No i nadesz³a oczekiwana przeze mnie chwila. W³a¶nie dotar³a paczuszka, któr± zamówi³em dziêki uprzejmo¶ci Kuby ze sklepu RC Bzik - tego samego, od którego naby³em Samsona. Bêdzie to model Hyperion Ju-87 Stuka G2, który by³ znanym uczestnikiem II wojny ¶wiatowej:
Muszê przyznaæ, ¿e tak dobrze przygotowanego i zabezpieczonego modelu do transportu jeszcze nie widzia³em - wszystko piêknie i dok³adnie pokonfekcjonowane.
Nie omieszka³em zdj±æ foli zabezpieczaj±cej z kad³uba i dokona³em jego inspekcji. No i jestem pod wra¿eniem jako¶ci i dok³adno¶ci wykonania, jak równie¿ i efektu matowej folii pokryciowej.
W zestawie znajduje siê ju¿ silnik, co moim zdaniem jest du¿ym plusem. Od razu do zestawu napêdowego modelu zafundowa³em sobie zalecany przez projektanta regulator. Kuba niestety likwiduje sklep i uda³o mi siê nabyæ regulator prawie za po³owê ceny - oczywi¶cie sztuka nówka nie latana, zapieczêtowana.
No có¿ teraz trzeba znale¼æ trochê czasu, aby skompletowaæ pozosta³e wyposa¿enie RC, posk³adaæ model i przygotowaæ go na pocz±tek sezonu - i w³a¶nie o tym bêdzie ten temat - :)
Edytowane przez Andy dnia 12.02.2012 17:58
Dodane przez robloz dnia 14.01.2012 19:34
#2
Widzia³em ju¿ relacjê na radomskiej stronie. Ro¶nie konkurent na wiosnê, tylko czy ja siê wyrobiê .
:D
Dodane przez Andy dnia 15.01.2012 15:00
#3
Przejrza³em wszystkie czê¶ci i elemenciki zestawu oraz instrukcjê.
No i zacz±³em zastanawiaæ siê jakie serwa zastosowaæ do tego modelu. Producent zaleca serwa cyfrowe DS16-FCD.
Ale po moich "do¶wiadczeniach i przygodach" z tego typu serwami w Samsonie, nie pójdê jednak w tê stronê.
Po rozpoznaniu rynku w zakresie dopasowania wymiarowego i parametrów serw, mój wybór (jak na razie) pad³ na serwa Hiteca 225 MG http://www.modele...cts_id=898
Dane techniczne:
* moment 3,9 kg (4,8V) , 4,8 kg (6V)
* prêdko¶æ sec/60'' 0,14 (4,8V) , 0,11 (6V)
* wymiary d³/wys/szer/mm. 32,4x16,8x31 (mini)
* waga (g) 31
* MG- zêbatki metalowe
Serwo DS16 FCD natomiast charakteryzuje siê nastêpuj±cymi parametrami:
My¶lê, ¿e wybór bêdzie dobry - no chyba, ¿e mnie kto¶ przekona do innego - :)
Dodane przez Bienias dnia 15.01.2012 15:02
#4
Andrzej a RC Bzik nie jest w likwidacji?? Ma jeszcze jakies modele o 40% taniej? (tzw. pytanie z innej beczki)
Edytowane przez Bienias dnia 15.01.2012 15:04
Dodane przez Andy dnia 15.01.2012 17:48
#5
Pawe³, tak jest w likwidacji, ale Kuba jest bardzo otwarty na wspó³pracê - ma jeszcze upusty na Hyperiona jako przedstawiciel na Polskê i dla mnie ¶ci±ga³ specjalnie makietê z Danii - po kosztach - :)
Ta stanie to ona ma ju¿ niewiele, ale zagadnij do niego mo¿e ¶ci±gnie i Tobie równie¿.
Pawe³ pisz bezpo¶rednio do Kuby - adres masz na PW.
Dodane przez Bienias dnia 15.01.2012 18:49
#6
dzieki Endrju~!
Dodane przez SlavikS dnia 15.01.2012 22:00
#7
:: Co¶ piêknego. Bêdê ¶ledzi³ z uwag± relacjê. Modele Hyperiona s± do¶æ drogie, ale wykonane super - lekko i dok³adnie. Dla mnie to nawet za delikatnie. Rozumiem, ¿e mamy kolejnego zawodnika na F4H-P ;)
Dodane przez Andy dnia 15.01.2012 23:29
#8
mamy kolejnego zawodnika na F4H-P
- Slaviks to chyba zbyt optymistyczny wniosek - ;)
Dodane przez robloz dnia 16.01.2012 08:28
#9
A dlaczego nie? Na statyke chyba sie wyrobimy obaj, a moze i na jakis lot.
Dodane przez SlavikS dnia 16.01.2012 08:36
#10
Sama statyka nic nie daje. ¯eby punkty ze statyki siê zaliczy³y model musi przynajmniej oderwaæ siê od ziemi :) Nie ma zmi³uj - trzeba lataæ. I nie wykrêcaæ mi siê tu od startu :@
Dodane przez Andy dnia 16.01.2012 11:46
#11
I nie wykrêcaæ mi siê tu od startu
- Panie Kierowniku, zrobimy wszystko co w naszej mocy.
Ale jak na razie to jeszcze pakiety do Stuki nie zamówione - muszê powoli i tê kwestiê przemy¶leæ.
Projektant zaleca 3300 - 4200 mAh 3S - zapewne 25 C - bo HYPERION robi wszystkie pakiety 25 C;)
A wiedz±c ile "¿re" pr±du Samson, to ze Stuk± mo¿e byæ podobnie i chyba bêdzie trzeba daæ trochê "mocniejsze" pakieciki.
Wiem, ¿e drogie - ale powiem Wam, ¿e mam dwa 4S-owe do Samsona i jestem normalnie zachwycony ich u¿ytkowaniem.
Edytowane przez Andy dnia 16.01.2012 12:00
Dodane przez robloz dnia 16.01.2012 12:20
#12
Tez uwazam ze Dualskiego.sa najlepsze. Mam dwie sztuki chyba juz ze 3 lata . Do mojego Ju mam juz jeden 4s cos kolo 4000.Czas uzbierac na drugi.
