Tytu³: RC P³ock :: Agusta A109 makieta
Dodane przez private9 dnia 23.01.2011 14:12
#1
Witam, jako ¿e mechanika do budowy tego pieknego modelu zosta³a wstêpnie oblatana i wyregulowana postanowi³em dzisiaj zdemontowaæ podwozie, ³opaty i skrzynie tylnego wirnika aby wstêpnie dopasowaæ i zobaczyæ jak du¿o trzeba bêdzie podci±æ, zmieniæ itp sprawy. Mechanikê napewno z³o¿ê spowrotem wiêc jak bêd± loty na hali to napewno Wam model poka¿ê zanim na dobre umieszczê go w makiecie.
Tak wiêc.
Agusta 109 to ¶mig³owiec podobno lekki, ale patrz±c na rozmiary prawdziwego wcale taki lekki nie jest ¶rednica wirnika 11m czyli podobnie jak w EC-135 naszego p³ockiego LPR,u. ¦mig³owiec wielozadaniowy, produkcji w³oskiej u¿ywany w s³u¿bach ratunkowych, policji, transporcie. Znaczna czê¶æ kad³uba, belki ogonowej i stateczników produkowana by³a, ale chyba i jeszcze jest w Polsce w ¦widniku. Napewno pamiêtacie w 2009 roku wypadek tego ¶mig³owca w Warszawie na lotnisku Bemowo, jak obci±³ sobie belkê. To w³asnie maszyna ratownik 12.
Zawsze mi siê podoba³a, chodz niekoniecznie w kolorach pogotowia, tak wiêc zakupi³em zestaw makietowy firmy Aligna w kolorach Amerykañskiej Stra¿y Przybrze¿nej, (US. Coast Guard)
Pierwsza przymiarka, jak wiadomo buda firmy aligna pasuje do modeli aligna wiêc ³atwo nie bêdzie wsadziæ mechanikê innej firmy. Co prawda jestem leworêczny, ale dwóch lewych r±k nie mam wiêc bêdziemy dopasowywaæ.
Napewno trzeba bêdzie powiêkszyæ wyciêty otwór pod g³owicê bo moja tarcza jest wiêksza, popychacze i miksery inaczej wygl±daj± nie¿ u konkurencji. dobra wiadomo¶æ ¿e rama jest do¶æ wysoka i racze od razu bêdzie mocowana do pod³ogi bez zbêdnych podstaw. Nastêpnie raczej napewno bêdê musia³ dorobiæ pó³kê pod gyro i przenie¶æ je do przodu, ale dobrze ¿e jest miejsce. Nie wiem jak jeszcze wyjdzie sprawa z przednim serwem od podwozia, bo moja rama jest d³u¿sza ni¿ aligna, najwy¿ej skrócimy pó³kê pod pakiet. Mam nadziejê ¿e dam radê.
Poni¿ej oznaczy³em na ¿ó³to co bêdzie do podciêcia.
Narazie tyle.
Edytowane przez private9 dnia 23.01.2011 14:15
Dodane przez Andy dnia 23.01.2011 15:43
#2
Noooo, Panie Areczku - ¶liczna budka.
powiêkszyæ wyciêty otwór pod g³owicê bo moja tarcza jest wiêksza, popychacze i miksery inaczej wygl±daj± nie¿ u konkurencji.
- je¿eli mo¿na co¶ podpowiedzieæ - doskonale "szlifuje siê" budki dremelkiem z walcem gumowym z papierkiem ¶ciernym.
wiadomo buda firmy Aligna pasuje do modeli Aligna
- z tym zdaniem trochê bym polemizowa³ - nie masz pojêcia ile ja w Hughesie musia³em poszlifowaæ, aby mechanika nie dotyka³a do budki - ;)
Trzymam kciuki, bo faktycznie zakres prac przy adaptacji modelu Kyosho do budki Aligna jest znaczny.
Edytowane przez Andy dnia 23.01.2011 15:45
Dodane przez private9 dnia 30.01.2011 20:25
#3
Witam, prace powolne ale trwaj±, mia³em przestoje, bo by³em 4 dni w Szczyrku , no ale dzisiaj zamontowa³em serwa, i popychacze do podwozia, sprawdzone ze spowalniaczem i dzia³a, ale nie zachwyca p³ynno¶ci± pracy. Muszê jeszcze popracowaæ nad d³ugo¶ci± orczyków i popychaczy. Na kilkana¶cie testów podwozie zawsze wysz³o ale jedna goleñ mi siê dwa razy nie schowa³a, jako¶ nieraz blokuje.
