Tytu³: RC P³ock :: Ankieta - silnik 100ccm

Dodane przez Quba dnia 17.12.2013 21:13
#1

Witam. Mam pytanie do wszystkich modelarzy zainteresowanych kupnem silników o pojemno¶ci 50 i 100ccm. Otó¿ jestem studentem i pasjonatem silników spalinowych. Odk±d zainteresowa³em siê modelarstwem w mojej g³owie ¶wita pomys³ zaprojektowania i wykonania silnika w uk³adzie B2 o poj. 100ccm. By³by to silnik dwusuwowy, z przep³ukaniem zwrotnym, zasilany membranowo. Moc wynosi³aby ok. 7KM. Masa ok. 2200g. Kad³ub zosta³by odlany z mojego projektu, za¶ cylindry z t³okami zapo¿yczy³bym od chiñczyków...
I teraz najwa¿niejsze - cena. taki silnik kosztowa³by ok. 700z³. W zale¿no¶ci od eksploatacji trzeba by by³o wymieniaæ cylindry z t³okami co kosztowa³oby ok. 100z³ (my¶lê, ¿e raz na 2 sezony- wynika to z moich do¶wiadczeñ z tymi cylindrami).
Do silnika konieczny by³by elektroniczny zap³on (to ju¿ we w³asnym zakresie lub dok³ada³bym O.S. Maxa lub Saito za odpowiedni± dop³at±. )
Czy kto¶ by³by zainteresowany kupnem takiego silnika w przysz³o¶ci? Jest to swego rodzaju badanie rynku - chcia³bym zainwestowaæ w badania nad takim silnikiem. Kosztuje to du¿o z³otówek i czasu, dlatego chcê sprawdziæ czy kto¶ chcia³by takie co¶ posiadaæ. Pozdrawiam.

Dodane przez Piotrek B dnia 17.12.2013 21:57
#2

A wa³ korbowy?? Takie rzeczy to dla chwa³y raczej siê robi, albo na pracê dyplomow±. ¯eby to sprzedawaæ to musia³ by¶ potestowaæ kilka lat. No chyba, ¿e jeste¶ tak dobry, ¿e zrobisz ¶wietny silnik za pierwszym podej¶ciem. A co do zainteresowania, to nie widzia³em u nas na lotnisku silników o takiej pojemno¶ci.

Dodane przez SlavikS dnia 18.12.2013 07:14
#3

1) 700 z³ za silnik o tej pojemno¶ci to rewelacyjna cena.
2) Faktycznie ma³o kto potrzebuje takich silników - to ju¿ klasa gigantów, na któr± trzeba duuu¿o kasy, a kto tak± kasê ma to raczej na silniku oszczêdza³ nie bêdzie.
3) Piotrek chyba ma racjê. Zrobiæ dobry silnik za pierwszym razem raczej graniczy z cudem.
4) Jak zrobisz dobry silnik o takich pojemno¶ciach to na pewno sprzedasz go za wiêksz± kasê ;) - próbuj - pasjonaci pchaj± ten ¶wiat naprzód !!!

Dodane przez Quba dnia 18.12.2013 16:44
#4

Hmm. Nie jest to pierwszy silnik w moich rêkach - to oczywiste. Mo¿e nie jestem znawc±, ale jak pisa³em to moja pasja. Wa³ korbowy mie¶ci siê w kad³ubie, on te¿ zostanie indywidualnie wykonany. - Prawdê mówi±c ca³y silnik jest ju¿ zaprojektowany.
W³asnie o to mi chodzi - akurat w P³ocku takich samolotów nie ma.. Dlaczego? G³ównie przez ceny silników. Du¿y model potrafi kosztowaæ 2tys i wy¿ej + silnik czyli kolejne 2 tys. Widzia³em ju¿ kilka modeli klasy F4G z silnikami robionymi w domu przy imadle ze wzglêdu na koszta. Tu zrodzi³ siê mój pomys³ zrobienia taniego silnika o przyzwoitej jako¶ci...
Silnik bêdzie tak¿e materia³em na pracê in¿yniersk±.

Sam silnik bd gotowy na lipiec 2014. Teraz moje pytanie czy kto¶ chcia³by dostaæ jeden z takich silników i przetestowaæ go w powietrzu?

Od stycznia silnik bd testowany. Wszystko bd na stronie internetowej - najprawdopodobniej www.qubab2engines z jak±¶ koñcówk±...

