Tytu³: RC P³ock :: Bies
Dodane przez jarekrum dnia 24.06.2016 22:44
#1
Dosta³em od Roberta plany. Dotar³y dzi¶ deski balsowe. S±dzê wiêc, ¿e w koñcu powoli bêdê móg³ z czym¶ ruszyæ. Jak najlepiej przenie¶æ zarys boku kad³uba na deskê? Nak³uwaj±c przez plan, czy mo¿e odbiæ go i wyci±æ? Je¶li deska jest wê¿sza, ni¿ wysoko¶æ kad³uba, to czy wystarczy kleiæ j± do czo³a i podkleiæ listw± szeroko¶ci np. 1 cm?
Dodane przez robloz dnia 25.06.2016 12:19
#2
Deski balsowe klei siê w nastêpuj±cy sposób. Przyk³adasz dwie (lub wiêcej )deski do czo³a, naklejasz ta¶mê klej±c± w miejscu ³±czenia, nastêpnie sk³adasz deski jak na zawiasie smarujesz klejem i rozk³adasz na p³askiej powierzchni. Zbierasz nadmiar kleju i masz gotowe po³±czenie - nic nie podlejasz, nawet nie widaæ miejsca klejenia (pod warunkiem dok³adnego wykonania :D )
Bies ma prosty kad³ub, to wymiary przenosi³em za pomoc± przyrz±du zwanego linijk± lub cyrklem.
Obejrzyj budowê mojego Turbulenta, zasada budowy Biesa bêdzie identyczna.
Edytowane przez robloz dnia 25.06.2016 12:21
Dodane przez jarekrum dnia 25.06.2016 14:50
#3
Ok. Przed wrêg± W1 jest kreska ze strza³k± i z opisem "+1". Czy mam wyci±gn±æ mordê do tej kreski?
Edytowane przez jarekrum dnia 25.06.2016 14:50
Dodane przez robloz dnia 25.06.2016 19:22
#4
Kad³ub robisz do w1. Te +1 to jest tylko info ¿e trzeba dolozyc koncowke maski silnika która jest narysowana wyzej.
Edytowane przez robloz dnia 26.06.2016 10:08
Dodane przez jarekrum dnia 26.06.2016 11:21
#5
Rozumiem. Skoro pó³ka akumulatora biegnie a¿ do W4 to tylko W1 i W4 bêd± mia³y pe³n± wysoko¶æ, a W1a,W2 i W3 tylko do pó³ki, tak? Mam 3 deski 5 mm, to mo¿e z nich zrobiæ wszystkie wrêgi?
Edytowane przez jarekrum dnia 26.06.2016 11:22
Dodane przez robloz dnia 26.06.2016 11:59
#6
Pó³kê i wrêgi sobie na razie daruj. Zrób na pocz±tek dwa boki kad³uba, wzmocnione listewk± od góry i dodatkow± bals± od do³u. Deski 5mm s± przeznaczone do innego celu.(zakoñczenie skrzyde³ i stateczniki) CDN.
Dodane przez jarekrum dnia 26.06.2016 21:33
#7
Zosta³o dokleiæ listwy. Jak ju¿ bêd±, to czas na wrêgi?
Dodane przez jarekrum dnia 26.06.2016 21:35
#8
Zaczynam sobie wyobra¿aæ, co siê czuje, gdy siê rozbije samodzielnie zbudowany model:o
Edytowane przez jarekrum dnia 26.06.2016 21:36
Dodane przez Andy dnia 27.06.2016 06:38
#9
Oj tam, oj tam - zbudujesz kolejny. Na tym polega nasze hobby - ;)
Dodane przez robloz dnia 27.06.2016 09:02
#10
Wyobra¼ sobie co bêdziesz czu³ przed oblotem :D
A tak na powa¿nie, nie ma co o takich rzeczach my¶leæ. Inaczej robi³o by siê modele wystawowe.