Dodane przez Andy dnia 16.01.2012 12:23
#13
Robertino, a jak± masê do startu Ty swojego przewidujesz?
- ju¿ doczyta³em:
powierzchnia: 30.8dm2 (z lotkami 31.4)
waga 2300 (max: 2.5kg) co daje ok 80g/dm2
- bo tak w sumie zastanawiam siê, czy nie zapodaæ pakietów 4S, tak jak w Samsonie.
Muszê jeszcze poczytaæ na innych forach, czym zasilali inni modelarze ten model.
Edytowane przez Andy dnia 16.01.2012 12:31
Dodane przez robloz dnia 16.01.2012 13:20
#14
Ja od poczatku szukalem napedu pod 4s i taki mam juz kupiony silnik. Ta waga jest orientacyjna, a ile wyjdzie to sie dopiero zobaczy (ale chyba bedzie cos kolo tego.
P.s.
sory za pisownie ,ale pisze z telefonu.
Dodane przez SlavikS dnia 16.01.2012 13:48
#15
Andrzej,
Ale Ty ju¿ masz kupiony silnik, wiêc czemu siê zastanawiasz czy 3S czy 4S. Jak producent zaleca do tego modelu taki silnik i pakiet 3S to lepiej zastosuj 3S. Silnik ma swoje KV i jak mu woltów do³o¿ysz to bêdzie krêci³ trochê za szybko. Co najwy¿ej zastanów siê nad pojemno¶ci± i wydajno¶ci±.
Dodane przez Andy dnia 16.01.2012 14:49
#16
Ale Ty ju¿ masz kupiony silnik, wiêc czemu siê zastanawiasz czy 3S czy 4S.
- poniewa¿ ja sobie tak rozwa¿am takie ró¿ne tam warianty - warto wiedzieæ, co bardziej do¶wiadczeni koledzy my¶l± w tym temacie - wiedzy nigdy nie za wiele. ;)
Motor Test Data - strona 3 - ZS3025-8 http://media.hype...opdata.pdf
wyra¼nie widaæ, ¿e 3 S to optimum dla tego motorka.
Edytowane przez Andy dnia 16.01.2012 14:54
Dodane przez pawel dnia 21.01.2012 20:22
#17
Te¿ jestem za pakietem 3S
Przy ¶migle dwu³opatowym 12x8 tak to siê przedstawia :
Dodane przez Andy dnia 21.01.2012 20:32
#18
Dziêki Pawle za wskazówki - :)
A mo¿esz jeszcze sprawdziæ dla ¶migie³ka 12x6 i pakieciku o pojemno¶ci 3700 3S
oraz dla ¶migie³ka 13x6 i takiego samego pakietu?
Jestem ciekaw jakie bêd± ró¿nice.
A jakby¶ rozpisa³ mi diagnozê tak jak roblozowi:
Prêdko¶æ minimalna
Wznoszenie
Moc pobierana przy ¶migle
Prêdko¶æ strumienia za¶mig³owego
Ci±g na ziemi , w czasie lotu
Obroty ¶mig³a ok.
- to by³bym very :)
Edytowane przez Andy dnia 21.01.2012 21:26
Dodane przez pawel dnia 21.01.2012 21:27
#19
¦mig³a 12x6 i 13x6 moim zdaniem maj± za ma³± prêdko¶æ strumienia za¶mig³owego do tego typu modelu.
¦mig³o 12x8 ( dwu³opatkowe ) jest najbardziej odpowiednie . Je¿eli pobiera³oby du¿o wiêcej ni¿ 50A ,to trzeba zastosowaæ ¶mig³o 11x8 cala.
Dla ¶mig³a 12x8 i wagi modelu 2100 g s± nastêpuj±ce osi±gi :
Prêdko¶æ minimalna ok. 9,7m/s ( 35 km / h )
Wznoszenie 9.1m /s
Moc pobierana 480W
Prêdko¶æ strumienia za¶mig³owego 30 m /s ( 108 km / h )
Ci±g na ziemi 2kg, w czasie lotu 1,6 kg
Obroty ¶mig³a ok. 8800 obr. /min
Obci±¿enie powierzchni 62g / dm2
Dodane przez Andy dnia 21.01.2012 21:29
#20
Wielkie dziêki, :)
Dodane przez Andy dnia 22.01.2012 16:30
#21
Po przejrzeniu instrukcji oraz ponownej inspekcji poszczególnych elementów modelu prace drgnê³y.
Od razu powiem, ¿e by³ to jeszcze etap prac przygotowawczych.
Podczas przegl±dania czê¶ci zauwa¿y³em, ¿e d¼wigar ³±cz±cy p³aty skrzyd³owe jest wzmocniony jednostronnie tkanin± szklan± przyklejon± na ¿ywicê. No i w tym miejscu by³ zong producenta modelu. Tkanina nie by³a przyklejona na ca³ej powierzchni do d¼wigara. Dlatego te¿ chcia³ nie chcia³ w miejscach, gdzie tkanina by³a odspojona oraz gdzie da³a siê jeszcze odspoiæ, trzeba by³o j± na nowo przykleiæ.
Po 24-godzinnym schniêciu ¿ywicy by³o trochê szlifowania i pasowania, aby d¼wigar zmie¶ci³ siê we wnêki w p³atach skrzyd³owych:
Etap sklejenia p³atów w jedn± ca³o¶æ dopiero po zmontowaniu lotek, klap i serw nimi steruj±cych.
Zamówione serwa dotar³y i nast±pi³a pierwsza ich przymiarka. Pasuj± jak ula³ do swoich wnêk. Szczególnie jest to istotne w przypadku serw steruj±cych klapami, gdy¿ g³êboko¶æ wnêk, w których s± one montowane nie jest imponuj±ca:
Edytowane przez Andy dnia 12.02.2012 17:59
Dodane przez Andy dnia 23.01.2012 10:27
#22
Jako, ¿e zosta³em trochê przymusowo uziemiony dzisiaj w Radku zabra³em siê za kompletowanie galanterii do usterzenia p³atów skrzyd³owych
- tylko 16 elemencików na jeden p³at skrzyd³owy:
- Elementy sta³ego usterzenia:
- Elementy klap:
- Elementy lotek:
Edytowane przez Andy dnia 12.02.2012 18:02
Dodane przez robloz dnia 23.01.2012 11:38
#23
Z mocowaniem klap i lotek to w Ju niez³a zabawa. W moim jest to trochê inaczej rozwi±zane. Razi mnie tylko te wystaj±ce serwo klap - mogli te¿ je schowaæ tak jak serwo lotek. Jak jest rozwi±zany napêd wewnêtrznej kapy?
