Tytu³: RC P³ock :: Pierwsza makieta, czas dewagacji.

Dodane przez Grifon dnia 01.10.2017 13:12
#1

Witam Was ponownie, obecnie mam w domu remont wiêc o budowaniu modeli nie ma teraz mowy, ale ten czas my¶lê wykorzystaæ na wybór:

-modelu
-skali
-napedu (spalina-ale jaka)

Samolot do miniaturyzacji powinien posiadaæ:

-sta³e podwozie
-prosta konstrukcje
-mala ilo¶æ detali
-klapy (ale nie koniecznie)
-dokumentacje, zdjêcia
- i co najwa¿niejsze podobaæ siê temu co buduje


Z lektury miniaturowego lotnictwa wynika ¿e najlepiej zbudowaæ RWD 5 :) ale jako¶ mi on nie le¿y. Obecnie przegl±dam internet
I szukam odpowiedniego samolotu dla siebie. Podoba mi siê Bucker Student, ale gorszy mnie ta swastyka. Mo¿e co¶ doradzicie?

Remont potrwa jeszcze z dwa miesiace, wiêc do tego czasu trzeba siê namy¶laæ i zdobyc plany. Ponadto chce zapewniæ kolegów
¿e pomys³ budowy makiety traktuje powa¿nie.

Zdjêcia z ksi±¿ki W. Schiera
Pozdrawiam.



images83.fotosik.pl/832/928ed8a5e871c98d.jpg
images83.fotosik.pl/832/e69736a3f3ea58e9.jpg
images82.fotosik.pl/833/e9b187ac95d25440.jpg

Dodane przez robloz dnia 01.10.2017 19:36
#2

Sam chcia³em kiedy¶ budowaæ ten model. Co do swastyki na moich planach jej nie ma, tylko znak chyba klubu.Przecie¿ mo¿esz wybraæ malowanie powojenne i ju¿ jej nie bêdzie.
images83.fotosik.pl/832/e3a106abb835585am.jpg

Edytowane przez robloz dnia 01.10.2017 19:39

Dodane przez Grifon dnia 01.10.2017 21:33
#3

Niby tak, ale skojarzenia same siê nasuwaj±, onegdaj zacz±³em budowaæ ME 109 i do tej pory
stoi nie wykoñczony , bojê siê powtórki, budowanie na si³ê nie ma sensu. Dwup³atowców z tego okresu jest mnóstwo , ale dolnop³atów to ju¿ znacznie mniej.

Dodane przez xjm dnia 01.10.2017 23:28
#4

Kiedy¶ zbudowa³em Zlina ( http://dlapilota....-26-trener ). Urzek³a mnie jego sylwetka, uk³ad skrzyde³, du¿a, kanciata kabina i "zlinowe" malowanie skrzyde³.
Piekna jest polska Wilga 2000, model której jest nawet sprzedawany do samodzielnego monta¿u ( https://www.bangg...s=category ), choæ tam ani s³owa o polskim pochodzeniu.
Po zbudowaniu Mustanga P51D my¶la³em o zbudowaniu Messershmitta BF109 w tej samej skali, lecz zrezygnowa³em, te¿ ze wzglêdu na znaki...

Dodane przez robloz dnia 02.10.2017 00:57
#5

£adniejsze krzy¿e ni¿ czerwone gwiazdy......;) , ale oczywi¶cie to indywidualna sprawa.