Dodane przez jarekrum dnia 27.06.2016 09:48
#11
Ooo, jeszcze d³uga droga, ale ju¿ zaczynam siê niepokoiæ. Chyba potrzebny bêdzie pampers:).
W miêdzy czasie, a ¿onie mówiê, ¿e najpierw, budujê taras. Wiêc mo¿na uspokoiæ sko³atane nerwy. Kantówki 10x10; nic siê nie po³amie:)
Dodane przez jarekrum dnia 02.07.2016 00:20
#12
Po dzisiejszych konsultacjach z Robertem my¶la³em, ¿e przez tydzieñ nie bêdê mia³ pytañ. A tu masz. W oczekiwaniu na sklejkê na wrêgi patrzê na p³aty. Czy zaznaczona listwa mo¿e byæ z balsy 2 mm?
Dodane przez jarekrum dnia 02.07.2016 00:23
#13
Ups, po wczorajszych konsultacjach. Ju¿ po pó³nocy:).
Dodane przez robloz dnia 02.07.2016 12:20
#14
Mo¿e byæ.
Dodane przez jarekrum dnia 03.07.2016 10:38
#15
¯ebro dolne pomniejszê o grubo¶æ poszycia;
Dodane przez jarekrum dnia 03.07.2016 10:41
#16
Ale mam jeszcze w±tpliwo¶æ co do konstrukcji p³ata z ty³u. Czy powinienem listwê wkleiæ tu:
Dodane przez jarekrum dnia 03.07.2016 10:43
#17
Czy dalej, tzn. tu:
Edytowane przez jarekrum dnia 03.07.2016 10:44
Dodane przez robloz dnia 03.07.2016 13:50
#18
Drugie zdjêcie.
Dodane przez jarekrum dnia 03.07.2016 15:48
#19
Dziêki. Czyli w sumie ostatnie zdjêcie - d³u¿sze ¿ebro, tak?
Dodane przez robloz dnia 03.07.2016 16:10
#20
Tak, na wierzch pó¿niej dochodzi nak³adka tak jak na kesonie.
Dodane przez jarekrum dnia 03.07.2016 19:49
#21
Ok. No to mam ju¿ szablony ¿eber do obydwóch p³atów.
Edytowane przez jarekrum dnia 03.07.2016 19:50
Dodane przez jarekrum dnia 03.07.2016 20:42
#22
Robert, czy listwy sosnowe 5x3 w p³atach maj± byæ z jednego odcinka przez lewy i prawy p³at, czyli po 101 cm? Je¶li tak, to czy mo¿e byæ 100 cm? Mam tak± d³ugo¶æ listewek. Brakowa³o by po pó³ cm na stronê.
Dodane przez robloz dnia 03.07.2016 21:49
#23
Mog± ( a nawet musz± )byæ dwie bo i tak w ¶rodkowej czê¶ci masz ³±cznik ze sklejki ustalajacy wznios, który po³±czy listewki.
Dodane przez jarekrum dnia 04.07.2016 08:02
#24
Aaa, no w³a¶nie:).
Dodane przez jarekrum dnia 06.07.2016 10:45
#25
Czy ten element p³ata górnego, skoro nie bêdzie lotek, mogê zrobiæ z jednego kawa³ka? Czy muszê z trzech, tak, jak pokazuj± s³oje?
Dodane przez robloz dnia 06.07.2016 10:59
#26
Mo¿esz z jednego.
Dodane przez jarekrum dnia 06.07.2016 11:30
#27
To faktycznie nie tak bardzo skomplikowany model. Mo¿e ca³y wystrugam z jednego kawa³ka balsy :).
Edytowane przez jarekrum dnia 06.07.2016 11:30
Dodane przez jarekrum dnia 06.07.2016 15:48
#28
Wrêga W2 mimo, ¿e ma byæ tylko do pó³ki akumulatora, to jeszcze wybraæ ¶rodek? A mo¿e, jak wybrany ¶rodek, to daæ j± do samej góry?