Dodane przez Andy dnia 23.01.2012 12:04
#24
mogli te¿ je schowaæ tak jak serwo lotek
Robertino te¿ tak my¶lê, no ale jest jak jest - bêdzie malowanko serwa i orczyka farbk± zbli¿on± kolorkiem do spodu p³atów.
Jak jest rozwi±zany napêd wewnêtrznej kapy
- je¿eli dobrze rozumiem, to pytasz o powierzchnie sterowe - te najbli¿ej kad³uba. W tym modelu s± to elementy nieruchome - sta³e. Klapy s± ¶rodkowymi elementami usterzenia.
Jak widaæ na poni¿szej fotce te elementy s± wklejane do p³ata na sta³e:
Edytowane przez Andy dnia 12.02.2012 18:03
Dodane przez robloz dnia 23.01.2012 14:46
#25
Teraz widzê ¿e dzwignie s± inne. To trochê poszli na ³atwiznê.
;)
Dodane przez Andy dnia 29.01.2012 18:05
#26
Trochê ma³o czasu pozosta³o w weekend ze wzglêdu na "zabawê" z piramidkami do zrêczno¶ciówki na HOD-2012, ale uda³o siê choæ wykonaæ pasowanie mocowania serw lotek do dekielków przykrywaj±cych komory serw:
Edytowane przez Andy dnia 12.02.2012 18:04
Dodane przez Andy dnia 03.02.2012 20:36
#27
W tak zwanym miêdzyczasie, tak na wszelki wypadek nauczony smutnym do¶wiadczenie z AirWolfa naby³em aluminiowe orczyki - pod kolorek malowania spodu p³atów modelu:
Poza tym ko³eczki do zamocowania serw lotek na dekielkach komór serw zosta³y ju¿ wklejone - jutro mocowanie i instalacja:
Edytowane przez Andy dnia 12.02.2012 18:05
Dodane przez Andy dnia 04.02.2012 19:10
#28
Jak zapowiada³em tak zrobi³em. Jednak przedtem sprawdzi³em jeszcze prawid³owo¶æ dzia³ania serw, jak równie¿ ustawienie ich w pozycji neutrum. A zrobi³em to za pomoc± takiego zestawu:
Jest to tester do serwomechanizmów. Baaaaardzo przydatne urz±dzenie. Mo¿e pracowaæ w trzech trybach:
- manual - rêcznie potencjometrem zmieniamy wychylenia serw
- neutrum - ustawienie serwa w pozycji neutralnej
- auto - serwo samo wychyla siê automatycznie ca³y czas od jednego maksymalnego wychylenia do drugiego maksymalnego wychylenia.
A oto tak wygl±daj± serwa lotek zamontowane w swoich komorach:
Ale nie mo¿e byæ tak dobrze, aby wszystko sz³o jak z p³atka. W³a¶nie dotar³em do znanego modelarzom stosuj±cym w swych modelach klapy napêdzane serwami z jednego kana³u za pomoc± kabelka "Y". Niestety w tym modelu serwa od klap umieszczone s± lustrzanie w swoich wnêkach i ¿adne odwracanie lub ich obracanie nie wchodzi w grê, gdy¿ umiejscowienie d¼wigni na klapach nie pozwala na ¿aden manewr (no chyba, ¿e zmieniæ po³o¿enie jednej z d¼wigni na tê sam± stronê, co po przeciwnej stronie p³ata).
Obecnie wygl±da to tak:
Ja nie bêdê dziurawi³ dodatkowo klap modelu i postanowi³em pos³u¿yæ siê takim wynalazkiem REWERS SERWA NF-INV2:
Urz±dzenie to wpiête pomiêdzy odbiornik a serwomechanizm odwraca kierunek dzia³ania serwomechanizmu, dziêki czemu mo¿na z jednego kana³u sterowaæ dwoma serwami przy czym ich kierunki dzia³ania bêd± przeciwne. Inny przyk³ad zastosowania to sterowanie z jednego kana³u serwami dla klap w skrzyd³ach, które fabrycznie przygotowane s± do lustrzanego monta¿u serwomechanizmów.
Uk³ad posiada potencjometr którym mo¿na ustawiæ/wytrymowaæ wychylenie d¼wigni serwomechanizmu tak, by ustawienia neutrum dla obu sterowanych z jednego kana³u serwomechanizmów by³y takie same. Zakres regulacji to +/- 15 stopni standardowego wychylenia serwa.
No có¿, zamówione trzeba "chwilkê" poczekaæ.
No to chyba pomalujê kolorkiem zewnêtrze powierzchnie serw steruj±cych klapami, a jutro mo¿e je zamontujê.
Edytowane przez Andy dnia 12.02.2012 18:10
Dodane przez Andy dnia 04.02.2012 21:13
#29
No dobra, serwa ju¿ pomalowane - jak widaæ u góry popychacze równie¿:
Nawet dzia³aj± - nie uda³o siê ich unieruchomiæ przez pomalowanie ;) - spoko, akrylówka wodna.
Edytowane przez Andy dnia 12.02.2012 18:11
Dodane przez robloz dnia 04.02.2012 21:21
#30
Z kierunkiem serw te¿ mia³em problem w dromaderze . Jednak rozwiazalem to zmieniaj±c kable w ¶rodku serwa , zawsze to trochê taniej. ;)
Dodane przez Andy dnia 05.02.2012 13:54
#31
rozwi±za³em to zmieniaj±c kable w ¶rodku serwa
- ja niestety bojê siê gmeraæ w tak precyzyjnych mechanizmach - i wiek nie ten i oczy ju¿ nie te - ;)
Kiedy¶ próbowa³em takiej zmiany w serwie Tower Pro, przelutowa³em kabelki w silniczku, a tu dalej serwo kreci, tak jak krêci³o w tê sam± stronê. Dlatego od tamtej pory powiedzia³em sobie - Andy nie grzeb w tym na czym siê nie znasz i zamówi³em teraz reversik :)
Dodane przez robloz dnia 05.02.2012 14:59
#32
przelutowa³em kabelki w silniczku, a tu dalej serwo kreci, tak jak krêci³o w tê sam± stronê.