Edytowane przez robloz dnia 02.10.2017 01:01

Dodane przez SlavikS dnia 02.10.2017 08:56
#6

Kryteria do wyboru planu jak najbardziej prawid³owe :) Na naszym forum ju¿ by³o trochê rozwa¿añ nt. wyboru modelu do budowy, wiêc mo¿esz zatrudniæ wyszukiwarkê. Proponujê szukaæ dobrego planu w samolotach z okresu miêdzywojennego u¿ywanych do szkolenia pilotów typu Klemm KL 35, Tiger Moth, Moth Minor, Klemm L 25, BA Swallow, UT-2, Miles M.2 Hawk Trainer, RWD 23, Miles Magister albo w motoszybowcach typu Fournier, choæ one s± niskie na podwoziu i maj± problemy ze startu z trawy co je lekko w moich oczach dyskwalifikuje. Dobre s± te¿ konstrukcje wspó³czesnych mikrolotów typu FlyBaby, które zrobi³ Robert. Niektóre s± tak brzydkie, ¿e a¿ ³adne ;) Za to maj± ma³e obci±¿enie powierzchni i mocy.
Je¿eli kolega kuma po angielsku to polecam lekturê https://www.rcsca...0Plans.htm i ogólnie ten serwis - skarbnica wiedzy dla makieciarzy.
W jakiej skali ma byæ ta makieta? Budowa makiety poch³ania sporo czasu i pieniêdzy, wiêc na pierwsz± makietê proponujê wybraæ konstrukcjê sprawdzon±, która na 100% bêdzie dobrze lataæ i ma dostêpny szczegó³owy plan modelarski z rozrysowanymi wrêgami, ¿ebrami i okre¶lonymi materia³ami, z których elementy trzeba zrobiæ.
Bêdziesz niestety musia³ pój¶æ na kompromis ze swoim gustem estetycznym i wymaganiami u¿ytkowymi.

Dodane przez Grifon dnia 02.10.2017 23:02
#7

Robert i tu masz racjê, z dwojga z³ego to ju¿ wolê niemieckich turystów ni¿ ciemnych bolszewików. S³awek z wspomnianymi tematami o modelach i zawodach to ju¿ czyta³em, tak.:D

Je¶li chodzi o wybór modelu to nawet nie wiedzia³em ¿e istnia³ RWD 23 jakby istnia³y plany , rysunki to bym go robi³, ale z tego co widzia³am to s± ¶ladowe ilo¶ci dokumentacji.
W chwili obecnej zastanawiam siê nad:
Buker Student
Miles M2 hawk major
Moth Minor
Miles magister
Ale z tego co siê doszuka³em to rasowe plany które poleca³ S³awek s± tylko Studenta Motha i Magistera. Je¶li ma to byæ makieta zawodnicza to raczej pójdê po najmniejszej link oporu.

Skala hhhhhyyyy my¶lê ¿e 1/5 posiadam silnik 4T OS 91, ale zdaje siê ¿e jest ciut za ma³y?
Nawet dobrze ¿e nie mam czasu na budowe przynajmniej dobrze siê zastanowie co mi siê podoba.




Dodane przez SlavikS dnia 02.10.2017 23:47
#8

Do tego silnika skala rozpatrywanych przez Ciebie modeli bêdzie idealna. Mój Moth lata na Saito FA100 i mocy ma dostatek :)

Dodane przez robloz dnia 03.10.2017 07:58
#9

Ja mam ASP 91 4T W Fly Baby 4.5 kg. 1:4.5, a wcze¶niej Cesnna Bird Dog - 5kg. 1:5 i w P-11 model z awatara.
Z 6kg Turbulentem sobie ju¿ nie poradzi³.
Tak¿e przy budowie pilnuj wagi.

Edytowane przez robloz dnia 03.10.2017 08:01

Dodane przez Grifon dnia 03.10.2017 17:00
#10

Ja jestem na bakier z budowaniem na lekko, poza tym mam tak± przypad³o¶æ, ¿e uwielbiam lataæ na granicy przeci±gniêcia wiec czasami przydaje siê wiêkszy silnik aby model wyszarpn±æ, oczywi¶cie bez przesady z mocniejszym silnikiem. Student z tego co widze ma niepe³ne pokrycie skrzyde³ co jeszcze bardziej przemawia na jego korzy¶æ. Co do silnika to siê jeszcze zobaczy, ale raczej jestem sk³onny kupiæ nowy a nie starego grata wk³adaæ.

Dodane przez robloz dnia 04.10.2017 08:44
#11

uwielbiam lataæ na granicy przeci±gniêcia


Tak lataæ makiet±, nad której budow± po¶wiêci³o siê sporo czasu i kasy !!! :o

Dodane przez Grifon dnia 04.10.2017 23:24
#12

Nie no ju¿ bym siê jako¶ stopowa³, jako¶ :) tak na marginesie to coraz bardziej podoba mi siê student .