Edytowane przez jarekrum dnia 06.07.2016 15:48
Dodane przez jarekrum dnia 13.07.2016 15:35
#29
Na t± chwilê jest tyle w jednym kawa³ku:
Dodane przez jarekrum dnia 13.07.2016 15:54
#30
Podpowiedzcie mi, jak rozwi±zaæ sp³yw p³ata - te falbanki. Mo¿e zrobi³em za krótkie ¿ebra?
Dodane przez jarekrum dnia 13.07.2016 16:00
#31
Choæ w zasadzie d³ugo¶æ ¿eber jest zgodna z planem.
Dodane przez robloz dnia 13.07.2016 17:56
#32
Mo¿esz to zrobiæ na dwa sposoby
Edytowane przez robloz dnia 13.07.2016 17:57
Dodane przez jarekrum dnia 13.07.2016 19:39
#33
Dziêki. Ten drugi sposób wydaje siê ³atwiejszy. Czyli po prostu ¶ci±æ czubki z ty³u ¿eber i wstawiæ ten pomarañczowy obszar? Wspomina³e¶,¿eby nie ¶cinaæ skosu do zera, tylko zostawiæ jak±¶ grubo¶æ. 2 mm na koñcu bêdzie dobrze?
Dodane przez robloz dnia 13.07.2016 21:05
#34
Dok³adnie, tylko pamiêtaj o grubo¶ci nakladek/pasków na ¿eberkach.
Dodane przez jarekrum dnia 15.07.2016 11:34
#35
Robert, patent, który mi przekaza³e¶, z p³yt± gipsow± i foli± jest Nr 1. Prawdziwa frajda...I dok³adnie :).
Dodane przez jarekrum dnia 16.07.2016 11:20
#36
Poni¿ej pierwsza przymiarka. Bêdê wdziêczny za s³owa krytyki.
Edytowane przez jarekrum dnia 16.07.2016 11:21
Dodane przez jarekrum dnia 16.07.2016 11:27
#37
Mam te¿ zwyczajowo pytania. Czy wystarczy 8 mm szeroko¶ci ¿eber na po³±czeniu prawego i lewego p³ata? Planujê przewierciæ pod 2 plastikowe ¶ruby mocuj±ce M3.
Dodane przez jarekrum dnia 16.07.2016 11:30
#38
Jak zamocowaæ statecznik pionowy? Czy wkleiæ balsê w kad³ub i przewierciæ, a w statecznik w³o¿yæ ko³ki?
Dodane przez robloz dnia 17.07.2016 10:17
#39
W dolnej czê¶ci st. pionowego robisz naciêcia na poprzeczne listwy st. poziomego. Wklejasz pionowy i uzupe³niæ trzeba po¿niej brakuj±ce fragmenty.
Dodane przez jarekrum dnia 17.07.2016 13:07
#40
Ok. A czy stateczniki poziomy i pionowy najpierw oklejamy foli±, potem sklejamy ze sob±, czy najpierw sklejamy je ze sob±, a oklejamy wszystko na koñcu?
Dodane przez robloz dnia 17.07.2016 14:21
#41
To zale¿y od modelu, ten jest prosty to oklejalem po sklejeniu w ca³o¶æ.
Dodane przez jarekrum dnia 17.07.2016 16:49
#42
Ok. Robert, wspomina³e¶ kiedy¶ o prêtach wêglowych do mocowania p³ata dolnego. Widzê, ¿e jeszcze muszê domówiæ sklejkê 0,4 mm na wzmocnienia steru wysoko¶ci i steru kierunku ( te trójk±tne nak³adki). Jaki powinienem wzi±æ prêt wêglowy ? Co jeszcze bêdzie mi potrzebne? Fo³ia i ko³a na pewno, czy co¶ jeszcze? A którêdy bêdê wk³ada³ pakiet? Czy s± gotowe jakie¶ zamki do klapki? I jeszcze nie wiem jednego; Jakie elementy bêdê potrzebowa³ do przeniesienia napêdu z 1 serwa na 2 lotki?