Aby zmieniæ kierunek serwa, trzeba zamieniæ kabelki na silniku i na potencjometrze.
Piszê bo mo¿e siê to komu¶ przyda. Jednak rozwi±zanie to ma jedn± wadê: w razie uszkodzenia serwa w terenie = koniec lotów (chyba ,¿e ma siê zapasowe przelutowane)
Edytowane przez robloz dnia 05.02.2012 15:00
Dodane przez Andy dnia 05.02.2012 19:34
#33
Ano w³a¶nie:
trzeba zamieniæ kabelki na silniku i na potencjometrze
- dlatego te¿ s³usznie podchodzê do tej kwestii ;):
Andy nie grzeb w tym na czym siê nie znasz
By³o trochê czasu no i ca³a "rogacizna" do lotek i klap zosta³a dopasowana. Przyznam, ¿e pomimo przygotowanych otworów do osadzania, trzeba by³o ka¿dy element dopasowaæ indywidualnie. Ale wykonane, a nawet elementy na powierzchniach lotek i klap zosta³y wklejone:
Edytowane przez Andy dnia 12.02.2012 18:13
Dodane przez robloz dnia 05.02.2012 20:17
#34
No to najgorsze masz ju¿ za sob±.
W moim Ju mocowanie lotek ,klap by³o bardziej skomplikowane i zajê³o mi dobre kilka godzin.
Dodane przez Andy dnia 11.02.2012 19:50
#35
Reversik trybu pracy do serwa klap dotar³. Po sprawdzeniu prawid³owo¶ci dzia³ania - czyli symetrycznym kierunku obracania d¼wigni serw ich przy ich lustrzanym po³o¿eniu i pod³±czeniu za pomoc± kabelka Y do jednego kana³u, serwa klap zosta³y zamontowane:
Kabelki zosta³y stosownie przed³u¿one i przeplecione wewn±trz konstrukcji p³atów.
Nastêpnie przysz³a kolej na wklejenie pozosta³ej "rogacizny" na powierzchniach p³atów skrzyd³owych. Jako ¿e lotki i klapy maj± trzy punkty zamocowania, trzeba by³o to zrobiæ do¶æ precyzyjnie, aby punkty obrotu by³y wspó³osiowe. I w³a¶nie wymy¶li³em sobie taki sposób ich centrowania:
Pozosta³y jeszcze do wklejenia nieruchome (nieaktywne) elementy klap - te najbli¿ej kad³uba. Ale celowo ich nie wkleja³em, gdy¿ mog± trochê przeszkadzaæ przy sklejaniu dwóch p³atów w jedn± ca³o¶æ. Dlatego te¿ znajd± siê na swoim miejscu dopiero po sklejeniu skrzyd³a.
Edytowane przez Andy dnia 12.02.2012 18:16
Dodane przez Andy dnia 12.02.2012 12:06
#36
P³at skrzyd³owy zosta³ sklejony w jedn± ca³o¶æ:
Edytowane przez Andy dnia 12.02.2012 18:17
Dodane przez Andy dnia 12.02.2012 18:21
#37
Jako, ¿e by³o jeszcze dzisiaj trochê czasu dopasowa³em uchwyty lotek i klap ze wspó³pracuj±cymi z nimi uchwytami na p³atach skrzyd³owych wraz ze ¶rubeczkami:
Jak widaæ klapy "bierne" zosta³y równie¿ ju¿ wklejone.
Dodane przez Andy dnia 17.02.2012 18:26
#38
No i klapy i lotki na p³atach skrzyd³owych zosta³y ju¿ skrêcone na sta³e - oczywi¶cie po wielokrotnym sprawdzeniu prawid³owo¶ci ich dzia³ania. Okaza³o siê, ¿e trzeba by³o z jednej strony za³o¿yæ ma³e dystansiki (podk³adeczki), aby trochê zwiêkszyæ odleg³o¶æ pomiêdzy klap± a lotk±, poniewa¿ istnia³a mo¿liwo¶æ zablokowania lotek przy opuszczonych klapach. Odby³o siê równie¿ dzisiaj pierwsze pasowanie p³ata skrzyd³owego do kad³uba. A wygl±da³o to tak:
Oczywi¶cie nie oby³o siê bez pasowania - trzeba by³o delikatnie podpi³owaæ p³at w miejscy styku z kad³ubem:
Edytowane przez Andy dnia 17.02.2012 18:26
Dodane przez robloz dnia 17.02.2012 19:46
#39
Super to wygl±da i ogl±daj±c Twojego Ju, trafi mnie chyba szlag ¿e nie mogê koñczyæ swojego. ;):@
Ale ,aby nie by³o tak piêknie ;) konstruktorzy poszli kolejny raz na ³atwiznê. Ca³kiem inna jest czê¶æ skrzyd³a pod kad³ubem. No ,ale to przecie¿ nie makieta. Z niecierpliwo¶ci± czekam aby zobaczyæ go w locie, bo na 100% bêdziesz pierwszy.
Edytowane przez robloz dnia 17.02.2012 20:03
Dodane przez Andy dnia 17.02.2012 21:37
#40
na 100% bêdziesz pierwszy.
- oj tam, oj tam - ja siê nie ¶cigam - ale fakt mam nadziejê, ¿e zd±¿ê na pocz±tek sezonu przy moim weekendowym systemie sk³adania ;)
konstruktorzy poszli kolejny raz na ³atwiznê. Ca³kiem inna jest czê¶æ skrzyd³a pod kad³ubem.
- chyba nie bêdzie tak ¼le Robertino:
Edytowane przez Andy dnia 18.02.2012 00:27
Dodane przez robloz dnia 18.02.2012 14:49
#41
Nie bêdzie ¿le, dok³adnie o to mi chodzi³o.
Te otwory czy ko³ki obok serw to do montowania gondoli dzia³ek?
Edytowane przez robloz dnia 18.02.2012 14:52
Dodane przez Andy dnia 18.02.2012 20:33
#42
Tak Robertino - to otwory do stabilizowania dzia³ek przeciwpancernych. A ku mojemu zaskoczeniu (pozytywnemu) okaza³o siê, ¿e zarówno w dzia³kach, jak i p³atach zamontowane s± firmowo magnesy do utrzymywania tych dzia³ek.