Dodane przez Andy dnia 31.01.2011 08:42
#4
Walcz, walcz Areczku z tematem. Ja te¿ w AirWolfie musialem nie¼le napociæ siê, aby podwozie prawid³owo dzia³a³o.
A tak na marginesie - w jaki sposób masz rozwi±zane popychacze i osie goleni podwozia? Z jakich materia³ów one s± wykonane? Wrzuci³by¶ fotkê tego mechanizmu - jestem ciekaw, jak to zosta³o rozwi±zane w Twojej makiecie.
W AirWolfie osie mechanizmu chowania pdwozia wykonane s± z prêta wêglowego. W miejscach, gdzie robaczkami blokowa³em ich pozycjê lekko nawierca³em w prêtach ma³e gniazda, aby goleñ nie obraca³a siê na osi przy wiêkszym obci±¿eniu.
Edytowane przez Andy dnia 31.01.2011 08:45
Dodane przez private9 dnia 08.02.2011 22:05
#5
Witam, przyszed³ modu³ TURNIGY i powiem ¿e jak na t± cenê to ¶wieci fajnie, zasilanie od 4 do 6V. Narazie upora³em siê z podwoziem tylnym, przednie naci±gniête narazie na gumkê :) poprostu ten plastik od podwozia siê gnie, poprostu tu siê producent nie popisa³. Mechanika jest ustawiona na swoim miejscu narazie wstêpnie, ogólnie nic nie chaczy tarcza siê podnosi, pochyla i przechyla. Niestety musia³em wyci±æ koñcówkê ogona ¿eby wystawa³a na tyle rura ogonowa, aby mo¿na by³o zamontowac skrzyniê ogonow± no i popychacze ¿eby mia³y miejsce do pracy, jak bêdzie ogonek chodzi³ to bêdziemy siê zastanawiali co dalej mo¿e jaka¶ szpachla i zakoñczenie ogona tak jak w oryginale. Na dzieñ dzisiejszy to monta¿ ogona i odpalenie heli i wykonanie zawisu , wywa¿enie itp. Jak to przejdzie to pewnie bêdzie monta¿ ¶wiate³, pózniej trzeba bêdzie co¶ wymy¶leæ z przedni± goleni± ¿eby siê ³adnie chowa³a ( w sumie to siê chowa, ale pod ciê¿arem siê ³amie do ¶rodka) i na koniec stateczniki, szyby itp. upiêkszenie. Zabawa jak dla mnie narazie fajna.
Dodane przez Andy dnia 08.02.2011 22:31
#6
Przednia szybka tak,
ale ja bym robi³ bez bocznych - makiety grzej± siê znacznie w ¶rodku, szczególnie te mniejsze. Znane s± przypadki zniszczenia elektroniki (przegrzanie regulatora) w zamkniêtej makiecie i efekt w czasie lotu wiadomy.
Dodane przez private9 dnia 08.02.2011 22:33
#7
Andrzejku, dok³adnie tak jak piszesz, bo wiêcej szyb nie dali :D , bêdzie przednia, no i te dwie górne nad przedni±, bocznych nie bêdzie.
Dodane przez Andy dnia 09.02.2011 14:38
#8
No to mnie uspokoi³e¶. Bo w³a¶nie kiedy¶ kolega Bizonik z Epheli tak "zgotowa³" "oszkolon±" Agustê, ¿e a¿ j± rozbi³.
Areczku, apropos koñcówki belki ogonowej, to nale¿y pamiêtaæ, ¿e sta³ego jej zakoñczenia nie ma sensu robiæ, bo ka¿dorazowy demonta¿ modelu z makiety musi zaczaæ siê od demonta¿u wirnika ogonowego i mechanizmu sterowania nim. Zreszt± naci±g paska te¿ jest kontrolowany i regulowany poprzez tzw koszyk wirnika ogonowego i zawsze lepiej jest mieæ choæ po¶redni dostêp do niego.