Dodane przez robloz dnia 17.07.2016 19:53
#43
A którêdy bêdê wk³ada³ pakiet?
w moim by³a zdejmowana przednia czê¶æ kad³uba, od maski do wspornika skrzyd³a.
Czy s± gotowe jakie¶ zamki do klapki?
Na magnesy
Reszta na PW
Edytowane przez robloz dnia 17.07.2016 20:17
Dodane przez jarekrum dnia 30.07.2016 12:37
#44
Podczas klejenia p³atów do docisku rewelacyjne s± elastyczne miesiêczniki National Geographic.
Edytowane przez jarekrum dnia 30.07.2016 12:41
Dodane przez jarekrum dnia 30.07.2016 12:39
#45
A do kad³uba póki co m³otek i kowad³o.
Dodane przez jarekrum dnia 30.07.2016 12:42
#46
Ster wysoko¶ci i kierunku:
Dodane przez robloz dnia 31.07.2016 08:12
#47
A do kad³uba póki co m³otek i kowad³o.
No z tym balastem to przesadzi³e¶.... :D
Mam nadziejê, ¿e zawiasów jeszcze nie wkleja³e¶ na sta³e (ciê¿ko to pó¿niej okleiæ).
Szczelina na kierunku za du¿a i chyba st. poziomy i kierunek bêd± na siebie zachodziæ ale mo¿e to tylko wygl±da na fotce.
A tak w ogóle to czysta i dok³adna robota. ::
zamieszczaj fotki w jednym po¶cie a nie w kilku (np. ostatnie w trzech), lepiej siê przegl±da.
Edytowane przez robloz dnia 31.07.2016 15:31
Dodane przez jarekrum dnia 01.08.2016 13:40
#48
Dziêki za s³owa pokrzepienia, bêdê wdziêczny te¿ za krytykê, w koñcu to pierwszy model:). Co do obci±¿enia, modli³em siê, ¿eby siê nie zsunê³o:). M³otek 3 kg, kowad³o podobnie. Obok klei³ siê p³at dolny, ale go zabra³em dla bezpieczeñstwa. Zawiasów nie wklei³em jeszcze. Szczeliny s± na razie przypadkowe, zrobiê mniejsze. Zdjêcie przek³amuje, stery na siebie nie zachodz±.
Dodane przez jarekrum dnia 05.08.2016 21:35
#49
Pokrywa pakietu i reszty gratów:
Dodane przez jarekrum dnia 05.08.2016 21:43
#50
Waga w stanie, jak poni¿ej, z pakietem na pok³adzie to 673 g.
Dodane przez jarekrum dnia 05.08.2016 21:58
#51
Prze¶wit w/g planu to 30 mm. Serce boli, jak siê patrzy na skalpy na Waszych modelach po l±dowaniu na trawie ze stercz±cymi badylami. Co s±dzicie, czy jakbym go podniós³ na ko³ach do 55 mm to wygl±da³by bardzo pokracznie?
Edytowane przez jarekrum dnia 05.08.2016 22:03
Dodane przez robloz dnia 06.08.2016 09:08
#52
::
Co s±dzicie, czy jakbym go podniós³ na ko³ach do 55 mm to wygl±da³by bardzo pokracznie?
Zrób przymiarkê i zobacz. :D
Przymierz ¶mig³o 9x5 (bo takie prawdopodobnie bêdzie) i zobacz ile bêdzie do ziemi w poziomym po³o¿eniu kad³uba.
Tylko wy¿sze podwozie to wy¿ej po³o¿ony ¶rodek ciê¿ko¶ci, co przy dwup³acie ma lekkie znaczenie.