No to czas na kolejny update - po skompletowaniu i skrêceniu ca³ej galanterii sterowania lotkami i klapami na p³atach skrzyd³owych (popychacze, bary³ki, snapy kulowe), zabra³em siê za golenia podwozia g³ównego. Na pocz±tku trzeba by³o dokonaæ delikatnej korekty wyprofilowania, tak aby ko³a podwozia znalaz³y siê w pozycji równoleg³ej wzglêdem siebie oraz prostopadle do powierzchni gruntu. Zestaw goleni po w³o¿eniu w wy¿³obienia w p³acie skrzyd³owym prezentowa³ siê tak:
- a tak po docelowym zamontowaniu:
Tak na marginesie zastanawiam siê, ¿e trzeba bêdzie zmieniæ od razu kó³eczka na takie o wiêkszej ¶rednicy. Obecnie w zestawie s± o ¶rednicy 60 mm, a ja postaram siê dopasowaæ ¶rednicê 73 - tak ze wzglêdu na nasz± trawkê. Ze wstêpnych przymiarek wygl±da, ¿e powinny równie¿ zmie¶ciæ siê w gondolach.
Dodane przez robloz dnia 18.02.2012 21:41
#43
Co do kó³ to masz racjê (60 to zdecydowanie za ma³e). Za³ó¿ jak najwiêksze, w moim mam 85mm i 25mm szerokie.
Dodane przez Andy dnia 19.02.2012 17:19
#44
W kolejnym etapie sk³adania zaj±³em siê obudow± goleni podwozia g³ównego. Na pocz±tku wklei³em prostok±ciki ze sklejki (zamieni³em je z balsowych - jako¶ nie mia³em przekonania) pozwalaj±ce na zamocowania obudowy goleni:
Sposób zamontowania obudowy do goleni:
A tak wygl±da goleñ podwozia ju¿ z zamontowanymi obudowami i dekielkami - no i jeszcze z firmowymi ko³ami:
Jeszcze dekielki w obudowach nie zosta³y dokrêcone docelowo, gdy¿ jak widaæ jest trochê miejsca na kó³eczka o wiêkszej ¶rednicy.
No i na koniec dzisiejszego dnia monta¿owego odby³o siê kolejne pasowanie p³ata do kad³uba - jednak¿e model stan±³ ju¿ na g³ównym podwoziu:
Dodane przez Andy dnia 20.02.2012 14:06
#45
Po wielokrotnych przemy¶leniach, pasowaniach, konsultacjach z bardziej do¶wiadczonymi w budowie modeli kolegami i przemy¶leniach, co do technologii wykonania przyst±pi³em do najbardziej skomplikowanej operacji w ca³ym projekcie. Ta operacja to wklejenie statecznika poziomego do kad³uba. Operacja ta jest bardzo istotna równie¿ dlatego, gdy¿ od prawid³owo¶ci jej wykonania zale¿y w przysz³o¶ci prawid³owo¶æ lotu modelu - mam tu na my¶li w³a¶ciwe pozycjonowanie statecznika wzglêdem kad³uba i statecznika pionowego.
Operacja jest skomplikowana, gdy¿ otwór w kad³ubie do zamontowania statecznika poziomego jest zamkniêty:
Po przemy¶leniach zdecydowa³em siê na wariant nastêpuj±cy:
- wklejenie zawiasków do ruchomej czê¶ci statecznika,
- u³o¿enie jej w otworze
- wklejenie sta³ej czê¶ci p³ata statecznika poziomego do kad³uba
- wklejenie zawiasków z czê¶ci ruchomej do czê¶ci sta³ej statecznika (po³±czenie go w ca³o¶æ).
Przygotowane elementy statecznika z klejonymi zawiaskami:
Zawiasków jest 6 sztuk i wymagaj± one specjalnego sposobu ich wklejenia (ze wzglêdu na szybko¶æ klejenia kleju CA) - ale ca³e szczê¶cie projektanci z Hyperiona spisali siê - zawiaski maj± szczelinê wzd³u¿n± umo¿liwiaj±c± w³o¿enie aplikatora do kleju CA i zaaplikowanie go po w³a¶ciwym ustabilizowaniu dwu czê¶ci statecznika poziomego.
Edytowane przez Andy dnia 20.02.2012 14:06
Dodane przez robloz dnia 20.02.2012 15:04
#46
Ja wszelkie zawiasy wklejam na "UHU" ,jak wyschnie trzyma na amen. Jest mo¿liwo¶æ ustawienia i nie trzeba bardzo uwa¿aæ, aby nie zakleiæ osi (co wiele razy mi siê przydarzy³o).
Dodane przez stawoj dnia 20.02.2012 16:48
#47
Piêknie to wygl±da ale ju¿ mi szkoda tych owiewek na ko³a - no chyba , ¿e masz gdzie¶ tam pas asfaltowy.
Dodane przez Andy dnia 20.02.2012 17:44
#48
Ja wszelkie zawiasy wklejam na "UHU"
- :) dziêki Robertino za cenn± radê.
ju¿ mi szkoda tych owiewek na ko³a
- te¿ siê o nie obawiam.;)
Dodane przez Andy dnia 20.02.2012 20:13
#49
aby nie zakleiæ osi
- po konsultacjach ze S³awciem pamiêta³em o posmarowaniu zawiasków w miejscach ich osiowego dzia³ania. Z braku wazelinki wykorzysta³em smar silikonowy - :)
No to dalej do przodu:
- operacja wklejania statecznika poziomego do kad³uba rozpoczêta:
Teraz czas na statecznik pionowy - ale to dopiero za kilka dni - :)
Edytowane przez Andy dnia 21.02.2012 14:02
Dodane przez Andy dnia 25.02.2012 20:54
#51
Dzisiaj prace posunê³y siê do przodu.