Dodane przez Grifon dnia 13.10.2017 00:51
#13

Nie mogê spaæ i tak sobie mysle i my¶lê, ¿e po moim niebie nie bêdzie mi jaki¶ niemiec lata³!!

Dodane przez Grifon dnia 13.10.2017 21:24
#14

Ratunek przychodzi z Czech a raczej z Czechos³owacji, podczas wspomnianego remontu wpad³a mi w ³apki zapomniana wycinanka kartonowa z modelika któr± trzyma³em w ukryciu. Z tego co widzia³em to brak jest na rynku rasowych planów tych samolotów i trzeba by samemu narysowaæ :?

Avia bh 5 ¶liczny samolocik, ciekawe malowanie, istniej±c± lataj±ca replika, pe³no zdjêæ.
Minusem jest to ¿e bêdzie wystawa³ silnik z kad³uba.
Tak z ciekawo¶ci, co na to sêdziowie?


images81.fotosik.pl/854/8dbe187df227f13c.jpg

images83.fotosik.pl/853/6ff413f47288cfc1.jpg

Avia bh1 protoplasta wszystkich nastêpnych wersji, lataj±ca replika, mo¿liwo¶æ schowania silnika.
Minusem jest to ¿e to lataj±cy kredens, ale ma co¶ w sobie.

images82.fotosik.pl/855/b71ac1c7933591f9.jpg

Avia bh3 mo¿liwo¶æ zabudowania silnika,
Minusy, niedostatki w dokumentacji zdjêciowej.

images82.fotosik.pl/855/18fb3ad5ee8b6962.gif



Co my¶licie o tych typach?

Dodane przez robloz dnia 14.10.2017 09:28
#15

Ja bym wybra³ BH3.
Kwestia tylko dostêpnej dokumentacji:
fotografie i opublikowane rzuty.
Plany bêd± czy rysujesz sam?
Silnik rzeczywi¶cie g³owic± do góry a t³umik?

Dodane przez Grifon dnia 14.10.2017 09:59
#16

Plany i rzuty BH 3 s±, fotografie na od tak to nie ma, trzeba szukaæ.
Kwestia t³umika w tym silniku to nie problem, w mojej pracy mi pospawaja.
Tylko ¿e z tych trzech, ten najmniej mi siê podoba, ale mogê pujsc na kompromis.

Plany, trzeba braæ co jest.

images81.fotosik.pl/854/13e293b897eb8c45.png

Dodane przez robloz dnia 14.10.2017 11:37
#17

Kompromis, na pewno. Ja powiem tak, przed budow± Zlina wybra³em kilka interesuj±cych mnie modeli, od pocz±tku mia³ byæ to model nieakrobacyjny, co wi±¿e siê z pó¿niejszym programem figur oraz ze sta³ym dwuko³owym podwoziem. Potem zacz±³em szukaæ odpowiedniej dokumentacji i zdjêæ. Wybór pad³ na Z-37 Cmelak. I to w³a¶nie kompromis. :D

Edytowane przez robloz dnia 14.10.2017 14:20

Dodane przez Grifon dnia 15.10.2017 18:26
#18

W sumie dobrze, ¿e nie mam teraz czasu, jestem w rozterce który wybraæ a tak to po jakim¶ czasie to ju¿ siê zdecyduje.

Najbardziej to podoba mi siê ta Avia bh 5, ale ta wystaj±ca g³owica wszystko psuje i to jeszcze 4 takt. Og³ada³em modele startuj±ce w F4C i widzia³em, ¿e w niektórych te¿ wystaj± :o
Dzisiaj mam chwile czasu to zobaczê jak bardzo bêdzie wystawaæ w BH5.

Z regulaminu F4H-P

,,Co najmniej jedn± kolorow± fotografiê lub reprodukcjê fotografii pierwowzoru w ca³o¶ci umo¿liwiaj±c punktacjê za kolorystykê i oznakowanie i ocenê tych cech. Maksymalna liczba fotografii wynosi trzy. Fotografie mog± byæ zast±pione opisem malowania lub oznakowania z ogólnodostêpnych publikacji. Brak fotografii lub opisu powoduje ocenê 0 za kolorystykê i oznakowanie''

Odno¶nie dokumentacji, to rozumiem ¿e je¶li nie istniej± kolorowe fotografie to mogê przedstawiæ opis malowania np. z Modelarza w którym s± ilustracje jak ten dany samolot mia³ wygl±daæ w rzeczywisto¶ci?