Edytowane przez robloz dnia 06.08.2016 13:58
Dodane przez jarekrum dnia 06.08.2016 14:55
#53
Przy prze¶wicie 50 mm od osi silnika do ziemi mam 160 mm, czyli ¶mig³o by³oby 45,7 mm do ziemi.
Dodane przez SlavikS dnia 08.08.2016 07:22
#54
:: - ³adna robota.
Dodane przez robloz dnia 08.08.2016 10:08
#55
- ³adna robota.
Dok³adnie. Jak skoñczy Biesa ,to niech siê zabiera za jak±¶ makietê na maja 2017. :D
Dodane przez jarekrum dnia 08.08.2016 18:13
#56
Uff! Pierwszy p³at oklejony. Prawdziwe sado - maso. Próbujê to polubiæ:).
Dodane przez SlavikS dnia 08.08.2016 21:03
#57
Na fotce wygl±da jakby folia nie by³a naprê¿ona.
Nikt nie obiecywa³, ¿e bêdzie przyjemnie ;) Prawdziwe sado maso to naklejanie folii na foliê :D
Dodane przez jarekrum dnia 08.08.2016 21:38
#58
To chyba jedyne zdjêcie, na którym wygl±da gorzej, ni¿ w realu:). Obejrza³em jeszcze raz. Folia jest naprê¿ona.
Dodane przez SlavikS dnia 08.08.2016 23:05
#59
::
Dodane przez jarekrum dnia 15.08.2016 23:53
#60
Os³ona silnika - wysz³o 25 g:
Dodane przez jarekrum dnia 23.08.2016 12:37
#61
No to gotowy do startu:). Waga 989 g. Silnik Emax GT2210/13, 1270 KV, ¶mig³o 10x5. Wydawa³o mi siê, ¿e bêdzie l¿ejszy, ale w ostatnich godzinach w jaki¶ magiczny sposób nabiera³ na wadze. Robert, wielkie dziêki za wszelkie wskazówki.
Dodane przez Piotrek B dnia 23.08.2016 12:40
#62
Mo¿e kiedy¶ na dwa polatamy. Mój jeszcze ¿yje :)
Dodane przez jarekrum dnia 23.08.2016 19:42
#63
Bardzo dobry pomys³ :). A mo¿e jeszcze kto¶ ma Biesa, to by jaki¶ zlot Biesów mo¿na zrobiæ :).
Dodane przez jarekrum dnia 24.08.2016 14:36
#64
Bies zosta³ ulotniony:). Frajda niesamowita. Ju¿ nie wiem, co sprawia wiêksz± przyjemno¶æ: budowaæ, czy lataæ. Chyba jednak lataæ, ale modelem w³asnorêcznie zbudowanym. Jak nie wieje lata, jak pszczó³ka, jak dmuchnie mocniej to robi siê nerwowy. Próba startu z kó³ nie powiod³a siê, po³owê energii posz³o na koszenie trawy. Z rêki poszed³ bardzo ³adnie. L±dowanie...z akcentem na koniec:). Poni¿ej kilka sekund s³abego filmu. By³em sam, kamerkê przyklei³em do radia, a by³em skupiony nie na kadrowaniu, a na modelu.
https://youtu.be/...
Edytowane przez jarekrum dnia 24.08.2016 14:38
Dodane przez SlavikS dnia 24.08.2016 15:06
#65
:: - próby startu z kó³ek i pierwszy start z rêki widzia³em w kamerce.
Dodane przez robloz dnia 24.08.2016 15:38
#66
:: Super, model w jednym kawa³ku, to najwa¿niejsze.
Dodane przez grkaminski dnia 24.08.2016 17:53
#67
A ja widzia³em z góry :) Fajny model. Gratulacje!
