Tytu³: RC P³ock :: MIG-29 3D EDF - SebArt
Dodane przez Andy dnia 03.11.2012 23:40
#1
No có¿, co¶ mnie wziê³o na przecinaki.
Po zakoñczeniu w dniu dzisiejszym projektu pod nazw±: Su-37 Super Flanker:
- czas zaj±æ siê w niedalekiej przysz³o¶ci "czym¶ powa¿niejszym".
Do hangaru dotar³a z ModeleMAX paczuszka:
A w ¶rodku:
Modelem w pude³eczku jest ten model, który nie tak dawno prezentowa³em Wam w filmiku - podstawowe cechy modelu:
Podstawowe parametry modelu:
A teraz to co najwa¿niejsze - zawarto¶æ pude³eczka:
Model na fotkach wygl±da do¶æ niepozornie, ale w realu robi swoj± wielko¶ci± wra¿enie - no có¿ 134 cm d³ugo¶ci robi swoje.
Jak widaæ model jest w wersji ARF (potrzebny tylko odbiornik i pakiet).
Teraz tylko trzeba ulotniæ SU-37 i mo¿na bêdzie braæ siê za ten egzemplarz - :)
Edytowane przez Andy dnia 03.11.2012 23:50
Dodane przez stawoj dnia 03.11.2012 23:47
#2
Podoba mi siê ten Mig. Ile za to da³e¶ ?
Dodane przez Andy dnia 03.11.2012 23:51
#3
Lepiej nie pytaj - sam wolê nie pamiêtaæ - :D
Edytowane przez Andy dnia 03.11.2012 23:51
Dodane przez Andy dnia 05.11.2012 07:35
#4
A tak przy okazji - filmik z pierwszych lotów treningowych Su-37:
Galeria fotek z pierwszych lotów: ->
https://picasaweb...6705109234
Edytowane przez Andy dnia 10.11.2012 21:01
Dodane przez Andy dnia 10.11.2012 20:59
#5
No to prace ruszy³y z wolna - p³aty skrzyd³owe sprawdzone i wklejone:
Jako, ¿e pogoda jutro ma byæ wietrzna, to i mo¿e kolejne wklejki bêd± - :)
Dodane przez stawoj dnia 11.11.2012 00:37
#6
No ile da³e¶ ? :)
Dodane przez Andy dnia 11.11.2012 10:15
#7
Oj tam, oj tam - ile?
Gumka Myszk± wytar³em t± wiadomo¶æ z mej pamiêci - ;)
Ale mo¿e ModeleMax ¶ci±gn± kolejny egzemplarz to bêdzie wiadomo - :D
Dodane przez Andy dnia 11.11.2012 14:06
#8
No to przyby³y dwie "parki":
A teraz zadanie nie lada - "rozwik³aæ te kabelki", pod³±czyæ i weregulowaæ wszystko - B)
Edytowane przez Andy dnia 11.11.2012 19:27
Dodane przez Andy dnia 03.01.2013 19:18
#9
"Trochê wolnego czasu" i mo¿na by³o powróciæ do projektu.
Na pocz±tek wyjawiê Wam dlaczego tak mocno przesunê³a siê w czasie realizacja tego prawie gotowego projektu.
Otó¿ po podpiêciu wszelkich mechanizmów serw do odbiornika rozpocz±³em standardow± procedurê regulacji i ustawiania modelu. W zakres tych czynno¶ci wchodzi równie¿ sprawdzenie prawid³owo¶ci dzia³ania zespo³ów napêdowych EDF. Przypomnê ze zespo³y EDF by³y zamontowane firmowo w modelu. Jednak¿e podczas pierwszej próby ich dzia³ania okaza³o siê, ¿e jeden z nich po prostu rozkrêci³ siê na czê¶ci pierwsze. Tak wygl±da³ jego tunel dolotowy:
A to elementy, które wypad³y z modelu podczas próby napêdów:
No có¿ chcia³, nie chcia³ trzeba by³o wsztrzymaæ dalsz± realizacjê projektu i zastanowiæ siê na przyczyn± takiego stanu rzeczy. Nale¿y zaznaczyæ, ¿e w przypadku modeli z par± napêdów EDF obaracaj± siê one przeciwbie¿nie. Dlatego te¿ pierwsze przypuszczenie by³o takie, ¿e ma³e chiñskie r±czki zamontowa³y EDF z niew³a¶ciw± piast±. Tak± te¿ sytuacjê zg³osi³em sprzedawcy modelu. Trzeba przyznaæ, ¿e Pan Andrzej z ModeleMax stan±³ na wysoko¶ci zadania i w pe³ni (kontaktuj±c siê bezpo¶rednio z konstruktorem modelu) wyja¶ni³ szczegó³y. Okaza³o siê jednak, ¿e w tym modelu nie jest wymagana piasta z przeciwnym gwintem dla napêdu tzw. REVERSE.