Zwracam siê szczególnie do P³ockich modelarzy o zainteresowanie ze wzglêdu na to, ¿e te silniki wraz z innymi najprawdopodobniej bêd± wykonywane pod P³ockiem.

Jest tak¿e pomys³ wykonywania silników ¿arowych w uk³adzie B2, ale to ju¿ na zamówienie.

Szkoda, ¿e nikt nie mia³ do czynienia z du¿ymi modelami... W³a¶nie to chcê zmieniæ i zachêciæ wszystkich do inwestycji w du¿e zabawki. Sam mia³em tylko kilka razy okazjê pilotowaæ co¶ powy¿ej 2m rozp. i muszê przyznaæ, ¿e jest to jak narkotyk. :)


Dodane przez SlavikS dnia 19.12.2013 08:30
#5

No, moja ostatnia zabawka ma 2,10 m rozpiêto¶ci, ale lata na czterotakcie 17 cm3 :)
Do 50 czy 100 trzeba by zrobiæ co¶ sporo wiêkszego. Wydaje mi siê, ¿e jedynym modelarzem, który w P³ocku móg³by potestowaæ te silniki jest Stanis³aw Maci±g. Chyba tylko on mia³by w co taki silnik w³o¿yæ. Mo¿e spróbuj z nim zgadaæ.
A mo¿e za³o¿y³by¶ w±tek z relacj± z budowy silnika na forum?

Dodane przez robloz dnia 19.12.2013 10:19
#6

No i jeszcze kolega z Sierpca.

Dodane przez Quba dnia 19.12.2013 12:51
#7

To prawda, ¿e model musi byæ spory`:)`Ale z drugie strony silniki ¿arowe s± bardzo wysilone, nawet czterotakty. Je¿eli masz Saito FA-100 (z którym mia³em styczno¶æ )`to ca³e 2 KM lataj± razem z Tob±. Chyba, ¿e masz benzynê FG-100, która o dziwo ma bardzo podobn± charakterystykê pracy do FA-100, ale jak na benzynê jest te¿ bardzo wysilona..
Silnik który mam zamiar wykonaæ nie nale¿y do tych pasowanych ciasno wg. np 3 lub 4 klasy tolerancji (bardzo precyzyjny sprzêt) W modelarstwie taka precyzja nie jest potrzebna (to czy ¶mig³o obróci siê 7500 czy 7550 obr/min). Taki silnik mia³by ponad 100N ci±gu czyli wcale nie a¿ tak du¿o, ale stopieñ wysilenia te¿ by³by du¿o mniejszy co korzystnie wp³ywa na wszystko w zasadzie.
Pewnie za³o¿ê, mo¿e komu¶ siê pomys³ spodoba i siê wci±gnie :)

Dodane przez AQUARIUS dnia 19.12.2013 13:02
#8

O silnikach spalinowych nie wiem prawie nic.Ale widz±c determinacjê Kolegi od razu mam ochotê zaproponowaæ jaki¶ projekt grupowy-bo czy du¿y model to du¿y problem? Nie wydaje mi siê. Nie mówiê tu o makiecie ale prostym modelu z kratownicowym kadlubem i klasycznymi drewnianymi skrzydlami krytymi folia. Z checia popilotowalbym tak du¿y model. Moglibysmy podzieliæ siê prac± a przez to i kosztami. S³u¿ê ploterem do styro. Ja jestem zainteresowany.

Dodane przez AQUARIUS dnia 19.12.2013 14:22
#9

A, ¿e grupowa budowa "wiêkszego" obiektu lataj±cego jest fajna i niedroga to widaæ na za³±czonych fotkach. To z czasów kiedy by³em m³ody i bardziej wyluzowany :D:

img40.imageshack.us/img40/3765/6d0w.jpg

img543.imageshack.us/img543/8047/obzk.jpg

img716.imageshack.us/img716/4931/gohs.jpg

Edytowane przez AQUARIUS dnia 19.12.2013 14:23

Dodane przez Quba dnia 19.12.2013 14:45
#10

Ja jestem w stanie dostarczyæ silnik :) Oczywi¶cie nie do takiej wa¿ki... ale do czego¶ wa¿±cego do 12kg my¶lê, ¿e ten silniczek spokojnie wystarczy :)

Dodane przez Quba dnia 19.12.2013 15:38
#11

https://www.youtu...ts6eAuMHE8
https://www.youtu...NCwU#t=179


Taki silnik mo¿na u¿yæ w czym¶ akrobacyjnym albo jakiej¶ pó³ makiecie...