Dodane przez jarekrum dnia 24.08.2016 19:55
#68
O! To Ty ¶mig³owcem LPR zatoczy³e¶ kr±g nade mn±? Mój te¿ ¿ó³ty, przypuszcza³em wiêc, ¿e ¶mig³owiec wraca³ sprawdziæ, czy mu siê co¶ nie urwa³o :).
Po po³udniu na ³±kach mia³em æwiczenia: sk³on i wyk³on :). Nie wia³o ju¿, wiêc zauwa¿y³em, ¿e Bies lata jednak nie tak dobrze. Na gazie zadziera³ do góry i skrêca³ w lewo. Po kilkunastu l±dowaniach i regulacjach k±tów leci ju¿ prosto, ale chyba jeszcze zadziera nos do góry. Przerwa³em t± umiarkowanie ekscytuj±c± zabawê, bo zauwa¿y³em wyklejony zawias steru kierunku. Wieczorem wklejê, a jak jutro bêd± warunki to dzia³am dalej.
Dodane przez robloz dnia 24.08.2016 20:19
#69
A na planie nie by³y zaznaczone k±ty silnika?
Dodane przez jarekrum dnia 24.08.2016 20:29
#70
Nie, na planie nie ma. S± tylko k±ty zaklinowania p³atów. Wydaje mi siê, ¿e teraz ustawienie jest w miarê poprawne, w ka¿dym razie ju¿ bliskie prawdy. Zastanawiam siê, czy nie zrobiæ jakiego¶ przymiaru, ¿eby "zapamiêtaæ" to po³o¿enie przed kolejnymi regulacjami. W tej chwili oprócz oryginalnej podk³adki 2 stopnie mam jeszcze kilka ró¿nych przypadkowych dystansów, które planujê docelowo zast±piæ czym¶ porz±dnym.
Dodane przez jarekrum dnia 24.08.2016 20:35
#71
Na razie wygl±da to tak:
Dodane przez xjm dnia 24.08.2016 22:51
#72
Jakie ustawi³e¶ k±ty silnika?
Dodane przez robloz dnia 24.08.2016 23:37
#73
Ja do regulacji k±ta u¿ywam podk³adek pod nakrêtki. Zawsze ³atwo zapamiêtaæ ile ich jest pod ka¿d± srub± .
Dodane przez jarekrum dnia 25.08.2016 08:35
#74
W prawo 4°, w dó³ 5°. Mimo to neutrum dla steru wysoko¶ci to ster lekko opuszczony. Jadê do sklepu po podk³adki. Wiem ju¿ te¿, dlaczego proponowa³e¶ wymieniæ wkrêty mocuj±ce silnik na ¶ruby z nakrêtkami :). Wydrukowa³em du¿y k±tomierz, usztywniê go i pomierzê k±ty zaklinowania.
Dodane przez Piotrek B dnia 25.08.2016 14:42
#75
A mój, czyli ten produkcji Roberta chyba mia³ tak samo. Ja tam taki drobiazgowy nie by³em i mi to nie przeszkadza³o. A po naprawie jeszcze nie lata³, a to ju¿ ze dwa lata :)
Edytowane przez Piotrek B dnia 25.08.2016 14:43
Dodane przez jarekrum dnia 25.08.2016 14:58
#76
Dosta³ pociskiem samonaprowadzaj±cym?
Dodane przez xjm dnia 25.08.2016 22:53
#77
robloz napisa³/a:
Ja do regulacji k±ta u¿ywam podk³adek pod nakrêtki. Zawsze ³atwo zapamiêtaæ ile ich jest pod ka¿d± srub± .
Te¿ tak robiê. Dla mocowania silnika elektrycznego zastosowa³em cienki (co¶ ok. 0,5mm) laminat szklano-epoksydowy pokryty dwustronnie foli± miedzian± (p³ytka drukowana). Pomimo bardzo ma³ej grubo¶ci jest bardzo sztywny, co umo¿liwia precyzyjn± regulacjê k±tów ustawienia silnika poprzez dok³adanie podk³adek. Daje mo¿liwo¶æ przylutowania nakrêtek z gwintem metrycznym mocuj±cych silnik. Warstwa miedzi od strony silnika dodatkowo intensyfikuje jego ch³odzenie.