No có¿ przyznam, ¿e by³em trochê zdziwiony, gdy¿ zasad mechaniki nie da siê zmieniæ. Otrzyma³em odpowied¼, ¿e wszystko nale¿y powtórnie "dobrze skrêciæ" i powinno byæ wszystko wporz±dku z tym napêdem.
Jako, ¿e nie jestem zbytnio ufny w zapewnienia, postanowi³em przeprowadziæ jeszcze jedno sprawdzenie. Dzieki uprzejmo¶ci Slaviksa zakupi³em oryginalne dwa napêdy EDF do tego modelu - STANDARD PROPELLER i REVERSE PROPELLER.
No i jak siê okaza³o po dotarciu przesy³ki z Dalekiego Wschodu, faktycznie oba napêdy maj± takie same piasty z gwintem prawym. Potwierdzi³o to jednoznacznie ustalenia Pana Andrzeja z ModeleMax, za co w tym miejscu mu dziêkujê za wyja¶nienia jakie poczyni³ w tym temacie.
Jako, ¿e w Nowym Roku na pocz±tku jest trochê czasu, trzeba by³o powróciæ do projektu. Po obejrzeniu stosownych filmów na YT , aby wiedzieæ jak dobraæ siê do tych napêdów, dzisiaj rozpocz±³em dalsze prace w projekcie.
Model przed demononta¿em czê¶ci tunelu przep³ywu powietrza:
"Otwarty" tunel:
Czê¶ciowo zmontowany napêd EDF:
A tu ca³kowicie spasowany napêd EDF w widoku od przodu:
Jako, ¿e nawet po "dobrym skrêceniu" piasta napêdu bêdzie mia³a tendencje do rozkrêcania siê, przygotowa³em dla niej dwie niespodzianki. Pierwsz± z nich bêdzie to, ¿e nakrêtka piasty zostanie skrêcona na ¶redni klej do ¶rub (taki jakie stosujê siê zawsze w modelach ¶mig³owców). A drug± niespodziank± bêdzie lekko pocieniona (tak aby zmie¶ci³a siê w kopu³ce napêdu) nakrêtka do zakontrowania w³a¶ciwej nakrêtki piasty - równie¿ skrêcona na Nutlocka.
Po kilku godzinach schniêcia Nutlocka zbindowa³em nowy odbiornik do apki i pod³±czy³em wszelkie kabelki od serw:
A by³o to potrzebne po to aby na tym etapie sprawdziæ prawid³owo¶æ skrêcenia sk³adanego EDF-a przez przykrêceniem kopu³ki piasty.
Wstêpne próby nie wykaza³y jaki¶ niepokoj±cych efektów - jednak nie rozkrêca³em silników do pe³nych obrotów. Kopu³ka piasty zosta³a równie¿ na nutlocka przykrêcona:
Do jutra wszystko schnie i dopiero jutro ostateczne testy EDF-a.
Liczê, ¿e wszystko bêdzie w porz±dku.
Edytowane przez Andy dnia 03.01.2013 22:31
Dodane przez Andy dnia 07.01.2013 13:58
#10
A to dotychczasowy efekt mojego dwudniowego "gmerania" w nowej apce DX7S i w modelu:
Trzeba bêdzie jeszcze kilka drobnych korekt wprowadziæ i w sumie mo¿e byæ - ;)
Dodane przez Piotr K dnia 07.01.2013 18:06
#11
No piêknie:)
Liczy³em jeszcze na d¼wiêk tych dwóch potworów;)
Dodane przez Grabos dnia 07.01.2013 18:30
#12
Efektownie:) kiedy oblot??
Edytowane przez Grabos dnia 07.01.2013 18:31
Dodane przez Andy dnia 07.01.2013 22:45
#13
Liczy³em jeszcze na d¼wiêk tych dwóch potworów
- podczas sesji filmowej nie by³o komu przytrzymaæ modelu, ¿eby zademonstrowaæ ich d¼wiêk - ;)
A oblot to my¶lê, ¿e tak bli¿ej sezonu chyba raczej - bo zima znów nas odwiedziæ ma w najbli¿szym czasie.