No ¶liczna ta Agusta, a jak dojda jeszcze ¶wiate³ka - no, no
Edytowane przez Andy dnia 09.02.2011 14:39
Dodane przez private9 dnia 09.02.2011 14:57
#9
Dziêki Andrzejku za wsparcie, :) co¶ bêdê ogarnia³ , narazie ciesz± mnie swiate³ka. A tym czasem pozdrowienia z CSW ENERGETYK Na³êczów.
Dodane przez Andy dnia 09.02.2011 15:19
#10
Oooooo, to mog³e¶ po drodze zabraæ opakowanie promocyjne
Beli-Zell tube 14,5g 10min
Dodane przez private9 dnia 09.02.2011 15:51
#11
EHEHE, ju¿ przejecha³em :D Wy¶lê Andrzejku
Dodane przez artplo dnia 09.02.2011 21:57
#12
Piêkna makietka :)
Dodane przez Andy dnia 10.02.2011 08:51
#13
No to mo¿e zorganizujemy jaki¶ Zlocik Makiet Helikopterowych w kategorii F4H-P?
Dodane przez private9 dnia 13.02.2011 08:54
#14
Witam, Panowie. Podgoni³em trochê z prac± i w sumie prawie wszystko zmontowane w jedn± ca³o¶æ do tego stopnia ¿e model powinien ju¿ lataæ, wiêc kolejny etap to testy ju¿ w powietrzu. Dzisiaj na parê sekund zrobi³em zawis, ale w ma³ym pomieszczeniu wiêc nie ma jakiego¶ tam lepszego odniesienia, no ale mam nadziejê ¿e testy niebawem podgonie i nagram materia³ z dworu.
Narazie wygl±da to tak , zapraszam. ;)
http://www.vimeo....
Dodane przez Andy dnia 13.02.2011 10:29
#15
Noooooo Paaaanie,
prezentuje siê bardzo ³adnie.
Czekamy na filmik z oblotów.
Dodane przez private9 dnia 13.02.2011 13:52
#16
Nie dokoñca jestem zadowolony z prac, ten ogon mnie denerwuje i nie wiem czy uda siê zakoñczyæ tak jak powinno byæ w oryginale. No i jeszcze stateczniki poziome muszê przymocowaæ.
Dodane przez private9 dnia 17.02.2011 19:47
#17
Dorzucam porcyjkê fotek,
Dodane przez Andy dnia 17.02.2011 21:45
#18
No ³adnie prezentuje siê ta Agusta - widzê stateczniki ju¿ na miejscu, a gumka jeszcze na miejscu - ;)
Fakt, ogonek wygl±da³by znacznie korzystniej, gdyby by³ zabudowany. Areczku mo¿e zrobiæ by tak± formê z pianki w kszta³cie wyd³u¿onej bañki z koñcówkami. Nastêpnie na tej formie nanie¶æ z PET (butelki po napojach) na gor±co w³a¶ciw± os³onê z pocienionym ko³nierzem wpuszczonym w istniej±cy ogon. A mocowanie os³ony, tak jak u mnie w AirWolfie - do os³ony przyklejone na ¿ywicê klocuszki/gniazda ze sklejki, do których wkrêca siê malutkie wkrêciki przez sta³y ogon.
Edytowane przez Andy dnia 17.02.2011 21:45
Dodane przez private9 dnia 19.02.2011 19:12
#19
Dziêki Andrzejku za cenne rady. Jak kto¶ bardzo chce to zawsze co¶ wymy¶li, wzi±³em d³ugie cenkie wiert³o i przewierci³em siê przez statecznik pionowy, w³o¿y³em p³aski wkrêtak, ma³a dzwignia i góra statecznika ³adnie siê lekko rozesz³a, wpusci³em kabelki , klej i ¶cisna³em,, od góry troszkê farbki, i o¶wietlenie zamontowane bez przewodów na wierzchu, a koniec ogona trochê powycinany ale ju¿ jako¶ chyba lepiej wygl±da.
Dodane przez Piotr K dnia 19.02.2011 19:37
#20
Model wygl±da imponuj±co, tak mnie zaciekawi³, ¿e przeprogramuje aparature i poæwicze na symulatorze latanie czym¶ takim, chyba to bêdzie d³uga nauka;)
Dodane przez Andy dnia 20.02.2011 12:07
#21
ju¿ jako¶ chyba lepiej wygl±da
- no pewnie, ¿e wygl±da lepiej. Ale my¶lê, ¿e chyba zbyt daleko id±cych wyciêæ dokona³e¶ w ogonie na samym pocz±tku w porównaniu do tego co chcia³e¶ w nim zamontowaæ.