Dodane przez jarekrum dnia 25.08.2016 23:05
#78
Dobry pomys³. A czym kleisz laminat do drewnianej reszty?
Dodane przez xjm dnia 25.08.2016 23:28
#79
Z klejeniem po³±czeñ z ró¿nych materia³ów mam zawsze dylemat i staram siê najpierw robiæ próby przyczepno¶ci kleju do konkretnych powierzchni (jak± maj± adhezjê wzglêdem ró¿nych materia³ów).
Teraz np. zastanawiam siê czym skleiæ gniazdo wykonane z blaszki stalowej (element zamkniêcia magnetycznego kabiny) do p³ytki balsowej i to tak, by by³a mo¿liwo¶æ ustawienia w czasie klejenia po³o¿enia tego gniazda (dlatego CA odpada - za szybki). Zaraz bêdê mia³ dylemat, czym skleiæ kabinkê z balsowym jej spodem.
A wracaj±c do Twego pytania to dok³adnie nie pamiêtam, ale chyba u¿y³em jakiego¶ kleju Pattex-u.
Edytowane przez xjm dnia 25.08.2016 23:29
Dodane przez jarekrum dnia 25.08.2016 23:43
#80
W Twoim przypadku powinien sprawdziæ siê Teroson. Klei³em kiedy¶ ko³paki do felg aluminiowych, potrzaska³y zaczepy, a nie mog³em oryginalnych dokupiæ. Po³±czenie jest elastyczne, jak silikon, ale nie mog³em potem ich oderwaæ. Kupisz w tubce w Alfie na Kostrogaju.
http://www.loctit...2621751297
Dodane przez Piotrek B dnia 26.08.2016 07:59
#81
jarekrum napisa³/a:
Dosta³ pociskiem samonaprowadzaj±cym?
A¿ tak weso³o nie by³o. Lipol siê w locie zapali³ tylko...
Dodane przez SlavikS dnia 26.08.2016 10:28
#82
xjm napisa³/a:
Teraz np. zastanawiam siê czym skleiæ gniazdo wykonane z blaszki stalowej (element zamkniêcia magnetycznego kabiny) do p³ytki balsowej i to tak, by by³a mo¿liwo¶æ ustawienia w czasie klejenia po³o¿enia tego gniazda (dlatego CA odpada - za szybki). Zaraz bêdê mia³ dylemat, czym skleiæ kabinkê z balsowym jej spodem.
Jak nie wiadomo czym kleiæ to w znakomitej wiêkszo¶ci przypadków sprawdza siê dwusk³adnikowa ¿ywica epoksydowa :) CA nie nadaje siê do klejenia metalu.
Ja magnesy i blaszki do mocowania kabin klejê w jednym czasie na ¿ywicê stosuj±c pomiêdzy elementami, które maj± siê stykaæ przek³adkê z folii. Kabinkê z tworzywa z balsowym spodem proponujê kleiæ na klej kontaktowy np UHU Por.
Dodane przez xjm dnia 26.08.2016 22:51
#84
Przetestowa³em dwa kleje:
-
POXIPOL (prze¼roczysty, spoiwo plastyczne, 10 min.) dostêpny niemal w ka¿dym markecie,
- oraz, za porad± SlavikaS,
UHU, ale nie POR tylko
POWER - ogólnego stosowania, za ok 12 z³.
Zrobi³em test przyczepno¶ci do: metalu, tworzywa (kabinka) oraz balsy.
Wynik: oba kleje daj± doskona³± przyczepno¶æ oraz nadspodziewane mocne po³±czenia.
UHU przy schniêciu nieco zmniejsza objêto¶æ. Oba daj± czas na precyzyjne ustawienia klejonych elementów i po oko³o godzinie trzymaj± jak szalone.