Jako, ¿e trochê wiêksze kó³eczka dotar³y w tak zwanym miêdzyczasie, dzisiaj zosta³y wymienione i wraz z os³onami goleni zosta³y zmontowane na gotowo:
Czê¶æ ruchoma statecznika pionowego zosta³a równie¿ wklejona na swoje miejsce, po uprzednim wklejeniu do niego podwozia ogonowego - tu jeszcze wspornik do podwozia nie zamontowany do kad³uba:
A tu ju¿ wszystkie elementy statecznika zamontowane na swoich miejscach - pozosta³y tylko do zamontowania wsporniki czê¶ci sta³ej p³ata statecznika poziomego:
Nie mog³o siê równie¿ obyæ bez premierowego postawienia modelu na wszystkich kó³eczkach:
Dodane przez Andy dnia 26.02.2012 11:14
#52
No to i dzisiaj troszkê podci±gn±³em prace nad projektem. Spasowana zosta³a spodnia maskownica p³ata skrzyd³owego:
Ale pod maskownic± ma³a niespodzianka. Niestety projektanci modelu nie przewidzieli ma³ego niuansu. Pomimo tego, ¿e dolne powierzchnie p³atów skrzyd³owych nie s± prostopad³e do kierunku ¶rub mocuj±cych p³at do kad³uba, nie przewidziano ¿adnych podk³adek kompensuj±cych ten skos. Dlatego te¿ przygotowa³em podk³adki zapewniaj±ce, ¿e podk³adki pod ¶rubami mocuj±cymi skrzyd³a bêd± ca³± powierzchni± wspó³pracowa³y z powierzchni±, któr± maj± ustabilizowaæ, a nie tylko nieznacznym jej fragmentem. Wiadomo, ¿e po pewnym czasie sko¶ne podk³adki wcie³yby siê w p³at nie gwarantuj±c jego prawid³owej stabilizacji:
No i to by³oby na tyle w ten weekend - :)
Edytowane przez Andy dnia 27.02.2012 11:14
Dodane przez Andy dnia 26.02.2012 18:19
#53
No dobra, dzisiaj jeszcze wklei³em maskownicê pod p³atem skrzyd³owym i skrêci³em skrzyde³ka z kad³ubem, aby zobaczyæ jak wysz³o:
Dodane przez Andy dnia 03.03.2012 18:49
#54
No to ogonek na gotowo:
No i trzeba siê spieszyæ - pas modelarski ju¿ czeka.
¦niegu ju¿ nie ma i nawet jest sucho - tylko niemi³osiernie wia³o.
Dodane przez robloz dnia 03.03.2012 19:33
#55
Je¶li masz mo¿liwo¶æ to zmieñ podpory st. poziomego na podwójne tak jak w oryginale. Zobaczysz ¿e bêdzie ca³kiem inaczej wygl±da³. Te s± jakie¶ dziwne i nie pasuj±.
Dodane przez Andy dnia 03.03.2012 19:40
#56
Robertino, fakt mo¿e i dziwacznie one wygl±daj±, ale by³y orygina³y w³a¶nie z takim wykonaniem podpór:
- poza tym podpory ju¿ wklejone i s± jedynie imitacj±, a nie elementem konstrukcyjnym - :)
Edytowane przez Andy dnia 03.03.2012 19:43
Dodane przez robloz dnia 03.03.2012 20:15
#57
Je¶li tak to ok, choæ na tym zdjêciu ma chyba dwie. Ci±gle zapominam ¿e twój Ju jest we wcze¶niejszej wersji ni¿ mój , a by³y miêdzy nimi spore ró¿nice .
Pomijaj±c wszystko super model i zazdroszczê ¿e nied³ugo oblot , bo mój to dopiero na pó¼ne lato.
Edytowane przez robloz dnia 03.03.2012 20:22
Dodane przez Andy dnia 04.03.2012 15:10
#58
Jako, ¿e ogonek zakoñczony przenios³em front robót na drugi koniec modelu. Odby³o siê wstêpne pasowanie os³ony silnika. Wykona³em równie¿ kratkê na wlot powietrza:
Ale przy pasowaniu zespo³u napêdowego powsta³ ma³y dylemat :
- czy zastosowaæ piastê fabryczn± - co wi±za³oby siê z konieczno¶ci± obciêcia ca³ej wystaj±cej koñcówki wa³u z przodu (piasta fabryczna jest przykrêcana do silnika;
- czy zastosowaæ tradycyjn± piastê samozaciskow±?
Bardziej sk³aniam siê do tego drugiego rozwi±zania - jak obetnê wa³ to ju¿ nie bêdzie mo¿na zastosowaæ ewentualnie piasty samozaciskowej.
Edytowane przez Andy dnia 05.03.2012 08:18
Dodane przez stawoj dnia 05.03.2012 00:34
#59
a wa³u na silniku nie mo¿na prze³o¿yæ w druga stronê by wystawa³ "od ty³u" ?
Dodane przez Andy dnia 05.03.2012 07:56
#60
nie mo¿na prze³o¿yæ w druga stronê
- te¿ siê nad tym zastanawia³em, ale jak zacznê gmeraæ w silniku, to w razie niesprawno¶ci silnika gwarancji nie bêdzie - :|
Poza tym niemiecki modelarz, który sk³ada³ taki sam model zastosowa³ piastê oryginaln±, ale z drugiej strony silnika nie mia³ wystaj±cej czê¶ci wa³u:
Trochê pó¼no, ale chyba nie my¶licie, ¿e nic siê nie dzia³o w temacie tego projektu. Czas wiêc na dzisiejsze podsumowanie:
- postanowi³em zakoñczyæ kwestiê mechanizmu sterowania statecznikami poziomym i pionowym. Oto miejsce akcji:
Jako ¿e sklejeczka do mocowania serw by³a trochê w±t³a postanowi³em miejsca do wkrêcania wkrêcików wzmocniæ kawa³kami twardej balsy. Serwa po spasowaniu i po wklejeniu wk³adeczek - widziane od do³u:
A to ju¿ po docelowym zamontowaniu ca³o¶ci:
Silniczek znalaz³ siê równie¿ ju¿ na miejscu - oczywi¶cie pod ¶rubki doda³em podk³adki sprê¿ynowe. Same ¶rubki by³y równie¿ skrêcone na Nutlocka:
No i nadszed³ wreszcie czas na wziêcie siê za lutowanie. Skompletowany zosta³ ca³y zestaw kabelków i podzespo³ów elektronicznych na drodze od silnika do pakietu i nadajnika. Jak widaæ na fotce - to chyba przyzwyczajenie ze ¶mig³owców - zastosowa³em BEC zewnêtrzny, którego zadaniem jest zasilenie odbiornika w modelu sta³ym i niezmiennym napiêciem 6 V (tak zosta³ skonfigurowany). Z BEC-ami scalonymi z regulatorami (tzw. wewnêtrznymi) czasami ró¿nie bywa przy du¿ej ilo¶ci serw i du¿ym poborze pr±du:
Jak widaæ, dorobi³em ma³y przed³u¿acz do przewodów pr±dowych - co umo¿liwi mi swobodn± wymianê pakietu w modelu, jak równie¿ swobodne jego przesuwanie w poszukiwaniu w³a¶ciwego ¶rodka ciê¿ko¶ci. Pakieciki te¿ dotar³y i zosta³y im wymienione z³±cza na T-deans.