Dodane przez robloz dnia 15.10.2017 19:32
#19

je¶li nie istniej± kolorowe fotografie to mogê przedstawiæ opis malowania np. z Modelarza w którym s± ilustracje jak ten dany samolot mia³ wygl±daæ w rzeczywisto¶ci?


Dok³adnie tak, ale nie tyle ilustracje co opis dok³adnego malowania.
Mo¿e byæ czarno-bia³a ilustracja z zaznaczonymi kolorami + legenda kolorów i oznaczeñ.

Co do wystaj±cej g³owicy, w moim Fly Baby wystaje 1.5cm i widaæ j± "jak na d³oni". Myslê, ¿e w pó³makietach to nie stanowi du¿ego problemu, ale w F4H to ju¿ mo¿e mieæ znaczenie. Ale mogê siê myliæ.

Edytowane przez robloz dnia 15.10.2017 19:41

Dodane przez Grifon dnia 17.10.2017 23:00
#20

Znalaz³em kolejnego krecika, Beta Minor BE 50 znowu replika.


images82.fotosik.pl/862/4396a442a48b7f21.jpg

images84.fotosik.pl/861/5d1eef8cb948dddb.jpg

images84.fotosik.pl/861/655076b94a53e327.jpg

Dodane przez robloz dnia 18.10.2017 14:01
#21

No niestety wybraæ musisz sam. ;)
W tym przypadku minusem s± owiewki podwozia, co na trawie mo¿e byæ przeszkod±. Wprawdzie mo¿na zdj±æ, ale ich brak podczas oceny to punkty ujemne, a przed lotem nie mo¿esz ich zdemontowaæ je¶li by³y podczas oceny.

Dodane przez Grifon dnia 20.10.2017 23:04
#22

No zadu¿o tych samolotów:o

Nada najbardziej podoba mi siê Avia bh 5 ale silnika 4T to nie schowasz. Poni¿ej parasol idealny na jesieñ.


images84.fotosik.pl/865/e10190de3f8495ff.jpg

Dodane przez robloz dnia 21.10.2017 09:36
#23

I wiêcej szukasz tym trudniej podj±æ decyzjê. :D

Dodane przez Grifon dnia 21.10.2017 19:58
#24

Dzisiaj jad±c z Gdañska do Ostro³êki przemy¶la³em wszystkie za³o¿enia, oraz zak³adane typy samolotów i zdecydowa³em sie!!!
Nie chcê narazie pisaæ co to za samolot, bo je¶li mi siê odmieni to uznacienie mnie za takiego, co tylko wymy¶la a nic nie robi. :-
Samolot prosty, lekki z minimaln± ilo¶ci± detali, poparty dobra dokumentacja zdjeciow±. Mo¿na powiedzieæ, ¿e model dla leniwych.

Pozdrawiam Wszystkich czytaj±cych ten temat.

Dodane przez AQUARIUS dnia 21.10.2017 21:24
#25

No to teraz i mnie zaciekawi³o. Proponujê zacz±æ relacjê z budowy i nie ujawniaæ co to za typ- zrobi siê ma³y quiz. Zobaczymy jak to u nas ze znajomo¶ci± samolotów

Dodane przez jarekrum dnia 21.10.2017 21:42
#26

O, to pewnie co¶ dla mnie. Wci±¿ jeszcze nie zdecydowa³em siê na nic, choæ chodz± mi po g³owie Spacewalker lub Beaver DHC2. Z niecierpliwo¶ci± wiêc czekam na pierwsze zdjêcia. Ciekaw jestem, czy rozpiêto¶æ bêdzie ponad 2 metry.