W sumie nie jest ¼le. Mo¿e warto by³oby jeszcze trochê popracowaæ nad liniowo¶ci± krawêdzi wyciêæ.
Dodane przez private9 dnia 20.02.2011 14:11
#22
Jakby szed³ jeden popychacz to tak, ale tu niestety sa dwa do¶æ szeroko roz³o¿one i zeby dobrze pracowa³y musi byæ trochê miejsca.
Dodane przez private9 dnia 27.02.2011 09:24
#23
Witam, dla niedowiarków filmik. Zima, mro¼no , jako¶ na lotnisko mi nie po drodze, a za moim miejscem zamieszkania, osiedle blokowiska :) boisko wiêc jest miejsce. Makieta lata, ale pomimo wywa¿enia strasznie ucieka na ogon.
Sami zobaczcie,
http://vimeo.com/...
Dodane przez dorob dnia 27.02.2011 10:04
#24
£adnie siê prezentuje w locie, a kolorystyka od razu mi narzuci³a skojarzenie z Nemo z "Gdzie jest Nemo" :)
Co do zachowania samego modelu to siê nie wypowiem, bo siê nie znam.
Zastanawia mnie jeszcze jedno, czy podwozie ju¿ siê chowa tak jak chcia³e¶?
Dodane przez Andy dnia 27.02.2011 10:44
#25
Areczku,
wytrymuj troszeczkê wirnikiem do przodu i bêdzie dobrze. A z makietami to tak jest (ze wzglêdu na ich znacznie wiêkszy ciê¿ar w stosunku do podstawowego modelu) , ¿e w³o¿ysz pakiet trochê inny siê i ju¿ CG ucieka.
No ³adnie prezentuje siê makieta w powietrzu. Mo¿e warto by³oby popracowaæ trochê nad warto¶ci± obrotów ? ;)
A jak tam Twoje paluszki?
Edytowane przez Andy dnia 27.02.2011 10:47
Dodane przez Andy dnia 02.03.2011 22:30
#26
A odno¶nie niesprawnego podwozia, to mówi³em, ¿e gdzie¶ widzia³em zestaw naprawczy podwozia.
No i proszê uprzejmie, zestaw naprawczy do tej makiety:
Agusta 109 (450) - zestaw naprawczy
Tylko widzê, ¿e trzeba chwilkê poczekaæ, bo akurat
"Out of stock"
ale tu masz jeszcze wiêkszy wybór czê¶ci zapasowych do podwozia i chyba s± dostêpne:
Agusta 109 (450) - mechanizmy podwozia
Agusta 109 (450) - zestaw naprawczy
Nab±d¼ zestaw drugich kó³ek w raz z podwoziem, zmieñ opony na zimowe i bêdziesz mia³ wymienne lato - zima. :wink:
Edytowane przez Andy dnia 02.03.2011 22:42
Dodane przez artplo dnia 05.03.2011 09:31
#27
Arek ,co do trymowanie.....
To ten typ tak ma , niestety :/
Ja u siebie da³em ok 500g na przód i tak ma tendencje do zadzierania nosa do góry
Musisz sie przyzwyczaiæ i latac :)
Dodane przez private9 dnia 18.03.2011 21:03
#28
Zabawy ci±g dalszy czyli jak nie popsuæ za szybko makiety.
W zwi±zku z tym ¿e regiel delikatnie mówi±c nie wyrabia³ w budzie i siê grza³ trzeba by³o go zast±piæ innym, tak¿e 40A pójdzie do szuflady, a zago¶ci 50A - 65A w max. Najfajniejsza rzecz przestrzegam przed serwami Tower pro MG 90S, niby precyzyjne, metalowe zêbatki , i tanie. Tanio¶æ z jako¶ci± w parze raczej nie chodzi, dzisiaj mysla³em ¿e po locie spali³y siê wszystkie na tarczy, okaza³o siê ¿e schajcowa³o siê jedno blokuj±c popychacze i g³owicê. Wczoraj zamówi³em ju¿ HITEC 65MG, no ale to ju¿ inna kwota, tak¿e na dniach czeka mnie wybebeszenie makiety, za³o¿enie nowego regla i serw. Zobaczymy co bêdzie dalej.