Dodane przez Andy dnia 11.03.2012 17:27
#62
Pozosta³e elementy zespo³u napêdowego modelu, jak i wyposa¿enia RC trafiaj± na swoje miejsca:
- regulator pracy silnika
- regulator od drugiej strony wraz BEC-em zewnêtrznym:
- odbiornik te¿ na miejscu:
- wraz z satelitk±:
Dodane przez dorob dnia 12.03.2012 20:57
#63
Piêknie czysto i z g³ow± :)
To bêdzie piêkny model.
Dodane przez Andy dnia 31.03.2012 20:44
#64
No có¿, pogoda nie sprzyja³a do pohasania w powietrzu, to i czas na pchniêcie projektu do przodu od razu siê znalaz³ - :)
Oto przygotowany front robót:
S± to ¶rubki o ¶rednicy 2 mm, wraz z podk³adkami (sprê¿ynowa + p³aska) do zamocowania os³ony silnika do kad³uba. W kad³ubie zosta³y wklejone specjalne gniazda aluminiowe do wkrêcania tych ¶rubek.
Przymiarek by³o co nie miara - Ci co kiedykolwiek pasowali os³onê silnika do kad³uba i zarazem piasty wraz z ko³pakiem ¶mig³a wiedz± o czym mówiê.
Oto efekt po monta¿u os³ony:
A tak wygl±da os³ona wraz z za³o¿onym ko³pakiem i ¶mig³em:
Co¶ mi nie pasuje ten szary kolorek ¶mig³a, dlatego te¿ zamówi³em czarne ¶migie³ka. Zobaczymy jak Stuka bêdzie prezentowa³a siê z nimi:
¦migie³ka te jak widaæ maj± bardziej makietowy kszta³t i czarny kolor - my¶lê wiêc, ¿e Stuka bêdzie siê z nimi znacznie lepiej prezentowa³a.
Dodane przez Andy dnia 01.04.2012 19:42
#65
W ferworze przygotowañ do ¦wi±t dzisiaj uda³o mi siê ze dwie godzinki po¶wiêciæ na ustawienia i regulacjê modelu.
No i wysz³a jeszcze jedna kwestia, której nie zauwa¿y³em wcze¶niej. Piasta do silnika, któr± wybra³em z kilku dostêpnych, okaza³o siê, ¿e po za³o¿eniu ko³paka powoduje tak znaczne jego bicie, ¿e trzeba by³o j± bezwzglêdnie wymieniæ. Przez to zwiêkszy³a siê trochê szczelina pomiêdzy ko³pakiem i kad³ubem (piasta za³o¿ona jest od innego producenta), ale jeszcze do przyjêcia. No có¿, czekamy na ¶migie³ka i podczas ¦wi±t mo¿e uda siê do koñca ustawiæ model - :)
Dodane przez Andy dnia 10.04.2012 19:58
#66
No to projekt zakoñczony.
Jednak ¶migie³ko pozostawi³em "stalowe" - jak to zawyrokowa³ Najwy¿szy Domowy Komitet Doradczy - fakt te czarne tak jako¶ niezbyt pasowa³o.
Teraz tylko trochê wolnego czasu (a z tym bêdzie kiepsko, bo na gwa³t trzeba wymieniæ pasek w Hughesie - no bo wzi±³ i pêk³ podczas prób z piramidkami na HOD-2012 - ;) ) i dobrej pogody do ulotnienia modelu - :)
Edytowane przez Andy dnia 10.04.2012 19:59
Dodane przez Andy dnia 01.05.2012 20:30
#67
Dzisiaj zasadzi³em siê na wieczorny oblot Stukasa - no ale niestety pomimo nawet sprzyjaj±cych warunków wiatrowych, warunki obiektywne niezbyt sprzyja³y - przelatuj±ce 5-10 m nad g³owami szybowce do l±dowania, samoloty co je wyci±ga³y, no i jeszcze na dodatek trenowali start i l±dowanie piloci awionetek. Tak¿e ruch nad naszym pasem by³ do¶æ spory i niestety nie odwa¿y³em siê na ulotnienie modelu.
Ale za to odby³y siê próbne jazdy po pasie, tak ¿eby zorientowaæ siê, czy model choæ prosto je¼dzi po trawie i czy daje sobie z ni± radê - ko³a os³oniête gondolami. W sumie testy wypad³y pomy¶lnie i start powinien odbyæ siê bezproblemowo. A oto kilka fotek z pierwszego wyprowadzenia Stukasa na pas modelarski:
Jest urlopik, to ja siê zasadzê na to ulotnienie niebawem - :@
Dodane przez Piotr K dnia 02.05.2012 08:18
#68
Model wygl±da imponuj±co, na pewno tak samo bêdzie lata³:)
Dodane przez robloz dnia 02.05.2012 10:55
#69
Oby ³ata³ równie dobrze jak wygl±da, bo czyta³em ró¿ne opinie . Z wiadomych powodów czekam z niecierpliwo¶ci± na oblot . Super wygl±da na trawce . Mój te¿ odwiedzi³ lotnisko, niech siê przyzwyczaja. ;)
Dodane przez Andy dnia 02.05.2012 21:14
#70
Ja te¿ mam nadziejê, ¿e oblot siê uda - wysz³o 68 g/dm2 :|
Dodane przez Andy dnia 05.05.2012 21:00
#71
Najwa¿niejsze jak dla mnie info z dnia dzisiejszego:
dzisiaj odby³ siê oblot "Stuki". Warunki w pewnym momencie zaczê³y sprzyjaæ do tego rodzaju lotów i pas ¶wie¿o wykoszony, wiêc czas by³o pos³aæ "Stukê" w powietrze. Oblot by³ udany. :)
Podczas startu nie by³o ¿adnych niespodzianek z przepadaniem.