Dodane przez robloz dnia 22.10.2017 06:33
#27

Powodzenia i czekam na relacjê. ::

Dodane przez Grifon dnia 22.10.2017 20:24
#28

Panowie dziêkujê za zainteresowanie i zaufanie, mam straszn± ochotê ju¿ co¶ robiæ , ale nie mogê dopuki nie skoñczê remontu w mieszkaniu. Ta ziejaca otch³añ na zdjêciu to moja przysz³a modelarnia jak ma 2.5m2 to góra. Do tego muszê zrobiæ jeszcze meble do mieszkania a i do pracy trzeba chodziæ, tak wiêc biada mi biada .:(
Pozostaj± tylko niedzielê, to mo¿e wtedy jakie¶ detale da siê zrobiæ.

Tak model bêdzie mia³ trochê ponad dwa metry.
Wedle ¿yczenia kolegi nie bêdê ujawnia³ danych osobowych samolotu.
Ale my¶lê, ¿e ³atwo bêdzie zgadn±æ.

images81.fotosik.pl/868/b0f3869a69b27434.jpg

Dodane przez Grifon dnia 01.01.2018 20:31
#29

Model siê buduje jednak plany ulegly zmianie, na zdjeciu ster wysokosci z samolotu... ?


images82.fotosik.pl/952/8005fbea8587e0ce.jpg

Dodane przez robloz dnia 01.01.2018 21:27
#30

:?

Dodane przez xjm dnia 02.01.2018 22:52
#31

Jaki tajemniczy w±tek :| Móg³by co¶ wyja¶niæ chyba jedynie H. Poirot ;)

Dodane przez Grifon dnia 03.01.2018 06:40
#32

Mialem nie pisac, co to za model, mieli¶cie zgadywaæ, odpowiedz jest bardzo prosta Robert powinien sie domy¶leæ. Dzisiaj jak bede mial czas to zamieszcze wiecej zdjêæ.

Dodane przez xjm dnia 03.01.2018 20:45
#33

Grifon napisa³/a:
Mialem nie pisac, co to za model, mieli¶cie zgadywaæ...

Jaka nagroda dla zwyciêzcy tego quizu? :)

Dodane przez Grifon dnia 03.01.2018 22:56
#34

Nagrod± bedzie yyyy sadysfakcja!
Rozpoznac po kawa³ku zdjecia to faktycznie
trudno by³o, ale teraz nie bedzie usprawiedliwienia.
Dodam, ¿e statecznik jest wyd³uzony wzgledem orygina³u.

images83.fotosik.pl/953/a82ea07a26663b52.jpg

Edytowane przez Grifon dnia 03.01.2018 22:59

Dodane przez AQUARIUS dnia 04.01.2018 08:44
#35

Jak kto¶ zgadnie to dasz siê przelecieæ. Moim zdaniem na 99,9% to P-11c.

Dodane przez Grifon dnia 04.01.2018 20:48
#36

Uratowa³e¶ honor P³ockiego Forum Modelarzy :D my¶la³em, ¿e Robert skoro budowa³ P 11bedzie pierwszy. Ale pomimo ¿e jest to usterzenie od P 11 to nie bede robi³ P11 tylko znacznie ³adniejszy i fajniejszy samolot czyli P 24 G. W niedzielê zamieszcze relacje z budowy.

Lataæ tym modelem to nawet ja sobie nie wyobra¿am:o

Dodane przez robloz dnia 04.01.2018 21:26
#37

Da³em siê wykazaæ innym :D , a na powa¿nie nie pozna³em, mo¿e dlatego ¿e budowa to dawne czasy.

Lataæ tym modelem to nawet ja sobie nie wyobra¿am


Nie jest tak ¿le, jedyny mankament to to, ¿e ma wysoko ¶rodek ciê¿ko¶ci i lubi podeprzeæ siê nosem.Kolega z innego forum w swoim P-24 przesun±³ ko³a do przodu, zniwelowa³ problem, ale to ju¿ niezgodno¶æ z orygina³em. Nawet by³a z tego ma³a dyskusja.

Powodzenia w budowie. Mo¿e trochê danych modelu?

Dodane przez Grifon dnia 06.01.2018 01:03
#38

Skala 1/5 to daje cos troche ponad dwa metry, silnik benzyna do 30cm3.
Model powstaje z kitu J.Suchodzkiego.
W niedzielê zamieszcze pe³na relacje z budowy, pozdrawiam.