koperfield dnia 01.05.2013 10:03

Dodane przez Andy dnia 01.05.2013 10:39
#98

Slaviks,
zapewne zwalczysz te "drobne problemy" z tym napêdem. Ale:
... zechla³ moment paliwo i zostawi³ mi na trawniku piêkn± ¿ó³t± plamê

- no nie wiem jak prze¿yjesz tê plamê na trawniku - ;)

Slaviks, a tak na marginesie:
Nie mogê ustawiæ wysokich obrotów bo jak wkrêcam silnik na maksa to po pierwsze jest taka moc, ¿e bojê siê, ¿e mi model ze stojaka wyrwie i ciê¿ko mi go trzymaæ i jednocze¶nie regulowaæ,

- model na matkê Zziemiê, dwie stalowe kotwy (kotwy zawiniête na koñcach) w ziemiê pod k±tem, stosowne szeleczki (pasek od starej torby po laptopie chocia¿by) przymocowane do tych kotew i w³a¶ciwie przeplecionej przez SW i SK. To jest w³±¶ciwy patent do stabilizacji modelu i jego samodzielnej regulacji.
Tu masz kawa³ki takiej konstrukcji:
lh5.googleusercontent.com/-7PDQtBdAYeU/UILtM0XLlwI/AAAAAAAADKE/EKJrYLk6tQU/s1024/DSCF4788.JPG

lh5.googleusercontent.com/-caEG-PXeGSw/UIRHk4dJ6aI/AAAAAAAADU4/eWaFWKFQ4lM/s720/DSC_2669.JPG

lh3.googleusercontent.com/-ExHenfuGzHA/UAsjbmGNGeI/AAAAAAAACDU/DgRNKk02qpw/s800/DSCF3157.JPG

Jak widzisz drugi Kolega z du¿ym modelem spalinowym te¿ taki patent wykorzystuje.

Edytowane przez Andy dnia 01.05.2013 11:02

Dodane przez robloz dnia 02.05.2013 11:03
#99

Trzeci problem to powrót do wolnych obrotów bez ¿arzenia. Na wysokich chodzi ok z od³±czona fajk±. Zdejmujê obroty i powoli, powoli tak jakby ¶wieca styg³a zaczyna na wolnych zdychaæ.


A mo¿e to przez ten zawi³y uk³ad wydechowy? Na wolnych obrotach nie ma si³y wypchn±æ spalin i siê dusi.

Dodane przez Piotrek B dnia 05.05.2013 12:11
#100

Nie wiem S³awek, czy ju¿ sobie poradzi³e¶ z tym ga¶niêciem, ale mo¿e przyczyn± jest to, ¿e ten silnik nie jest jeszcze dotarty? Nie grzeje siê jako¶ za bardzo?

Dodane przez SlavikS dnia 05.05.2013 12:25
#101

Zabiorê j± dzi¶ ze sob± to mo¿e razem na ten silnik popatrzymy. Mo¿e co¶ nam siê uda wspólnie wykombinowaæ :)

Dodane przez SlavikS dnia 14.05.2013 22:51
#102

Przerobi³em wydech. Teraz wygl±da to tak:

www.ss.petronet.pl/Moth2/144.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/145.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/146.jpg

Zobaczymy teraz. My¶lê, ¿e przyczyn± moich problemów by³ zakrêcony do góry pierwszy odcinek uk³adu wydechowego. Na wolnych obrotach silnik nie mia³ si³y wypchn±æ tego czego nie spali³ i zacieka³o to wszystko na ¶wiecê skutecznie j± zalewaj±c. W tym uk³adzie na taki efekt nie ma szans. Koñcowy odcinek wykombinowa³em tak ¿eby wydech trafi³ na otwór w os³onie silnika. Po za³o¿eniu maski naci±gnê na niego kawa³ek rurki silikonowej na przed³u¿kê i wyprowadzê spaliny dalej za model. Do oceny statycznej rurka bêdzie zdjêta to sêdziów ¿aden dodatkowy element, którego nie ma na rzucie nie bêdzie dra¿ni³ ;)

Dodane przez Piotrek B dnia 15.05.2013 07:32
#103

No teraz to wygl±da bardziej przekonuj±co. Widzê, ¿e drucik do regulacji te¿ dorobi³e¶.

Edytowane przez Piotrek B dnia 15.05.2013 07:44

Dodane przez robloz dnia 15.05.2013 07:35
#104

Bardzo jestem ciekaw efektu przeróbki.

Dodane przez SlavikS dnia 24.11.2013 15:31
#105

Mo¿e trochê po czasie, ale z kronikarskiego obowi±zku trzeba relacjê uzupe³niæ :)

Poza przeróbk± wydechu zakupi³em w Tower Hobbies i wymieni³em ko³pak ¶mig³a i adapter do jego mocowania na dedykowany do silników Saito:

Tru Turn 2-1/4" Ultimate 120 2-Blade Spinner

www.ss.petronet.pl/Moth2/truq1051.jpg

Tru Turn Double Jam Adapter Kit 8x1.25mm Saito

www.ss.petronet.pl/Moth2/truq3031.jpg

Po instalacji tego zestawu znacznie zmniejszy³y siê drgania silnika.

Silnik finalnie uda³o siê wyregulowaæ - g³ównym problemem okaza³a siê ¶ruba niskich obrotów, która musia³a zostaæ znacznie dokrêcona w stosunku do tego co podaje producent silnika w instrukcji.

Uda³o mi siê te¿ model ulotniæ. Moth oderwa³ siê od ziemi do¶æ leniwie i majestatycznie. Przy wychyleniach powierzchni sterowych, które wstêpnie ustawi³em na 20 stopni reaguje dosyæ leniwie. Zrobi³em kilka spokojnych okr±¿eñ. Okaza³o siê, ¿e model leci jak po sznurku - nie dotkn±³em ¿adnego trymera. Wyk³on silnika równie¿ okaza³ siê odpowiedni - praktycznie nic nie muszê regulowaæ.
Po lotach okaza³o siê, ¿e koniecznie jest zabezpieczenie ¶rub - przez drgania ¶ruby mocuj±ce silnika odkrêcaj± siê.
Na warsztacie zabezpieczy³em ¶ruby, za³o¿y³em owiewkê i nasmarowa³em silnik olejem - czekamy na wiosenne s³oneczko ;)

Edytowane przez SlavikS dnia 24.11.2013 15:41

Dodane przez robloz dnia 24.11.2013 22:26
#106

Czym zabezpieczy³e¶ silnik, jakim olejem?

Dodane przez Andy dnia 25.11.2013 07:42
#107

czekamy na wiosenne s³oneczko

- optymista ;)

Dodane przez SlavikS dnia 26.11.2013 07:20
#108

robloz napisa³/a:
Czym zabezpieczy³e¶ silnik, jakim olejem?


After run oil.