No chyba, ¿e aura diametralnie "odwróci siê we w³a¶ciw± stronê" :)
Edytowane przez Andy dnia 07.01.2013 22:47
Dodane przez Andy dnia 13.01.2013 21:30
#14
Drobne poprawki i regulacje w ustawieniach modelu zosta³y wykonane. Wszystko zosta³o 3 razy sprawdzone i czas powoli koñczyæ ten projekt.
Pakiety do zasilania napêdów ju¿ czekaj± w gotowo¶ci. Bêd± to identyczne pakiety jakimi zasilam Samsona, czyli:
Poza tym podczas prób stwierdzi³em, ¿e przy maksymalnych obci±¿eniach EDF-ów, zarówno pakiety, przewody od nich, jak i silniki napêdzaj±ce EDF-y, do¶æ znacznie grzej± siê. Model ma do¶æ specyficzn± budowê i sam w sobie jest do¶æ g³o¶ny. Dlatego te¿ my¶lê, ¿e standardowe wyposa¿enie w postaci buzzera nie bêdzie wystarczaj±ce jako zabezpieczenie. Apka i odbiornik s± przeznaczone do wspó³pacy z telemetri±. Tak te¿ postanowi³em - model zostanie wyposa¿ony w modu³ telemetrii:
Jest to modu³ telemetrii z pe³nym zasiêgiem wraz z pomiarem temteratury (w moim przypadku bêdzie to temperatura pakietu), jak i napiêcia w pakiecie. Telemetria z pe³nym zasiêgiem umo¿liwia obserwacjê napiêcia akumulatora odbiornika, temperatury silnika/akumulatora, obrotów silnika oraz jako¶ci sygna³u.
Dobr± cech± jest to, ¿e do ka¿dego obserwowanego parametru mo¿na przypisaæ odpowiednie komunikaty ostrzegawcze (d¼wiêk, wibracje) w apce - tak aby nie odrywaæ wzroku od ¶ledzenia modelu podczas lotu.
Ca³y zestawik przedstawia siê nastêpuj±co:
a tak to bêdzie trzeba zestawiæ z odbiornikiem:
Telemetria daje jeszcze mo¿liwo¶æ pomiaru obrotów silnika, ale my¶lê, ¿e nie jest to konieczny parametr do obserwowania w tym modelu.
Stosowne zamówienie zosta³o ju¿ skierowane do SCORPIO-Polska. My¶lê, ¿e jeszcze w tym tygodniu zmontujemy wszystko i "zamkniemy" w modelu. :)
Dodane przez Andy dnia 16.01.2013 21:30
#15
Po drobnych zawirowaniach dnia wczorajszego osobisty dostarczyciel w dniu dzisiejszym dostarczy³ wreszcie do domu przesy³kê:
Ta oddzielna torebeczka to przed³u¿acz do miejsca zamontowania w modelu modu³u telemetrii.
A to ca³a zawarto¶æ przesy³ki:
Od razu zabra³em siê do roboty no i pierwszy elemencik dorobiony:
- jest to element po³±czeniowy do pomiaru napiêcia w pakiecie podczas lotu.
A na koniec dnia kolejny sukces dnia dzisiejszego - uda³o mi siê opanowaæ bindowanie modu³u telemetrii z nadajnikiem (tak, tak, z nadajnikiem):
A to efekt - odczyt z apki:
Alarmy na maksymaln± temperaturê i minimalne napiêcie te¿ ju¿ ustawione - B)
Jutro pakujemy wszystko do ¶rdodka - ale muszê jeszcze sprawdziæ jeden szczegó³ - :)
Edytowane przez Andy dnia 16.01.2013 21:31
Dodane przez Andy dnia 17.01.2013 08:09
#16
ale muszê jeszcze sprawdziæ jeden szczegó³
- ju¿ sprawdzone - kwestia dotyczy³a przed³u¿acza do modu³u telemetrii. Do zbindowania zaleca siê zastosowanie krótkiego oryginalnego kabelka po³±czeniowego - i tak w³a¶nie jest na fotce po zbindowaniu. Po przepiêciu modu³u na przed³u¿acz wszystko dzia³a poprawnie - :)
Edytowane przez Andy dnia 17.01.2013 08:10
Dodane przez Andy dnia 17.01.2013 13:43
#17
No to mo¿na uznaæ, ¿e projekt zosta³ zakoñczony. Dziób samolotu zosta³ te¿ ju¿ wklejony:
A tak uda³o mnie siê wszystko rozmie¶ciæ w modelu:
Masa modelu do lotu wysz³a
1815 gram.
Pozosta³o tylko jeszcze wywa¿enie modelu, trochê dobrej pogody no i w górê - :D
Dodane przez SlavikS dnia 17.01.2013 15:34
#18
No to czekamy na dobre wie¶ci i filmik z oblotu.