Oczywi¶cie bardzo istotne jest przygotowanie powierzchni (zmatowienie). W przypadku balsy najpierw "impregnujê" j± rzadkim CA, po wyschniêciu matowiejê.
Jeszcze jedna uwaga co do CA. Stwierdzi³em, ¿e kupione w sklepie modelarskim "dedykowane modelarzom" cyjanoakryle (rzadki i gêsty) to jaka¶ kaszana - po utwardzeniu robi± siê matowe, z bia³ym nalotem. Tymczasem popularna "kropelka", nie mówi±c o u¿ywanych przeze mnie wcze¶niej cyjanoakrylach Loctite daj± czyste, prze¼roczyste po³±czenia. To zupe³nie inna liga.
Edytowane przez xjm dnia 26.08.2016 23:05
Dodane przez jarekrum dnia 27.08.2016 11:21
#85
Wyeliminowa³em 150 g o³owiu, czyli wywa¿y³ siê bez dodatkowego obci±¿enia:).
Dodane przez jarekrum dnia 27.08.2016 11:29
#86
O tych Storkach ostatnio rozmawiali¶cie, to i ja zwiêkszy³em prze¶wit:). Teraz do p³ata dolnego jest 80 mm. ¦mig³o ma tyle samo do ziemi. Ze zbo¿a jeszcze nie pójdzie, ale z lotniska mo¿e tak. Ju¿ jak stoi to wygl±da, jakby siê podrywa³:).
e
Dodane przez jarekrum dnia 30.08.2016 13:16
#87
Jak s±dzicie, jaka jest optymalna wysoko¶æ osi silnika wzglêdem p³atów w dwup³atowcu? I czy w ogóle wysoko¶æ zamocowania silnika mo¿e mieæ du¿y wp³yw na jako¶æ lotu? Po zamocowaniu silnka 8 mm ni¿ej mam wra¿enie, ¿e model trudniej precyzyjnie sterowaæ. Przy lekkim wychyleniu lotek reakcja jest niewielka lub ¿adna, przy mocniejszym wychyleniu jest solidne bujniêcie, jakby model w³a¶nie "odklei³ siê" od dotychczasowego kierunku lotu. Zastanawiam siê, czy te reakcje to fakt, czy moje subiektywne odczucia; krótko jeszcze nim latam.
Edytowane przez jarekrum dnia 30.08.2016 13:19
Dodane przez robloz dnia 30.08.2016 13:54
#88
Oj chyba za du¿o kombinujesz. Kto¶ narysowa³ plany i model w/g nich zbudowany lata poprawnie. Po co zmieniaæ ?
Dodane przez Piotrek B dnia 30.08.2016 13:59
#89
robloz napisa³/a:
Oj chyba za du¿o kombinujesz. Kto¶ narysowa³ plany i model w/g nich zbudowany lata poprawnie. Po co zmieniaæ ?
No z tego co pamiêtam, to by³ jeden z najlepiej lataj±cych modeli jaki mai³em przyjemno¶æ "prowadziæ" ::
Dodane przez jarekrum dnia 07.09.2016 20:25
#90
Bies zaczyna lataæ poprawnie. Tzn. ja zaczynam pewnie go poznawaæ:). Mam pytanie do szczê¶liwych posiadaczy dwup³atów: w³±czyæ w silniku hamulec, czy nie? W tej chwili nie mam hamulca i l±duje siê nim z wy³±czonym silnikiem ciekawie, autorotacja dzia³a jak porz±dne klapy. Jakby z kolei hamulec w³±czyæ, to pewnie by lepiej szybowa³, tak?
Edytowane przez jarekrum dnia 07.09.2016 20:27
Dodane przez robloz dnia 07.09.2016 20:45
#91
Po co hamulec? Przecie¿ to nie szybowiec i ma l±dowaæ na silniku.