Podczas pierwszego lotu - pomimo w³a¶ciwego wywa¿enia modelu (zgodnie z instrukcj±) - okaza³o siê, ¿e model zadziera mocno w górê. W czasie lotu dokona³em stosownej korekty trymerami (choæ by³o trochê walki) i model po oblocie wróci³ ca³y i zdrowy na ziemiê.
Model lata bardzo wdziêcznie i jak dla mnie lata siê nim bardziej przewidywalnie i ³atwiej ni¿ dwup³atem Samsonem. Tak mi siê spodoba³o, ¿e wykona³em w sumie ³±cznie 3 loty w dniu dzisiejszym.
Podej¶cie do l±dowania oczywi¶cie z klapami za ka¿dym razem skutkuje l±dowaniem na ma³ej prêdko¶ci i bardzo ³agodnie. Model w powietrzu prezentuje siê doskonale.
Moje w±tpliwo¶ci odno¶nie wydajno¶æ zastosowanych pakietów, w odniesieniu do wagi modelu i zastosowanego ¶mig³a nie sprawdzi³y siê.
Kolega robi³ fotki, ale dzisiaj imprezuje i chyba ich dzisiaj nie dostarczy na maila.
:D :D :D :D :D :D :D :D :D
Edytowane przez Andy dnia 05.05.2012 21:08
Dodane przez robloz dnia 05.05.2012 22:47
#72
Gratulujê udanego oblotu .
Teraz czas na mojego, ale to dopiero gdzie¶ ko³o wakacji.
Jak± Ci wysz³a waga do lotu?
Edytowane przez robloz dnia 05.05.2012 22:50
Dodane przez Andy dnia 05.05.2012 23:06
#73
Waga do lotu wysz³a 2352 g.
O 252 g za du¿o ni¿ wskazywa³a instrukcja. A przyznam, ¿e ¿adnych "udoskonaleñ" podnosz±cych wagê nie zastosowa³em i st±d by³y trochê moje obawy z przekroczon± mas±.
Trzymam Robertino kciuki za ukoñczenie Twojego projektu :)
Dodane przez Andy dnia 30.06.2012 23:07
#74
Wreszcie w dniu dzisiejszym uda³o siê co¶ nakrêciæ z lotów Stukasa. Proszê nie wybrzydzaæ z roboty mojego osobistego operatora, bo i tak musia³em siê mocno natrudziæ, aby w tak± pogodê wyci±gn±æ go na t± patelniê na lotnisku - ;)
YouTube Video
Edytowane przez Andy dnia 01.07.2012 11:45
Dodane przez robloz dnia 30.06.2012 23:15
#75
Super!!!
Czy mój tak poleci???
Dodane przez private9 dnia 01.07.2012 08:52
#76
Andrzej , model super siê prezentuje i fajnie lata.
W filmie masz pomy³kê daty.
Dodane przez Andy dnia 01.07.2012 10:42
#77
No fakt, dziêki za spostrze¿enie. To jest tak jak zgrywa siê filmiki po nocy - ;)
Ju¿ poprawione - :)
Edytowane przez Andy dnia 01.07.2012 11:46
Dodane przez Andy dnia 28.01.2013 21:32
#78
Jako, ¿e w ostatniej dostawie z HK przyby³ tajemniczy Hans, trzeba by³o w Stuce dokonaæ ma³ego upgrad'u:
Edytowane przez Andy dnia 28.01.2013 21:34
Dodane przez SlavikS dnia 04.02.2013 07:14
#79
No, tego w³a¶nie temu modelowi brakowa³o.
Szykuj siê na zawody F4H-P !!!!
Dodane przez Andy dnia 12.02.2013 20:13
#80
Eeeee tam - nie ocenia siê najwiêkszych atutów mojej Stuki - ani "tajemniczego Hansa", ani struktury pokrycia:
Nie ocenia siê wnêtrza kokpitu i struktury powierzchni.
No i punktacja bonusami jest tendencyjna - preferowane s± polskie konstrukcje lub te w polskim malowaniu:
- model samolotu w polskim malowaniu - 15%,
- model samolotu konstrukcji polskiej w dowolnym malowaniu - 20%
Dobrze, ¿e chocia¿ te bonusy nie sumuj± siê - ;)
Edytowane przez Andy dnia 12.02.2013 20:15
Dodane przez India dnia 12.02.2013 20:52
#81
Stuka po wojnie sta³a przed szko³± mechaników w Ligotce Dolnej, ¶lad polski ju 87 D7- Morga³a, Poskie samoloty wojskowe 1939-45, str 717, 718. Masz szanse na 15 :)
Dodane przez Andy dnia 13.02.2013 07:33
#82
Dziêki S³awek za takie ciekawe informacje - zawsze wiedzia³em, ¿e jeste¶ skarbnic± wiedzy lotniczej i nie tylko - :)
Ale nie wiem, czy Hans nie obrazi siê, ¿e go nikt ni zauwa¿y - a on bidny taki kawa³ ¦wiata przemierzy³, aby zasi±¶æ w kabince - ;)
Dodane przez SlavikS dnia 13.02.2013 07:36
#83
No, nie wiem jak do modelu bez figurki pilota podeszliby sêdziowie bo przepisy klasy F4H, na których to opiera siê regulamin F4H-P w punkcie 7 mówi, ¿e: "Model do lotu powinien obowi±zkowo posiadaæ figurkê pilota" mimo ¿e w punkcie 6 "Ocena szczegó³ów jest ograniczona do wykoñczenia detali zewnêtrznych i silnika, wnêtrze kabiny nie jest oceniane.". Jak wynika z tych zapisów pilot nie jest elementem wnêtrza kabiny :)
Co do tych dodatkowych procentów za polskie malowanie to bêdziesz musia³ nadrobiæ lotem, no chyba, ¿e przemalujesz zgodnie z sugesti± S³awka ;) Nie wiedzia³em, ¿e by³ jaki¶ egzemplarz Stuki w polskim malowaniu.