Jestem pod wra¿eniem i ciekawo¶æ mnie z¿era jak to bêdzie ¶migaæ.
Fajna relacja - czyta³em odcinek za odcinkiem.
Dodane przez robloz dnia 17.01.2013 15:50
#19
Super. Te¿ czekam na relacjê z 1 lotu.
Ciekawe czy orygina³ te¿ ma tyle kabli? :D;)
Dodane przez Andy dnia 17.01.2013 16:45
#20
No to czekamy na dobre wie¶ci i filmik z oblotu.
- dam znaæ - :)
Dodane przez Andy dnia 30.04.2013 12:22
#21
Po wielu miesi±cach oczekiwania sta³o siê - w dniu dzisiejszym model zosta³ oblatany. Wykona³em nim 3 loty i przyznam, ¿e mocno siê spoci³em - nie wiem czy to skutek jeszcze mijaj±cej choroby, czy z wra¿enia. ;)
Przyznam, ¿e model jest piekielnie szybki i do¶æ specyficzny w pilota¿u - to chyba przez ten system ¿yroskopu zastosowany w nim przez producenta. No i to co rzuci³o mnie siê w oczy i trochê da³o we znaki w sprowadzaniu go na ziemiê - model jest dobrze wywa¿ony i z u¿yciem EDF-ów leci poziomo, natomiast jak tylko zamknie siê gaz i jeszcze jest siê pod wiatr, model zwalnia, ale do¶æ mocno zadziera dziób do góry. Przesun±³em tak na wszelki wypadek pakiet do przodu o ok. 5 cm, ale niestety efekt by³ ten sam. -|-
Ale nic dali¶my radê i model powróci³ 3 razy bezpiecznie na ziemiê, choæ przy trzecim l±dowaniu - trochê twardszym - okaza³o siê, ¿e sko¶noocy wykonawcy do¶æ kiepsko przykjeili jedn± z p³óz, na których model l±duje i w efekcie odklei³a siê ona.
No có¿ przykleimy i bêdziemy dalej trenowaæ - :)
Dodane przez Andy dnia 30.04.2013 21:31
#22
No i to co rzuci³o mnie siê w oczy i trochê da³o we znaki w sprowadzaniu go na ziemiê - model jest dobrze wywa¿ony i z u¿yciem EDF-ów leci poziomo, natomiast jak tylko zamknie siê gaz i jeszcze jest siê pod wiatr, model zwalnia, ale do¶ mocno zadziera dziób do góry.
Tym bardziej nie dawa³o mi to spokoju, ¿e nawet przesuniêcie pakietu do przodu o 4-5 cm nie przynios³o zmiany w zachowaniu modelu przy ograniczeniu prêdko¶ci.
My¶lê, ¿e wiem gdzie tkwi powód takiego zachowania siê modelu przy wy³±czeniu-zredukowaniu napêdu.
Instrukcja nakazuje takie ustawienie w neutrum lotek:
Lotki s± zespolone na sta³e ze swego rodzaju klapami i to one maj± byæ w powierzchni p³ata skrzyd³owego, natomiast lotki w takim uk³adzie s± uniesione w górê w neutrum. I my¶lê, ¿e takie ich ustawienie skutkuje zadzieraniem nosa przy ograniczeniu prêdko¶ci. Zmniejszy³em o po³owê wychylenie lotek - tym samym klapy bêd± trochê ni¿ej.
Edytowane przez Andy dnia 30.04.2013 21:44
Dodane przez SlavikS dnia 05.05.2013 12:33
#24
Fajnie wygl±da w locie. Dopiero fotka z Tob± pokazuje jak spory to jet modelik.
Dodane przez private9 dnia 05.05.2013 12:36
#25
Piêkny model, spodziewa³em siê ¿e przy takich gabarytach to tylko z podwozia start, z tu proszê, no ale takim modelem te¿ trzeba umieæ odpowiednio rzuciæ ;)
Dodane przez Andy dnia 05.05.2013 13:44
#26
Faktycznie jest to kawa³ek modelu.
no ale takim modelem te¿ trzeba umieæ odpowiednio rzuciæ
- nie jest tak ¼le - ;) - jak odpali siê te dwie suszarki na pok³adzie, to powinien on spokojnie sam ze stanu 0 zacz±æ przemieszczaæ siê. Ale trochê szkoda mi tak du¿ego poboru pr±du od razu na pocz±tku lotu - jak pisa³em powy¿ej dwie szuszarki wysokoobrotowe na pok³adzie :?
Edytowane przez Andy dnia 05.05.2013 13:45