Edytowane przez Quba dnia 19.12.2013 15:47

Dodane przez AQUARIUS dnia 19.12.2013 16:23
#12

A to nie lepszy bylby jakis prosty trenerkowaty gornoplat cos a`la przeskalowany wicherek-w sumie chyba chodzi o przetestowanie silnika?

Dodane przez India dnia 19.12.2013 18:18
#13

Poza propozycj± Aqariusa, proponujê kontakt z Markiem D±browskim.
Specjalista od gigantów i ma co¶ lataj±cego pod taki silnik.
Kontakt przez Maci±ga.
Ps: z takim napêdem spokojnie poleci ta lekka amfibia, Marcin trzymam kciuki.

Dodane przez AQUARIUS dnia 19.12.2013 20:24
#14

Myslalem o czyms takim, ale o rozpietosci powiekszonej do 3 metrow:http://ultralajt....rk=fw#1132
Wprowadzilbym pare uproszczen - skrzydla bez zaokraglonych koncowek, wiecej sosny i sklejki, mniej balsy(ten marabu z linku to wesja leciutka pod napêd elektryczny), ¿ebra skrzyde³ styrodurowo balsowe.

Edytowane przez AQUARIUS dnia 19.12.2013 20:34

Dodane przez robloz dnia 19.12.2013 21:06
#15

Pomys³ mo¿e i ciekawy, ale gdzie to robiæ, a pó¼niej trzymaæ?. No i transport?

Dodane przez Quba dnia 19.12.2013 21:06
#16

Pomys³ jest bardzo dobry tylko, ¿e:
1) Silnik jest dosyæ szeroki ok. 300mm
2) na ja³owym ma baaardzo du¿e wibracje - kad³ub musi byæ solidny
3) podwozie winno mieæ amortyzacjê - masa uro¶nie

Je¿eli chodzi o testowanie silnika to przyda³by siê jaki¶ dolnop³at z mo¿liwo¶ci± uzyskania przeci±¿eñ - sprawdzi³oby w ten sposób np. uk³ad zasilania i pozosta³e komponenty :)
To te¿ jest fajny prosty pomys³, z tym , ¿e oprócz pracy w locie poziomym nic ciekawego siê nie dowiemy :) Ale to ju¿ wybór P³ockich modelarzy - ja dostarczam silnik, Wy wystawiacie opiniê i w przysz³o¶ci ka¿dy kupuje po jednym :) :) :)

Dodane przez AQUARIUS dnia 19.12.2013 21:22
#17

No tak ten górnop³at to raczej do takiego niedzielnego latania. Ale przecie¿ nic nie sti na przeszkodzie, ¿eby zrobiægo solidnie, a co do przeci±¿enia to chyba nie ma wiêkszego problemu- akrobacja na górnop³atach te¿ jest do zrobienia. Co do wibracji to czy nie zniweluje ich mocowanie na gumowych lordach ?Masz mo¿e plany tego silnika?

Edytowane przez AQUARIUS dnia 19.12.2013 21:25

Dodane przez SlavikS dnia 19.12.2013 21:49
#18

Piszê siê na robotê grupow± :)
Wydzier¿awimy kawa³ek hangaru od AZM albo motolotniarzy na trzymanie takiego ptaszka ;)
Nowe wyzwanie - podoba mi siê ::

Dodane przez Quba dnia 19.12.2013 21:54
#19

hmm. Silnik stoi w inventorze (program do projektowania) wiêc zale¿y co chcia³by¶ wiedzieæ konkretnie :) ? Bardzo podobny do tego silnika jest silnik DLA 112 ( na nim siê wzorowa³em ) tyle, ¿e jest troszkê wiêkszy :)

W praktyce mocuje siê go "twardo" czyli na sztywno do kad³uba. Mo¿na oczywi¶cie u¿yæ gum (rozwi±zanie z kosiarek), musi mieæ ona precyzyjnie okre¶lon± charakterystykê, bo mo¿e jeszcze pogorszyæ sprawê - to jest do wymy¶lenia :) Trzeba liczyæ siê tym, ¿e wibracje s± du¿e. Spójrz na ten filmik co Ci wys³a³em.. Model trzêsie siê niemi³osiernie...

Dodane przez AQUARIUS dnia 19.12.2013 22:21
#20

Konkretnie to wystarczy³by jakis rysunek w trzech rzutach, podejrzewam, ¿e mo¿na z tego programu wypu¶ciæ pdfa lub epsa, ewentulanie dwg? Móg³bym sobie na szybko naszkicowaæ plan takiego modelu. Co do budowy-ka¿dy wzi±³by na warsztat jenen element, a potem wspólny monta¿. Co do wibracji - nie znam siê na tym, ale czy one nie s± spowodowane np. ¼le wywa¿onym ¶mig³em? Ka¿dy uk³ad kinetyczny, gdzie s± jakie¶ si³y bezw³adno¶ci mo¿e chyba mieæ wibracje-kwestia wywa¿enia poszczególnych elementów i amortyzacji-tak mi siê wydaje.

Dodane przez Quba dnia 19.12.2013 22:46
#21

Je¿eli chodzi Ci o uk³ad kinematyczny to taki nas nie interesuje bo w nim nie wystêpuj± si³y bezw³adno¶ci... Je¿eli chodzi o uk³ad dynamiczny, to rzeczywi¶cie niewywa¿one ¶mig³o pogarsza sprawê, ale nawet dobrze wywa¿ony silnik i tak ma wibracje. Jedynie silnik rzêdowy 8-cylindrowy mo¿na wywa¿yæ idealnie. Ka¿dy B2 bd szala³ w stanie nieustalonym - na biegu ja³owym. Poszukaj filmików z silnikiem DLA 112 i tam zobaczysz jak one pracuj±.
My¶lê, ¿e jak model bd dobrze zrobiony to wszystko bd ok :) Trzeba pamiêtaæ, ¿e du¿y model to trochê matmy - sam jestem pocz±tkuj±cym modelarzem, wiêc w kwestii konstrukcji nic nie doradzê, w ka¿dym razie wszystko trzeba dobrze policzyæ. Jutro zrobiê w±tek z silnikiem i zamieszczê wszystkie inf :)))
Pozdrawiam.

Dodane przez AQUARIUS dnia 20.12.2013 11:08
#22

Hm nie s±dzê,¿eby który¶ z nas "liczy³" swoje modele- a mimo to raczej siê nie zdarza,¿eby nie spe³nia³y swoich funkcji.Nie wiem jak koledzy ale ja podchodze do tego empirycznie i o obliczeniach nie mam zielonego pojêcia(na szczê¶cie!);).Troche modeli sklecilem od podstaw stosuj±c pewne japrostsze zasady odno¶nie k±tów zaklinowania, ¶rodka ciê¿kosci i wytrzyma³o¶ci.Je¶li potrzebujesz projektu modelu z obliczeniami to bêdzie ciê¿ko...

Dodane przez Quba dnia 20.12.2013 11:34
#23

Ja nie potrzebuje- chodzi o to, ¿eby model siê nie rozpad³ :) I tyle :P Ja mam sporo pracy przy silniku, poza tym nie jestem na miejscu, wiêc moja pomoc przy budowie samego modelu w praktyce ograniczy siê pewnie do minimum. Co ok. miesi±c jestem w P³ocku. Ale jaki¶ element chêtnie wykonam, je¿eli bd potrafi³. :)
My¶lê, ¿e próbna wersja silnika bd gotowa w marcu i jako¶ wtedy bym go dostarczy³ :)

Dodane przez robloz dnia 20.12.2013 11:53
#24

A ja mam pytanko: kto z nas ewentualnie odwa¿y siê pilotowaæ taki model? :D;)

Dodane przez AQUARIUS dnia 20.12.2013 12:39
#25

Ja z chêci±-je¶li to bêdzie górnop³at.

Dodane przez Piotrek B dnia 20.12.2013 12:58
#26

Ja te¿ mogê. Wy zróbcie, ja rozbijê:D

Dodane przez Quba dnia 20.12.2013 13:23
#27

Ja tak¿e chêtnie bym tym polata³ - my¶lê, ¿e ka¿dy kto ten model by budowa³ i czu³by siê na si³ach mia³by mo¿liwo¶æ polataæ...
Lotnisko jest idealnym miejscem, zreszt± my¶lê, ¿e jakby go fajnie okleiæ to by³aby to super reklama dla rcplock :) ::

Dodane przez Quba dnia 21.12.2013 15:59
#28

YouTube Video


http://www.youtub...0-nXQ1FW2I

Silnik DA 100 . Chyba co¶ podobnego AQUARIUS masz na my¶li ?

Edytowane przez Andy dnia 22.12.2013 18:19